Friday, 31 July 2015

Satu Kajian Yang Menarik - Perempuan Russia Pakai Tudung vs Tak Pakai Tudung.

Girls with hijab and without HARRASSED
This video is showing us that no one helped the uncovered girl but the hijabi girl on the was protected by her brothers in Islam.However, this shouldn't be taken as that the uncovered girl is below the one in hijab. All women should be protected from abuse in my opinion and treated equally. Covered and uncovered.
Posted by Karim Metwaly on Thursday, 5 February 2015

Thursday, 30 July 2015

JPAM sebagai agensi tunggak pengurusan bencana.



Sudahkah kita menjumpai jalan penyelesaiannya terhadap pengurusan bencana negara?

Bila aku mendengar JPAM akan diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, aku rasa itu adalah satu langkah yang bagus buat negara. JPAM sebelum ini diletak bawah KDN. 

Aku tak arif sangat pasal pasukan ni. Tapi ramai member yang jadi sukarelawan dan juga anggota Civil Defence ni. Ramai bisnesman, professional, student universiti dan artis yang minat join sukarelawan JPAM ni rupanya.

Ada juga member-member aku yang menjadi ahli bersekutu JPAM (kalau tak silap akulah namanya tu) dan pergi berkursus mendengar ceramah yang disampaikan oleh pihak JPAM sendiri. Dengarnya Civil Defence ni adalah pertahanan ke-3 negara selain Polis dan Tentera. Tetapi negara mungkin dah lama terlepas pandang untuk membangunkan Civil Defence sedangkan ianya termaktub dalam perlembagaan.

Sunday, 26 July 2015

Kajian Neuro-sains. Otak Berubah Mengikut Kepercayaan.

                                                                  

Apabila mendengar pembentangan ilmiah yang diberikan oleh salah seorang peserta yang bernama Eduardo Bercino di salah satu program TedX ini (Video Youtube dibawah), ia mengingatkan kembali kepada pelajaran berkenaan minda dan potensinya. 

Seperti biasa apabila mendengar kepada satu pakej yang diwawarkan dapat meningkatkan potensi manusia dari segi minda dan keupayaannya, saya mendengarnya dengan perasaan teruja tetapi penuh hati-hati.

Saya merasa teruja dan gembira kerana dapat mempelajari sesuatu yang baru. Saya juga rasa bersyukur kerana ada di kalangan manusia yang berusaha bersungguh-sungguh melakukan kajian berkenaan sesuatu bidang ilmu dan kemudian berkongsi dengan orang ramai supaya mereka mendapat manfaatnya.

Saya mendengar dengan penuh hati-hati kerana..

Friday, 24 July 2015

Tahap Diskriminasi: Bangsa dan pengambilan Graduan di Malaysia


Pensyarah cina UKM temui hasil kajian kaum cina memilih warna kulit dan bangsa dalam sektor swasta.

1. BANGI, UKM – Kedudukan bangsa seseorang calon lebih diambil kira jika dibandingkan dengan kualiti kelayakan untuk dipanggil temu duga bagi mendapatkan pekerjaan dalam syarikat dimiliki kaum cina dan syarikat Antarabangsa yang di pegang jawatan tinggi oleh kaum cina di negara ini.

2. Ini adalah penemuan dua orang pensyarah kanan Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya hasil suatu eksperimen kajian selama tiga tahun yang mereka lakukan untuk mengetahui sama ada panggilan untuk temu duga calon-calon yang memohon berdasarkan kualiti kelayakan atau berdasarkan bangsa.

3. Dr Lee membentangkan penemuan mereka di seminar “Tahap Diskriminasi: Bangsa dan pengambilan Graduan di Malaysia” anjuran Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Thursday, 23 July 2015

Unsur PAS VS DAP ++ dalam cerita koboi.

Duel Maut.. 

Adakah PAS redo dengan kehadiran GHB?

Adakah UMNO dan Barisan Nasional bahagia dengan adanya GHB?

DAP tak payah tanyalah ye.

Puak-puak Anwarinas ni biasalah tu, bila dah tubuh dan dapat sponsor dia pun mulalah menyeru kepada jangan berbalah dan jangan menyerang satu sama lain.

Kononnya PAS dan GHB perlu bersatu menentang musuh utama mereka UMNO dan Barisan Nasional.

Asal Plot Cerita Koboi.

Cerita koboi yang diramalkan sebelum ini, dimana PAS dan DAP akan melakukan duel maut terakhir selepas mereka yang asalnya bermusuhan melakukan kerjasama songsang semata-mata untuk menghadapi common enemy mereka, UMNO dan Barisan Nasional.


