Monday, 28 December 2015

Jurutera ( Engineer ) dan Arkitek semua, jom buat projek ni.


Betulkah api yang terbakar dalam bangunan boleh menyebabkan bangunan menjadi runtuh akibat struktur besi menjadi lembik? Besi apakah yang boleh menjadi lembik seperti itu, supaya arkitek bangunan pada masa akan datang tidak akan menggunakan besi-besi yang lembik yang menyebabkan bangunan runtuh.

Pelajar-pelajar arkitek bangunan perlulah prihatin tentang hukum sains ini. Jika anda buat bangunan dengan besi lembik dan mengakibatkan kematian, anda boleh disaman atas kelalaian anda. Antara kelalaian itu ialah memilih besi-besi yang boleh lembik bila berlakunya kebakaran di dalam bangunan tersebut.

Anda tidak boleh memberikan alasan buku teks semasa di Universiti tidak ajar perkara ini. Hal nyawa manusia bukan boleh dipandang mudah. Anda sendiri seharusnya tahu mengenai hukum sains sebenar. Sudahkah anda menjumpai hukum sains itu?

Friday, 25 December 2015

Sesuaikah Student Pakai Macbook Air?


Soalan yang bagus. Ada sorang tu tanya google soalan ni.

Ada sekali tu aku duduk kat satu cafe dengan macbook aku ni kan, ada sorang pelayan lelaki ni. Rasanya macam kerja part time waktu cuti sekolah je dia ni. Tanya berapa harga macbook aku pakai ni. Hmm.. aku kecewa sikit nak jawab waktu tu. Sebab masa aku beli, harga bersih dia bawak 3k. Tau tak 3k tu apa. 3 ribu. 

Kira RM2,999lah ketika tu. Mahal atau tidak ia subjektif. Makanya kalau student, tengok bajet masing-masinglah. Kalau Fund International FaMa tu besar, beli 6 - 7k pun ko takde masaelahnye kan.. Kalau student bajet sederhana mungkin bersusah payah sikitlah.

Tapi itu waktu tu. Percaya tak selepas satu artikel dikeluarkan oleh incikposmen pasal macbook ni kan, lepas tu harga dia naik. Hampeh tul.. patut semakin lama semakin turunlah harga. Padahal pesaing dia waktu tu Sony dah turun rege dah. Dia naik pulak..! Adakah sebab artikel tu. 

Sesuaikah student pakai macbook air? Kenapa ko tanya sesuai? Apa yang ko cari selain dari Windows?

Thursday, 24 December 2015

Nabi Muhammad SAW Sebagai Utusan Terakhir.

Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya): Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu, kemudian datang pula kepada kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya dan hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya. Allah berfirman lagi (bertanya kepada mereka): Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu menerima akan ikatan janjiku secara yang demikian itu? Mereka menjawab: Kami berikrar (mengakui dan menerimanya). Allah berfirman lagi: Jika demikian, maka saksikanlah kamu dan Aku juga menjadi saksi bersama-sama kamu. (Ali-Imran:81)
Nabi Muhammmad s.a.w. adalah nabi penutup, penghujung, muktamad. Baginda membawa rahmat sekelian alam. Ajaran Nabi Muhammad tetap relevan dan tidak expired dan untuk semua bangsa. 
Al-A’raf [158] Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya… 
Semua nabi itu utusan Allah dan Nabi Isa dan nabi-nabi lain adalah perintis dan mereka cuma diutuskan hanya untuk umat dan bangsanya sendiri.
Nabi Muhammad SAW adalah nabi awal dan nabi akhir. Baginda telah dilantik menjadi nabi sejak awal lagi, namun penjelmaanya adalah yang terakhir sekali. Rasulullah saw. bersabda, “Para Sahabat bertanya, `Ya Rasulullah, bilakah wajibnya Kenabian engkau?’ Beliau menjawab, “Sejak saat ketika Adam a.s. masih dalam keadaan antara ruh dan jasad.” (Riwayat Tirmidzi) Beliau juga bersabda, Aku sudah menjadi Nabi ketika Adam masih dalam bentuk antara air dan tanah. Beliau saw. juga bersabda, “Aku telah ditetapkan disisi Allah sebagai Khatamun-Nabiyyin, sedangkan Adam masih dalam bentuk tanah.
Di belakang tubuh Baginda juga terdapat tanda kelahiran seperti cop yang tertulis “Khatamun-Nabiyyin”. Sekiranya cop ini tiada pun, Baginda tetap menjadi Nabi. Ia cuma sebagai “syabasi”, seperti tanda penghargaan misalnya kita selalu menepuk belakang seseorang apabila mengucapkan tahniah di atas kejayaannya.

