Saturday, 28 May 2016

Misteri Gusti Putri Raden Ajeng Retno Dumilah


Misteri Puteri Gunung Ledang

Pada asalnya hati saya tertanya-tanya mengapa keturunan Raden ini memilih untuk tinggal dan seolah-olah menjaga Gunung Ledang itu. Kenalan saya yang dahulu pernah mempunyai tali hubungan dengan mereka dari salur-galur persilatan juga tidak dapat menjawab jika saya menanyakan hal ini. Saya pun merasa hairan. Tidakkah mereka mempunyai rasa tertanya-tanya akan soal ini. 

Saya mempunyai persoalan yang sering menghantui saya. Keturunan Raden itu jelas sudah ia datang dari Tanah Jawa. Mereka ini sangat mahir mengenai ilmu persilatan dan malah ilmu peperangan zaman dahulu. Dikhabarkan juga banyak persatuan silat di Tanah Melayu ini bernaung di bawah mereka. Ternyata mereka ini mempunyai khazanah ilmu persilatan malah ilmu kebatinan yang bukan calang-calangnya dan saya kirakan menjadi pusat ilmu bagi kumpulan-kumpulan silat tertentu. Sudah tentu ada satu penjelasan berkenaan perkara ini.

Thursday, 26 May 2016

Kesejukan Cameron Highland Dalam Kenangan


Dah dua kali akhbar The Star menyiarkan nasib Cameron Highland kini. Sungguh menyedihkan.

Aku terdengar dan terbaca kadang-kala orang bercerita pergi ke Cameron Highland dan betapa indahnya dan sejuknya Cameron Highland (kemungkinan besar dia bermalam di situ). Ada seorang kenalan yang baru pertama kali naik ke Cameron Highland tak tahan sejuk dan tak dapat tidur waktu malam kerana terlalu sejuk.

Aku mendengar ini dengan rasa sedih kerana jika dia mengalami suasana Cameron Highland yang asal (kalau tak cukup lapis baju panas) entah-entah dah mati kesejukan. Sekarang suasana sejuk yang asal hanyalah dalam kenangan. Aku tak nampaklah macamana negara Malaysia ni akan dapat satu Cameron Highland yang macam dulu-dulu.

Sekarang bila aku berjalan-jalan di Cameron Highland pada waktu pagi dengan memakai t-shirt sahaja sudah cukup membuat aku rasa sedih. Bagi aku kesejukan Cameron Highland kini hanyalah sejuk-sejuk kuku.

Nak tau macamana Cameron Highland zaman dulu-dulu.

Ini aku ceritakan sahajalah. Takde gambar pun zaman dulu-dulu. Aku cuba menggambarkan agar pembaca dapat feel.

Pada zaman dahulu..

Saturday, 7 May 2016

Ku, Keropok Lekor dan Losong - featuring Ayam Penyet


Ku menjelajah segenap pelusuk negara untuk mencicipi keropok lekor. Ku sangat menggemari keropok lekor. Ku juga amat suka akan losong. Tetapi losong sukar didapati dan dikatakan perlukan ikan yang banyak bagi menghasilkan produk makanan ini. Oleh itu hanya tempat pendaratan ikan terbanyak sahajalah kononnya dapat menghasilkan produk losong.

Ku juga akan membeli losong apabila tiba di Terengganu, walaupun daerah yang ku pergi itu bukanlah daerah Losong, Terengganu. Ku pernah kecewa kerana ada produk losong sama sahaja macam keropok lekor. Baik beli keropok lekor.

Juga kadangkala, keropok lekor yang dicicip tidak mencapai kualiti yang ku kehendaki. Walaupun kecewa berkali-kali ku masih tidak pernah jemu mencuba keropok-keropok lekor yang ditemui. Ada yang sedap ada yang biasa-biasa, dan ada yang tak berbaloi langsung membelinya.

Sunday, 1 May 2016

Morris Rakam Ceramah Sheikh Imran Tapi Dia Terformat Kad SD.. Lihat apa berlaku


Macam biasa Morris merakam ceramah Sheikh Imran Hosein, kerana hendak dengar pandangan Ulama Eskatologi Islam itu, tapi kali ni dia terformat SD kad dia dan termasuk video semasa Morris berjalan-jalan di Plaza Low Yat di Kuala Lumpur. Akhirnya Sheikh Imran Hosein bercakap tentang tanda-tanda akhir zaman, dajjal, konspirasi kuasa dunia dengan berlatarbelakangkan shopping mall Plaza Lowyat!!

Adakah kebetulan atau ada hikmah disebaliknya?? Apa kena mengena Low Yat dengan tanda-tanda akhir zaman??

Rumah Mahal Sangat - Kita Buat Yang Pasang Siap !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...