Namun imaginasi nakal filem koboi itu tidak berlaku, sebab kerjasama itu telah terlerai sebelum mereka menumbangkan musuh-musuh. Malah PAS dan DAP sedang bertembakan antara satu sama lain.

Wednesday, 22 July 2015

Nilai Emas Jatuh Ke Paras Terendah Dalam 5 Tahun.

Dikatakan nilai emas bertentangan dengan nilai US Dollars. Jika USD mengukuh, nilai emas pula sebaliknya. Hari ini nilai Emas Maybank jatuh sehingga bank itu menjual RM136.44 segram emas. 

                               

Harga RM136.44 segram itu pula adalah berdasarkan International Gold Price : USD 1100.7 per ounce. Pada sebelah malam pula harga emas di peringkat antarabangsa masih jatuh dan ketika posting ini ditulis ianya berharga USD 1092.85. Jika ini berterusan sehingga pagi esok, dijangka Maybank bakal menurunkan lagi harga emasnya. 

Gambaran kereta terbang.

A little girl speaks her mind about the universe and concept of God.



Kecil-kecil lagi dah berfikir tentang kosmologi dan persoalan ketuhanan. Seorang kanak-kanak perempuan berkongsi pandangan mengenai alam dan konsep ketuhanan. 

Mendengar pandangan itu, kita dapat melihat betapa pintar dan bijaknya kanak-kanak ini. Pada usia seperti itu dia telah menguasai persoalan dan pemikiran yang tidak dimiliki oleh kebanyakan orang dewasa. 

Tuesday, 21 July 2015

Bersedia Menghadapi Impak Penemuan Saintifik Terbaru


Meraba-raba. 


Itulah yang terjadi kepada para saintis yang tak beriman ini. Setelah beratus tahun mereka tidak percaya kepada perkara ghaib sebab tidak dapat dilihat oleh mata mereka dan sebab tidak dapat dikaji dalam makmal mereka. Seolah-olah pancaindera manusia adalah segala-galanya dan semua yang terzahir itulah sahaja kesimpulan kepada kehidupan manusia.

Masalahnya mereka mentarbiyah manusia dengan kepercayaan mereka itu. Mereka menolak wahyu yang datang daripada Pencipta alam dan makhluk. Seolah-olah fakta Pencipta alam itu menghantar mesej kepada manusia bukanlah termasuk dalam satu kemungkinan. Kepercayaan mereka itu dimodulkan dan dipaksa menjadi kepercayaan yang diajar dalam dunia akademik. Diajar di universiti-universiti.

Tetapi rapuhnya teori yang berdasarkan kajian tanpa pimpinan wahyu ini ialah ianya berubah-ubah dengan penemuan-penemuan terbaru.

Apakah penemuan terbaru yang merubah kepercayaan saintifik terdahulu? Yang perlu diberi perhatian oleh umat?

Monday, 20 July 2015

Revisit 911 - Mempelajari Asas Kejuruteraan dan Arkitektur.

Mari belajar asas kejuruteraan dan arkitek. Pernahkah anda menjumpai dalam buku-buku teks teori bangunan boleh cair disebabkan terbakar? 


Berita sudah tahu bangunan 7 akan runtuh. Saksi yang mendengar siri letupan yang meruntuhkan bangunan.

Sunday, 19 July 2015

Review : New Macbook 12” 2015 vs Macbook Air 11”

Baru-baru ini Incikposmen memegang Macbook Baru yang dipinjamkan oleh klien. Incikposmen dapatlah menggunakannya dan dengan itu dapat juga menulis sedikit review untuk blog ini. 

Review ini simple dan tidak terlalu teknikal. User review. Kalau nak teknikal boleh googlekan spesifikasinya itu.



Perbezaan Macbook Air 11” vs New Macbook 2015 12”.

Macbook Air 12” adalah..

Lebih ringan. Lebih nipis.




Skrin.

Skrin lebih besar. Paparan lebih cantik dan jelas.

ON SOCIAL MEDIA

WE HAVE A WHOLE NATION OF PEOPLE THAT CAN READ BUT DON’T NECESSARY UNDERSTAND, AND IF YOU WANT PROOF FOR THAT, JUST LOOK AT ANY COMMENTS ON SOCIAL MEDIA.

ABOUT STATEMENT THAT YOU JUST READ, AND IF YOU UNDERSTOOD THEM, JUST READ DOWN WHAT PEOPLE HAVE TO SAY, YOU WILL REALISE HOW ILLITERATE OUR CULTURE IS.