Wednesday, 23 December 2015

Kaki tak kuat panjat pokok? Ini ada satu cara.



75 yaşlı kişi ağaca belə çıxdı.
Posted by Bizim Yol on Friday, 27 June 2014
Sila tonton video di Facebook jika video lagging.

Friday, 18 December 2015

Kerjasama tak semestinya bersatu.


Kecoh tentang PM dan DS Hadi Awang berada atas satu pentas. Macam biasa, terdengarlah isu penyatuan parti PAS dan UMNO. Akan ada orang yang menyebut tentang PAS dan UMNO berada dalam satu wadah politik yang sama. Seperti PAS masuk BN. 

Dan macam biasalah juga akan ada sebilangan ahli-ahli PAS yang tidak akan bersetuju dengan penyatuan seperti ini. Mereka akan memberikan dalil-dalil dengan merujuk kepada apa yang berlaku pada suatu ketika di zaman dahulu kala. Cerita yang akan keluarlah kisah bagaimana PAS ditendang oleh UMNO pada suatu ketika dahulu. Mereka yang mengungkit-ungkit kisah seperti ini adalah tipikal. Kebanyakan mereka inilah yang kecewa PAS keluar daripada Pakatan. Kebanyakan mereka inilah jenis yang keluar PAS dan masuk PAN, tetapi masih ada yang "ditinggalkan" dalam PAS. 

PAS juga perlu sedar mereka ada ahli-ahli yang macam ini. Mereka juga perlu sedar bahawa ada malah ramai ahli-ahli mereka ditarbiyah dengan tarbiyah politik kebencian sebelum ini. Mereka ditarbiyah untuk melihat UMNO dan Barisan Nasional sebagai musuh nombor satu.

Ada pula ahli PAS dari kalangan instant disebabkan momentum politik DSAI dahulu. Mereka ini tidak mempunyai pegangan yang kukuh dan tidak faham kenapa PAS itu jadi PAS. 

Thursday, 10 December 2015

Singgah Kejap Ke Perhimpunan Agung Umno 2015


Perhimpunan Agung Umno (PAU) kali ini bagi aku agak unik sebab wujudnya isu-isu tertentu, khususnya di antara DSN dengan Tun M. Ia menjadikan perhimpunan kali ini menarik dan orang dari dalam dan luar negara ingin melihat apa yang akan berlaku. 

Akibat perselisihan di antara dua giants ini, banyak perkara-perkara yang unik berlaku dalam PAU kali ini. Timbalan Presiden UMNO iaitu TSMY tidak dibenarkan berucap dalam PAU kali ini. Sudah tentu penyokongnya akan merasa tidak puas hati. Tun M pula walaupun sedang berkonfrontasi dengan Presiden parti, memilih untuk datang mendengar ucapan amanat presiden. Satu langkah unik tetapi sebenarnya tidaklah pelik kepada seorang seperti Tun M, seorang yang mempunyai fikirannya sendiri dan yang sejak dahulunya sukar dibaca pergerakannya.

Dan isu 1MDB dan dana 2.6 bilion inilah yang menjadi bidak caturnya. Tun M menggunakan kelemahan ini untuk membuat serangan. Apabila diperhalusi sebenarnya ada benda lain yang Tun M ini tidak berpuashati dengan kepimpinan PM. Itulah yang dijumlahkannya dengan isu 1MDB dan 2.6 bilion. 

Monday, 7 December 2015

Konsep Kereta 2 Penumpang.


Aritu aku singgap jap di Putrajaya. Ternampak benda alah ni dan aku tak dapat menahan diri daripada  melihatnya. Kereta konsep ini mengingatkan aku kepada satu peristiwa. Peristiwa eksiden motor. 

Satu pagi aku nampak banyak kereta berhenti dan orang ramai berkumpul dan aku melihat seorang wanita terbaring dan dikerumuni orang ramai. Wanita itu lengkap berbaju kurung dan bertudung. Daripada perawakannya aku meneka beliau adalah pekerja pejabat kerajaan, sudah berkahwin dan berkemungkinan besar merupakan seorang ibu. Ketika aku yakin dengan tekaan itu, timbul pula persoalan lain. Kenapa dia memandu motor ke pejabat?