**SHEIKH HAMZA YUSUF**

Saturday, 18 July 2015

Eating Rambutans.

Rambutan means the "Hairy". 
Not fully ripe, but some people just can't wait. However they are edible now and sweet. Ready to be enjoyed.

These type of rambutan known as lychee rambutans. Some call it as the "school children's rambutan".

Flesh and seed of rambutan.
Once pluck from the tree, rambutans have only few days to remain fresh. About three days to a week maximum. Beyond the maximum days the skin would start to darken and the process of rotting begins. Although the flesh of rambutan still edible, most people would prefer not.

Friday, 17 July 2015

It Is Eid Celebration Now In Malaysia And The Rambutans Are Ripening.


Rambutans are native fruits of Malaysia, Brunei, Indonesia and the neighbouring countries. Other famous fruit is durian. It is rambutans dan durians season now. At the mean time we are celebrating Eidul Fitri. The celebration in Malaysia would prolong to the whole month of Syawal (Almost 30 days).

Rambutan will get redder and redder from its earlier stage of green colour. While some other species of rambutan will convert to yellow while rippening.

If you have never taste any before, it is likened to lychee fruits. However it has its unique and distinctive taste. The taste is sweet and juicy. Unlike durians, rambutan is not controversial fruits. Most people would like it because of its sweet and juicy taste.

Thursday, 16 July 2015

Makna dan Maksud Aidul Fitri dan Makna Tersirat Daripadanya.

Besok nak raya. Kita sedang dan akan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir dan Batin kepada semua orang Islam.

Ada yang menyebutnya Aidil Fitri, dengan "i" selepas "d". Ada yang menggantikan "i" dengan "u" maka jadilah Aidul Fitri.

Sebab rumi melayu bukan bahasa arab maka tak perlulah peraturan tatabahasa arab dikenakan. Kiranya dua-dua pun bolehlah. 

Sebenarnya "i" dan "u" itu berubah-ubah mengikut dimana kalimah terletak dalam ayat bahasa arab. Kalau sebut dalam ayat bahasa melayu, tak perlulah macam tu. 


Sekarang ini kita hendak tengok apa makna Aidul Fitri. Dalam bahasa Indonesia disebut Idul Fitri. Ada juga yang gunakan Eid. Biasanya dalam bahasa inggeris. Dalam bahasa arab kalimahnya adalah "عِيْدُ الْفِطْرِ".

Wednesday, 15 July 2015

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Oleh Umat Melayu. No 5.


Dalam artikel yang lepas kita telah menyebut mengenai 3 sifat utama yang sangat ringkas. Yang terlalu ringkas sehingga ada yang mungkin bertanya kenapa ia sangat ringkas dan tampak begitu simple. 

Ilmu hikam melayu yang dilupakan itu sebenarnya sifatnya adalah secekak, segenggam dan segayung. Ringkas, sedikit dan simple tampilannya tetapi berkesimpulan. Itulah hikam. 

Bukannya segantang, sepikul atau bertan-tan banyaknya tetapi tidak ada berkesimpulan. Akibatnya meraba-raba. Pakaian senjata orang melayu itu ringkas tetapi hendaklah berkesan.

Oleh itu ringkas atau sedikit itu bukan persoalannya. Walaupun sedikit, ada 3 sahaja, tetapi jika terlupa bilangannya mungkin hilanglah kekemasan tindakan kita. Maksudnya terlupa mengkategorikannya dan memberi pertimbangan sewajarnya dikhuatiri jalan tidak menjadi lurus lagi.

Gambar di bawah menunjukkan adanya keinginan dan kudrat tetapi tidak ada ilmu yang lengkap untuk melaksanakan sesuatu urusan.

Bagaimana Nak Tahu Jem / kesesakan Di Lebuh Raya?


Hendak balik kampung, tapi jalan jem teruk? Lihat kamera-kamera yang tersedia diletakkan di lebuhraya berkenaan. Dengan itu anda dapat melihat keadaan jalan lebuh raya seterusnya merancang perjalanan bagi mengelak kesesakan di jalanraya.

Keadaan lebuhraya dapat dilihat secara langsung melalui kamera-kamera tersebut. Anda dapat melihat di NKVE, PLUS, ELITE, LDP, KESAS, AKLEH dan yang lain-lain juga.

Untuk akses sila klik di sini.

Atau dapatkan alamat portal berkenaan di bawah.

Tuesday, 14 July 2015

Rupanya Dap cuba menipu PAS dengan minit mesyuarat !!


Patutpun peniaga-peniaga hand phone berjiwa DAP seringkali dikaitkan dengan penipuan. Bos-bos, khalifah dan tok guru-tok guru DAP mereka sendiri memang menipu bila bermesyuarat. Kali ni dalam urusan pembentangan hudud PAS di dewan rakyat.

Mari kita teliti apa yang telah berlaku berdasarkan pengalaman Ustaz PAS ini yang berbincang dengan DAP. Percubaan DAP untuk memerangkap PAS dengan mendakwa keputusan telah dibuat dalam satu minit mesyuarat!!

Kisah perbincangan tahaluf siyasi PAS dan DAP

"Kita royak lagi.. Hudud ni sebelum Pakatan Rakyat lagi. Tahon 1993 Pakate Rakyat takdok lagi, hudud kito dulu doh, jadi bakpo nok hale (halang) kito. Sedangkan, dalam Perlembagaan Malaysia sendiri, sebut belako depe dio, dalam perkara 3 Perlembagaan Malaysia disebut Islam adalah agama persekutuan, manakala agama-agama lain bebas diamalkan."

Monday, 13 July 2015

MALAYSIA TANAHAIR -KU - Tun Dr Mahathir


Negara-ku Malaysia, Tanahair-ku, 
Tanah di mana sembilan puluh tahun dahulu
Darah tumpah dan aku dilahir
Di lahir sebagai anak bangsa yang dijajah
Aku membesar mempertuankan orang asing
Terhina dan dihina
Bangsa yang serba kekurangan
Tinggal dipondok berbumbung atap nipah
Berdinding, berlantai kayu
Namun aku lebih bahagia dari ramai bangsaku
Mereka tinggal di pondok robek, tiris apabila hujan
Tanpa pili air tanpa lampu letrik
Anak mereka berkaki ayam, berkudis
Demam panas dan kadang-kadang meninggal
Aku survive, aku ke sekolah, aku ke universiti
Nasib aku lebih baik
Allah Subhanahu Wataala kesian kepada aku
Setelah dijajah oleh satu bangsa, dijajah pula oleh dua bangsa lagi


Aku bertanya akan bangsaku selalunya dijajah orangkah?
Alhamdullilah, berkat kesedaran, berkat perjuangan, berkat perpaduan


Bangsaku dibebas, merdeka
Apakah merdeka hanya bermakna tidak dijajah orang
Apakah merdeka bermakna terus merana
Tidak, tidak, tidak
Merdeka bermakna kemajuan
Kemajuan sehingga berdiri sama tinggi
Duduk sama rendah dengan bekas penjajah dan bangsa lain



Sunday, 12 July 2015

Tragedi Lowyat 12 - 13 Julai 2015 : Mencari Penyelesaian Yang Menyeluruh



Kisah mengenai penipuan yang berlaku di Lowyat ini bukanlah satu rahsia dan kerap kali timbul perbincangannya di media sosial. Ia melibatkan sesetengah peniaga yang mempunyai tabiat menipu pelanggan untuk mendapatkan keuntungan yang maksimum. 

Sehinggakan ia seolah-olah menjadi satu budaya dan dikaitkan pula dengan sesuatu kaum tertentu. 

Kita cuba tengok isu ini dan lihat apakah punca sebenarnya. Adakah kejadian ini berlaku semata-mata isu perkauman?

Kisah Bisnes : Perniagaan Orang Melayu Di Bulan Ramadhan




Ketika ini orang kecoh mengenai pergaduhan di Low Yat, Bukit Bintang, Kuala Lumpur baru-baru ini diantara 7 orang lelaki melayu dengan peniaga-peniaga cina di situ. Bagi aku puncanya mudah sahaja. Ia berpunca daripada budaya puak itu berniaga. Itulah puncanya, tidak kiralah apa dapatan siasatan polis sekalipun.

Bukan menjadi rahsia lagi, kebanyakan puak itu membudayakan penipuan dalam urusan bisnes mereka. Sehinggakan ada kalangan mereka sendiri sudah meluat dan menyampah dengan budaya penipuan tersebut sehingga bertanya mengapa sanggup menipu dan memakan duit secara haram? Contohnya seperti gadis cina ini.

Walaupun kalau nak difikirkan macamana pula mereka ada halal dan haram, itukan fahaman orang Islam. Sebenarnya mereka juga ada yang baik dengan fitrah mereka baik itu mereka merasa bersalah kalau melakukan sesuatu yang tak betul. Haram katanya.