Atas pengalaman bertahun-tahun menunggang motorsikal dan pernah jadi despatch, aku amat tahu risiko menunggang motorsikal ini. Aku pernah jatuh dan juga pernah eksiden. Motor mempunyai 2 tayar sahaja, kalau tidak ditupang dengan kaki atau stand ia akan tumbang. Kalau dilanggar atau melanggar ia juga akan tumbang. Itu sebab akak itu terbaring di atas jalanraya.

Aku juga teringat kejadian bayi dikendong ibunya menaiki motor yang dibawa suami ketika hari hujan. Sehingga aku terfikir perlukah satu polisi di peringkat nasional melarang orang berkahwin jika tiada kereta!!!???

Depan bulatan masjid Putra.
Sebab aku suka memikirkan masalah negara dan aku tak mahu hanya menjadi netizens yang menyalahkan pihak itu dan ini kecuali dirinya sendiri, aku pun cuba memikirkan satu penyelesaian kepada masalah negara ini. Hmm.. panjang ayat ini. (Tamadun barat dibina atas satu formula hasil pemikiran Einstein yang cuba menyelesaikan hukum fizik untuk satu alam, tidak ada pun orang suruh dia buat macam tu)

Setelah berbulan-bulan memikirkannya malah bertahun-tahun sehinggalah aku ternampak benda alah ini. Benda alah ini adalah kereta. Tapi ia adalah sebesar satu skuter yang besar. Ia adalah kereta yang dinaiki dua orang yang ada empat tayar!

Gambar dan video di bawah.


Friday, 27 November 2015

Ulasan Filem : Moneyball


Kita dapat banyak belajar daripada sesebuah filem. Filem yang bagus pula dapat memberikan mesej yang baik dan juga pengajaran yang berguna. Secara realitinya, banyak filem yang bagus pada masa kini yang boleh kita tonton. Kadangkala selepas letih seharian menumpukan tenaga dan akal fikiran bekerja, saya akan memetik remote control secara random untuk Channel Astro yang berbaloi untuk ditonton. Tidak kiralah samada ia filem, dokumentari, rancangan diskusi intelektual atau apa sahaja. Kebiasaannya saya tidak merancang untuk menonton sesuatu. 

Dan tiba-tiba saya lihat filem ini baru bermula, saya tertarik kepadanya sejak babak mula lagi. Mungkin seseorang yang menonton filem ini dapat menikmatinya berdasarkan sudut yang menjadi tarikan kepada diri masing-masing. Jika anda suka bermain besbol (mungkin orang yang bermain kriket juga) akan tertarik dengan filem mengenai sukan besbol ini.

Tetapi saya tidak bermain besbol. Saya juga tidak suka permainan besbol. Mungkin saya adalah tipikal Malaysian yang seperti orang British lebih sukakan bolasepak dan memandang besbol ini membosankan. Walaupun begitu, saya telah menikmati filem ini sehingga akhir. Apakah daya tarikannya?

Mungkin juga anda seorang cikgu matematik atau pun pelajar statistik, anda mungkin mahu menonton filem ini. Kalau tidak pun, mungkin seorang pengurus atau CEO. 

Wednesday, 25 November 2015

Apabila atheist itu bukan atheist.



Persoalan mengenai ketuhanan sentiasa menjadi topik utama kehidupan manusia. Kerana manusia itu asalnya melalui proses tiada kepada ada. Ini dapat dirasakan oleh setiap individu yang berakal waras dan mempunyai kesedaran. Tidak ada individu bernama manusia tidak dapat mengingati bilakah masanya dia tidak ada. Yang akan membawa maksud dia sentiasa ada atau wujud sebelum ini.

Maka bagaimanakah terjadinya ada itu selepas ketiadaan diri? Jika seseorang itu tidak memilih untuk dia mengadakan dirinya sendiri maka sudah tentu yang mengadakannya itu adalah selain dirinya, bukan?

Jika seseorang tidak bersetuju dengan penyataan di atas maka dia hendaklah menunjukkan bukti kepada orang lain yang dia telah memilih untuk ada atau berkuasa mengadakan dirinya sendiri. Kerana orang lain tidak merasakan yang mereka memilih atau berkuasa untuk mengadakan dirinya. Iaitu menjadikan kewujudan mereka di dalam alam ini.

Bilakah anda memilih untuk menjadi wujud?