Sebenarnya kali ni aku nak bercerita tentang seorang peniaga melayu ni. Ni kisah peniaga misali.

Ulama PAS restu batalkan hubungan dengan DAP......

Ulama Pas restu batalkan hubungan dengan DAP #SHPolitik #SHOnline

Posted by Sinar Harian on Saturday, July 11, 2015

Saturday, 11 July 2015

Akhirnya Bercerai Sudah..


Bukan sedikit pakar-pakar dah cakap. Orang putih kata Marriage of Convenience. Aneh bukan, kenapa berkahwin jika sudah tahu sifat masing-masing tidak akan mampu bertahan dan serasi dalam kontrak berkenaan.

Tahaluf Siyasi.

Inilah konsep yang dijual-jual dan dijaja sebagai konsep yang mengharuskan perkahwinan tersebut. Sedangkan masing-masing adalah jauh bertentangan sifatnya. Sehingga bolehlah disifatkan seperti dua koboi yang bermusuhan. Yang memiliki keinginan membunuh yang tinggi tetapi tetap bekerjasama kerana ada "common enemy".

If it didnt changed you; it doesnt challange you

http://langitilahi.com/17794/"Ayat Al-Quran Pilihan - Surah Al-Baqarah ayat 214"oleh Hilal Asyraf(Official)Maka...

Posted by Langit Ilahi on Monday, July 6, 2015

Al Qadr : Malam Keagungan dan Penentuan

Umur umat akhir zaman ini lebih pendek jika hendak dibandingkan dengan umat-umat yang terdahulu. Allah maha Adil....

Posted by Langit Ilahi on Tuesday, July 7, 2015

Standard Khalifah.

video

Ini cerita Khalifah. Maqam khalifah. Khalifah Al-Rasyidin. Mana boleh samakan dengan kita-kita ni. Kita kan bese-bese je. 

Kan.. kan..

Friday, 10 July 2015

Kesimpulan Kisah Khidir dalam Surah Ashabul Kahfi dan Mimpi Perang Nuklear - Sheikh Imran Hosein



Nabi Musa A.S berjumpa Khidir duduk di atas batu di pertemuan dua sungai / laut. Pertemuan dua sungai / laut membawa simbol kepada bertemunya ilmu zahir dan batin.

Khidir bermaksud hijau. Sheikh mentakwilkan ianya membawa simbol seperti hujan yang turun dan menjadikan kesemuanya hijau akibat tumbuh-tumbuhan. Ini menunjukkan ilmunya bukanlah ilmu yang dihafal daripada kitab-kitab. Tetapi ilmu yang langsung dari Allah. Spiritual insight.

Lagi Posting Pasal Proton - Seribu Satu Sebab Kenapa Membeli Kereta Proton


Seorang rakan aku mengatakan dia pelik kenapa orang beriya sangat menyukai atau menyokong Proton. Ada itu sampai taksub katanya. Lepas tu dia tanya pulak aku, adakah aku juga jenis macam tu?

Ketika itu aku bersama dengannya ketika dia memandu keretanya yang sejenis kereta dari brand Jepun. Persoalan sekarang siapa yang pelik terhadap siapa sepatutnya. 

Mari kita buat analisa ringkas terhadap apa yang berlaku di sini.

Thursday, 9 July 2015

Kebanggaan Malaysia - 30 Tahun Proton



Teringat aku lagu Proton tu ketika zaman-zaman dulu. Waktu itu hanya mampu tengok gambar Proton Saga dalam setem sahajalah. Model pertama Proton yang dibangunkan dengan kerjasama Mitsubishi.

Bila aku dapat membeli kereta antara kereta yang aku beli adalah dari jenis Proton. Akhirnya dapat juga aku membeli kereta kebanggaan Malaysia ini. Cuma sudah tentulah model keluaran Proton itu berbeza-beza dan setiap individu mempunyai keperluan dan kecenderungan untuk memilih spesifikasi yang dia ingini. Oleh itu tidaklah semua model itu sama kepada semua orang. 

Cuma aku peliklah sebahagian rakyat Malaysia ini. Yang suka dan tidak malu-malu untuk menghina perusahaan automotif negara sendiri. Ia ibarat menonton perlawanan bolasepak Manchester United menentang Pasukan Harimau Malaysia. Yang disokongnya bukan pasukan Malaysia tetapi pasukan lawan itu. Dengan sorakan dan memakai baju jersi pasukan kelab England itu. 

Puasa Yang Berkualiti Sebagai Perisai

“Puasa adalah perisai (yang melindungi pelakunya daripada keburukan).” (Riwayat Tirmidzi). “Puasa itu adalah perisai yang dapat melindungi diri seorang hamba dari api neraka” (Riwayat Ahmad).
Hanya Puasa yang Berkualiti Menjadi Perisai 
Puasa yang berkualiti, mempunyai nilai dan bermutu, ialah puasa yang dijaga dengan berdisiplin dan di jaga pantang larangnya dengan menjaga mata, telinga, kaki, tangan dan seluruh anggota daripada melakukan perkara yang dilarang. 
Puasa yang berkualiti ialah puasa yang dijaga pantang-larang dan disiplinnya. Terdapat dua kategori disiplin (pantang larang) dalam ibadat puasa iaitu disiplin fizikal dan dispiplin spiritual.
1) Disiplin Fizikal – menahan diri dari makan, minum dan melakukan seks disiang hari.
2) Disiplin Spiritual (Rohani) – menahan diri dari perbuatan keji seperti:-

Wednesday, 8 July 2015

Kenapa Ada Orang Tak Boleh Baca Perkataan Kafir Pada Dahi Dajal - Sheikh Imran Hosein.


Hadis Fitnah Dajal perlulah difahami oleh orang Islam kesemuanya. Tidak memahamkan hadis akhir zaman ini menjadi punca orang Islam tertipu dan salah tanggap, akhirnya menyokong kumpulan jihad yang palsu dan khalifah yang palsu seperti ISIS.

ISIS ditaja oleh pihak tertentu yang memusuhi Islam dengan dari segi kewangan dan persenjataan.

Mata Dajal itu buta sebelah kanan. Simbol kepada kebutaan secara dalaman bukannya luaran.

Leaders are just a handful.......

Off lately we have been ambushed by none other than the issue of leadership. Been wanting to write but somehow i kept on procrastinate to do so. waiting for the right moment i guess. is there any such thing called the right moment? ok lets throw out some of what i personally felt about this never ending issue. 

 Have you ever heard the saying of "Leader Are Just A Handful"? Or to make it more casual and light... the main motto by Mr Spiderman... With Great Power Comes Great Responsibility. Now are you getting me? A great leader to me is not about how good you run your particular entity. Be it a country, an organization of even a unit back in your office. Its about being a leader with quality. You can be a leader with power but if you don't have the quality criteria in yourself then power goes down under. it has no use. A leader must be able to comprehend and execute whatever responsibility given to him. 

This is where delegation of task takes place. A great leader do not micro manage. Plus they do not and never betray their team members and Vice Versa. Sympathy. When you lead you have team members with you. How do great leaders communicate with his/her team members? Here one vital point that has to be taken into consideration is EGO. Put that down and start mingle with your team members. Why do i say it is vital because not all team members has the same attitude, it varies. Learn how to handle them well. 

Pecutan Menuju Lailatul Qadar

Pecutan Menuju Lailatul Qadr. Jom hidupkan malam-malam kita !

Posted by Langit Ilahi on Monday, July 6, 2015

Tuesday, 7 July 2015

10 sebab untuk kita bersyukur tinggal di Malaysia.


10 sebab yang didapati disebarkan melalui apps Whatsapp dan media sosial yang lain ini adalah bagus untuk dijadikan bahan renungan.

Sekadar berkongsi:

1. Segelintir Rakyat Malaysia mahu Pendidikan percuma seperti di Norway – tetapi Norway mempunyai 25% GST

2. Segelintir Rakyat Malaysia mahu Tidak ada GST seperti di Hong Kong – tetapi Hong Kong adalah antara negara yang mempunyai ketidaksamarataan pendapatan yang paling tinggi di dunia dengan bacaan indeks Gini 0.537 berbanding dengan bacaan indeks Gini Malaysia iaitu 0.431 pada tahun 2012 (merosot daripada 0.441 pada tahun 2009) 

3. Segelintir Rakyat Malaysia mahu Kesamarataan pendapatan yg baik seperti Denmark dengan bacaan indeks Gini 0.21 – tetapi Denmark adalah antara negara yg mempunyai harga petrol tertinggi, 1.50 Euro atau RM 6.32 per liter.

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu - No 4



Kehendak dan Kudrat.

Apakah hikam ini?

Jawapan kepada ini tidak akan diberikan secara langsung dengan dalam satu ayat. Tetapi akan diterangkan secara berperingkat dalam artikel-artikel yang akan dikeluarkan. Dengan izin Allah jua.