Saturday, 21 November 2015

Discovery Channel.. fahaman sains Morgan Freeman dan umat Islam kini.


Apabila menonton Discovery Channel, sekali lagi terlihat Morgan Freeman beraksi di dalam rancangan sains yang memaparkan isu penciptaan alam. Rancangan yang membincangkan tentang teori saintifik dan bidang fizik terkini mengenai asal kejadian penciptaan alam yang kita hidup dalamnya ini.

Rancangan " Through the wormhole " atau dalam bahasa Melayunya "Memasuki atau melalui lubang cacing angkasa" membincangkan teori-teori berkaitan wormhole, teori big bang, kewujudan atom yang tidak dapat ditentukan lokasinya, teori string, teori relativity Einstein, takrif masa, isu bolehkah kita pergi ke masa lepas, fabrik masa dan tempat, adakah graviti satu ilusi dan berbagai-bagai lagi isu saintifik dan fizik masakini.

Apabila melihat rancangan ini dan perbincangannya, penonton boleh merasakan yang manusia kini telah sampai ke tahap satu kemajuan yang seakan-akan dapat memanipulasi sumber alam sehingga ke tahap kembali ke masa lepas. (Isu dibincang artikel Incikposmen di sini dan di sini)

Mungkin sahaja ia hanya satu gimik dan isu yang sengaja dibangkitkan supaya persoalan dan program TV berkenaan mempunyai nilai untuk menarik sejumlah ramai penonton. Sememangnya program TV berkenaan menarik dari segi perbincangannya dan mampu membuatkan penonton terpaku dan menikmatinya sehingga habis rancangan. Setidak-tidaknya bagi mereka yang berfikiran saintifik dan mempunyai inkuirisiti yang tinggi.

Apabila Morgan Freeman menjadi pengacara rancangan ini, ia menjadi satu tarikan yang tersendiri. Bukan calang-calang pelakon yang mampu menjadi hos sebuah program TV yang begitu saintifik seperti ini. Anda mungkin tidak dapat melihat Justin Bieber didalamnya. Mungkin Rajinikand pun tidak mampu. (Ok.. beliau mampu melakukan pelbagai perkara luar biasa yang lain ok?!!)

Apabila baru-baru ini telah viral satu spekulasi yang mengaitkan Morgan Freeman telah memeluk agama Islam, yang berasal daripada satu twitter oleh seorang individu bernama Majid Nawaaz membuatkan menonton rancangan Morgan Freeman di waktu ini menimbulkan fikiran-fikiran tertentu. (Link)

Monday, 16 November 2015

Siapakah ISIS berdasarkan Hadis atau perkhabaran dari Nabi S.A.W ? #Islamicstate #Parisattack #Paris


Dengar betul-betul IS itu datangnya dari lubuk mana?
Posted by Yunan A Samad on Monday, 16 November 2015
.


Sunday, 15 November 2015

Meniti hari-hari hujan tanpa henti.


Setelah jerebu telah kurang dengan drastiknya akibat hujan yang kerap sudah tentu kita merasa lega dan bersyukur atas perkembangan terbaru ini. Tetapi hujan yang turun dalam musim tengkujuh ini mengingatkan kembali memori dua tahun yang berlalu. 

Kejadian banjir besar yang berulang dua tahun berturut-turut yang memberikan tamparan hebat kepada negara dari aspek pengurusan bencana. Jelas, banjir besar ini adalah bencana. Jerebu juga adalah bencana. Dalam kes di Indonesia, apa yang dinamakan kabut asap akibat kebakaran hutan tanah gambut itu telah berlaku bertahun-tahun berturutan. Tetapi mereka tidak menjangkakan kabut asap kali ini adalah semakin parah sehingga mendatangkan korban jiwa kepada beberapa kanak-kanak dan bayi akibat menghidu udara yang tercemar.

Apa yang dilakukan oleh Indonesia adalah menubuhkan satu jawatankuasa secara ad hoc bagi menangani masalah itu dan menguruskan operasi memadam titik-titik api kebakaran hutan yang sangat luas dan banyak. Terbukti ia tidak mencukupi sehingga pasukan yang dihantar Malaysia menggunakan pesawat Pelican C-415 telah kembali ke tanah air sedangkan titik api semakin bertambah dipercayai kesan kerakusan manusia untuk membuka ladang kelapa sawit ataupun ladang bagi perusahaan.