Yang pastinya hikam seperti ini bukanlah pakaian kepada mereka yang suka bermalas-malasan, tidak mahu membaca, tidak mahu berfikir, tidak mahu memerhatikan alam dan tidak mahu praktis.

Disini juga suka dinyatakan bahawa hikam ini bukanlah merujuk kepada satu-satu modul sahaja. Banyak modul lain dari pelbagai bidang menggunapakai kalimah “hikam” ini.

Berbalik kepada 3 sifat utama yang diterangkan sebelum ini. Yakni ilmu, kehendak dan kudrat. 

Monday, 6 July 2015

Hari ini 20 Ramadhan, Dalam 10 Hari Terakhir, Saat-saat Terindah.

Cari dan Hidupkanlah Malam Qadar


Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Dalam hadis yang lain yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 hari yang terakhir. “Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Lailatul Qadar adalah Malam Penetapan Kadar Takdir, Malam Diturunkan Al-Quran Secara Sekaligus Ke Langit Dunia, Malam Pengampunan, Malam Kenaikan Pangkat, Malam Yang Tenang dan Malam Ganjil 10 Akhir Ramadhan.
Iktikaf 10 Akhir Ramadan
Daripada Aishah r.a.”Bahawasanya Nabi s.a.w beriktikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan, sehinggalah baginda wafat, kemudian para isteri baginda meneruskan amalan beriktikaf selepas kewafatannya”.

Wombat Autstralia pun pakai baju melayu bersamping bersongkok.


Wombat. Kampung kau ado?

Kenapa Pasukan Bolasepak Kebangsaan Kita Tidak sehebat dahulu?

Semakin Teruk? 

Pertama sekali siapa boleh jawab, orang kita main lebih dekat kepada pendekatan macam England ke atau Brazil. Atau hybrid di antara kedua-duanya?

Siapa kata macam Brazil makanya pasukan kita bermain lebih kepada seni. Artistik. Ada yang kata skill individu.
Siapa kata macam England maka ia lebih kepada disiplin yang dibentuk berpasukan, mempunyai perkiraan (Calculation), saintifik, matematikal, aturan passing yang direncanakan.

Ustaz DAP


Kalau dah masjid pun boleh buat, majlis buka puasa tu biasa2, bubur lambuh pun boleh dimasak, kurma boleh bagi, tazkirah di surau dan masjid pun boleh buat.. tinggal apa lagi nak dirancang dan dilaksana DAP?

Bila dah ada masjid tajaan DAP, bolehlah dilantik imamnya ye tak?

Ada imam so bolehlah buat solat terawih.

Yang saya tahu ada 2 ustaz pernah masuk DAP. Ni zaman orang ramai mabuk makkal sakhti dulu. Tapi dua2nya dah keluar DAP.

Tapi jumlah sebenarnya mungkin lebih. Tak pun ada yang masih member cuma kita tak maklum. Ada sesapa kenal?

Saturday, 4 July 2015

Bang.. ye abang tu.. nak cakap sikit boleh..


Bang.. Camnilah.. Kalau kita nak sesuatu, kita doa.

Kalau kita rasa kekurangan dan perlukan sesuatu. Kita mengaku kekurangan kita dan kita minta dengan Yang Maha Kaya.

Memanglah hidup ini penuh dugaan. Kita ditakdirkan mendapat rahmat dengan lahir sebagai orang Islam. Kita tahu ini agama yang benar kita nak pengakhiran yang baik. Kita nak mati juga dalam Islam. Kita tahu sebab akibat itu.


Ni nak cakap pasal Law Of Attraction ni. Dikaitkan juga dengan power of subconscious mind. Ramai yang terpengaruh. 


Benda ni sebenarnya menjurus kepada kesesatan. Camnilah bang, kalau abang buat benda ni ikut cakap puak-puak humanisme tu, kalau betul menjadi maka dikhuatiri benda ni istidraj.


Alvine kritik melayu suka sangat pergi kenduri.



Engkau dah mati besok tahulah apa hakikatnya. Tapi itulah, dia belum mati lagi. Dan kita tak tahu apa pengakhiran dia. 

Selalu dia merapu. Tapi kali ni dia attack dari segi budaya pulak. Bukan semua orang melayu pemalas, santai-santai dan tidak berusaha. Tapi lingkungan budaya itu juga memberi pengaruh kepada perkembangan dan kemajuan bangsa.


Teringat kepada sejarah Salahudin Al-Ayub..

Friday, 3 July 2015

Kenapa Dia Masuk PAS Kalau Masuk DAP Kemudiannya..?