Memori lepas.
Dalam kes banjir di Malaysia pula, setelah negara telah terpukul dua kali, kali ini sebelum berlakunya  musim tengkujuh Perdana Menteri telah mengumumkan satu langkah bagi menghadapi kemungkinan banjir besar yang bakal berlaku. (Artikel di sini)

Saturday, 14 November 2015

Edisi Siasat : Betul ke Morgan Freeman peluk Islam?

Hidayah ni milik Allah. Dia memberikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan hanya Dia yang mengetahui kenapa orang itu mendapat hidayah dengan sebenar sebabnya. Edisi siasat dalam blog ini, kalau ia menyentuh mengenai perkhabaran viral tentang pengislaman seseorang. Tetapi kemudiannya di buktikan ia tidak benar, hanyalah benarnya itu sehingga waktu terakhir info dikemaskini.

Sebabnya ialah selepas itu bila-bila masa sahaja orang itu boleh mendapat hidayah. Tak kiralah Undertaker ke.. Jason Statham ke.. Jackie Chan ke.. dan senarai terus bersambung..

Kalau tak ada pula hoax islami (Ni istilah blogger Indonesia) macam ni, bagaimana pula P.I (Penyiasat Persendirian / Private Investigator) nak cari makan. Kann.. Kann..

Ok. Kali ni mesti ada yang pernah jumpa grafik viral di bawah ini.


Macam dalam kes Jason Statham, kenyataan itu sungguh konfiden dan pasti saja tentang pengislaman Morgan Freeman tu. Tapi ingat dalam kes Jason Statham, Radio Arab yang sebarkan kenyataan dia dengan selamba sahaja kata lepas tu berita tak confirm. 

Itulah pengajaran supaya yang mendapat berita perlu berhati-hati dengan viral. Janganlah cepat percaya. Kalau berita yang menggembirakan jangan cepat gembira, kalau berita yang menaikkan kemarahan jangan pula cepat melenting.

Ok, apa ceritanya kali ini?

Tuesday, 10 November 2015

Bahasa Malaysia vs Bahasa Indonesia



Penciptaan perkataan-perkataan baru.

Haritu ada terjumpa satu posting tentang meningkatkan martabat bahasa Melayu.

Pada pandangan saya satu bahasa itu tidak boleh jumud dan kena berkembang dengan keperluan zamannya. Memajukan bahasa itu supaya ia menjadi bahasa ilmu.

Dulu P. Ramlee pernah membuat inovasi dengan mencipta perkataan "pawagam". Yang kemudiannya diterima dan dipakai semua.

Tetapi sekarang kita tidak jarang mendengar perkataan-perkataan baru. Sedangkan Indonesia, mereka galak melahirkan perkataan-perkataan baru. Kalau ini berterusan satu hari nanti kita akan terpaksa meminjam perkataan mereka ini.

Cuba tengok perkataan-perkatan baru Indonesia di bawah ini dan berapakah yang anda faham maknanya. Ini baru sedikit.

Karhutla = ?
Menlu = ?
Menhan = ?
Balita = ?
Bukber = ?
Satgas = ?
Polres = ?
mobnas = ?

Friday, 6 November 2015

PAS semakin matang?


Apa salahnya PAS bekerjasama dengan UMNO dalam hal perkara yang melibatkan kebaikan dan juga kepentingan umat?

Dari aspek manakah yang menjadi kesalahan atau dosa kepada kerjasama yang baik dan dianjurkan dalam Islam seperti itu?

Seorang ahli PAS telah menyatakan kepada kenalan saya yang beliau merasakan kekecewaan kerana PAS kini lebih berminat untuk bekerjasama dengan parti UMNO berbanding dengan melibatkan diri dalam pembentukan Pakatan baru yang dibentuk bersama-sama Parti Amanah, DAP dan PKR. 

PAS kini bukanlah PAS yang diharapnya dahulu sentiasa bermusuhan dengan UMNO dan memandang UMNO sebagai satu musuh yang sebenar-benar musuh dan wajib ditumbangkan dengan apa cara sekalipun. PAS dahulu dilihat mengeluarakan kenyataan sehingga sanggup berkerjasama dengan syaitan untuk menjatuhkan UMNO.

Monday, 2 November 2015

Penahanan Anwar Ibrahim Tidak Sah!


Pandangan oleh apa yang dikatakan satu badan dalam UN yang mengatakan penahanan Anwar Ibrahim di dalam penjara adalah tidak sah, zalim dan arbitrari adalah membingungkan. Pandangan itu sendiri adalah arbitari. 