Inilah persoalan yang aneh tetapi menarik untuk dibincang. Bolehkah petanda ini menunjukkan betapa rakyat Malaysia terlalu terikut-ikut dengan trend?

Bank Soalan. (Siapa nak buat assignment boleh pakai)
  1. Adakah seseorang itu melihat PAS itu sama macam DAP?
  2. PAS adalah platform macam PKR yang kemudiannya mudah dia samakan dengan DAP?
  3. Kebencian terhadap BN dan UMNO yang tidak tertahan-tahan sehinggakan apa-apa selain daripada BN dan UMNO adalah pilihan terbaik?
  4. Masuk PAS sebab terpengaruh oleh gelombang reformasi yang mendakwa PAS itu sama macam parti lain di dalam Pakatan Rakyat?
  5. Masuk DAP sebab percaya dakwaan DAP adalah lebih Islamik daripada UMNO?
Macam-macam persoalan. 

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu - No 3.



Mengapa saya memilih untuk membincangkan 3 sifat dan 4 pembahagian takrif sebelumnya? Mengapa siri perbincangan yang dinamakan ilmu hikam yang dilupakan umat melayu ini bermula?

Dalam membina ketamadunan sebuah umat bagi sesuatu negara, umat tersebut memerlukan pencapaian ilmu yang jitu. Pencapaian ilmu pula tertakluk kepada daya usaha yang dilakukan oleh umat berkenaan. Jika banyak usahanya nescaya banyaklah pula hasilnya. Jika usaha yang dilakukannya sedikit maka sedikitlah dapatannya.


Jika kita melihat kepada usaha umat termaju di dunia seperti bangsa Inggeris (Contohnya Amerika dan British), German, Jepun, Korea dan Perancis. Mereka mempunyai budaya keilmuan yang jitu dan berterusan daripada satu generasi hingga ke generasi yang seterusnya. 

Thursday, 2 July 2015

Petronas vs Pertamina ( Review mid-2015 )

Lakaran Pertamina Energy Tower

Persoalan Petronas vs Pertamina bukan sahaja terkait dengan perbandingan diantara dua perusahaan yang didukung oleh kerajaan dua negara berjiran dan serumpun, tetapi ia adalah lebih dari itu. Perbandingan ini adalah simbol kepada hubungan di antara dua beradik yang mempunyai hubungan menaik dan turun.


Ia juga sangat terkait dengan sentimen nasionalisme dari dua negara ini. Ini lebih menjurus kepada Indonesia yang mana sentimen itu sangat memainkan peranan dan memberi impak kepada hubungan dua hala Malaysia dan Indonesia. Contohnya, sentimen nasionalisme dan anti-Malaysia yang dimainkan pihak tertentu telah memberikan impak negatif kepada beberapa produk utama negara seperti stesyen minyak Petronas dan produk Proton di Indonesia.



Wednesday, 1 July 2015

Tanda-tanda Akhir Zaman - Sheikh Hamza Yusof




Lebih Laju Dari Cahaya.


Terjumpa youtube ini dan ianya ada kaitan dengan artikel mengenai filem interstellar sebelum ini. Artikel itu boleh dibaca di sini

Yang uploader itu menyatakan,

The "problem" I am trying to convey is in full awareness of that matter CAN'T nor WILL ever travel at the speed of light. 
Maksud beliau, benda-benda selain cahaya tidak akan mampu bergerak selaju atau pun lebih laju daripada cahaya. Macam fantasi orang-orang yang bikin filem itu. Baginya adalah suatu kemustahilan. Dia juga berpandangan,

Tarbiyah DAP lagi.


Mereka tidak mahu rakyat Malaysia semua berpakaian sopan masuk ke pejabat. Mereka mahu pejabat-pejabat di Malaysia lebih rendah tarafnya berbanding dengan kasino Singapura. 

Adakah sebenarnya mereka tidak mahu Malaysia mempunyai ketamadunan dan peradaban yang lebih tinggi daripada Singapura?



Mereka tidak mahu orang Islam mempertikaikan restoran tidak halal. Mereka mahu orang Islam bebas makan benda-benda haram. Restoran tidak perlu dikenakan peraturan untuk mendapatkan pengesahan halal JAKIM. Mereka pertikai kewujudan JAKIM. 


Yang kita lihat pula, sebahagian orang PAS yang kononnya hendak menubuhkan parti Islam baru, hanya berdiam diri sahaja dengan karenah DAP ini. 

Siapakah Bos sebenar dalam Pakatan baru yang hendak dibentuk itu?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...