Pandangan ini arbitrari kerana ianya mengeluarkan pandangan yang bias dan tidak berasas. Jika ia berasas sudah tentu apa yang dikatakan oleh badan misteri dalam UN ini akan menyatakan sebab-musabab yang jelas kenapa ia mengatakan penahanan itu tidak sah. 

Secara logiknya juga, jika Anwar Ibrahim, seorang bekas ketua pembangkang yang mempunyai ramai peguam dan sekutu-sekutu beliau dalam politik serta berpengaruh tidak mendapat layan yang baik dalam tahanan, maka sudah tentu ramai banduan sebenarnya tidak dilayan dengan baik dan juga penahanan mereka adalah tidak sah. 

Jika begitu, badan misteri dalam UN ini perlulah juga menyeru kepada pembebasan beratus-ratus malah beribu-ribu banduan di dalam penjara Malaysia yang ditahan secara arbitrari dan zalim serta tidak mendapat layanan sewajarnya. Badan misteri dalam UN ini jika ia wujud sepatutnya tidak tertumpu kepada seorang banduan semata-mata. 

Saturday, 31 October 2015

SOSMA.. Lahir daripada desakan human right.

Yang aku faham lah kan. Akta SOSMA ni dia dibuat untuk menggantikan ISA. Satu undang-undang keselamatan yang bertujuan digunakan untuk menghadapi ancaman-ancaman yang sememangnya wujud kepada negara.

ISA pada waktu itu dipropagandakan sebagai satu undang-undang drakonian. Atau yang dipakai oleh drakula untuk menindas manusia dan rakyat jelata.

Haritu, ISA ni dikatakan zalim malah kejam kerana undang-undang keselamatan ni tidak melalui proses mahkamah. Dikatakan ianya tangkapan tanpa bicara yang menggunakan kuasa ahli politik yang boleh disalahgunakan untuk tujuan politik atau kepentingan peribadi. 

Waktu tu terpampanglah dalam media mereka ini yakni puak human right yang bersekongkol dengan LGBT, mendesak untuk memansuhkan undang-undang tanpa bicara ini dan menggantikannya dengan undang-undang yang melalui proses mahkamah. Akibat desakan itu dan juga tekanan politik daripada parti-parti pembangkang yang berniat politik, akhirnya ISA dimansuhkan dan digantikan dengan undang-undang SOSMA.

SOSMA ni melalui proses mahkamahlah. Cuma hukumannya agak berat kerana kesalahan itu juga adalah berat. Itulah harganya jika kesalahan yang dulunya hanya dikenakan proses pemulihan hendak ditukar kepada proses mahkamah. Proses mahkamah akan berakhir dengan hukuman dan hukuman tidaklah dibuat sesuka hati. 

Tuesday, 20 October 2015

Pengajaran Daripada Parahnya Kabut Asap @ Jerebu Di Indonesia.


Ketika ini dikatakan ada 1,000 lebih titik api yang mengakibatkan kabut asap atau jerebu di Indonesia. Ketika pasukan Malaysia dan Australia tiba bagi menjalankan operasi pengeboman air ke atas api yang membakar, dikatakan jumlah titik panas adalah sekitar 800. Walaupun operasi gabungan 3 negara, Malaysia, Australia dan Singapura kejadian kebakaran hutan semakin menjadi-jadi. 

Jika di Malaysia indeks pencemaran udara menunjukkan keadaan jerebu semakin parah ini bermaksud keadaan kabut asap (jerebu) di Indonesia lebih parah. Malah sudah terdapat banyak kes-kes kematian yang melibatkan kanak-kanak di Indonesia akibat komplikasi bernafas dengan udara yang tercemar.

Kabut asap yang menyelubungi kawasan Sumatera dan Kalimantan Indonesia sudah boleh dianggap sebagai satu bencana alam. Ia juga sudah sampai ke peringkat darurat nasional cuma terpulanglah kepada negara itu untuk mengumumkan darurat atau tidak kerana darurat menimbulkan kesan lain pula. Pengishtiharan darurat dikatakan akan menyukarkan pendakwaan undang-undang @ hukum dibuat kepada pesalah laku yang memulakan pembakaran hutan-hutan.

Apabila ia bencana alam, seharusnya ditangani oleh satu agensi khusus yang ditubuh dan diberi peranan untuk mendepani bencana-bencana. Agensi ini adalah perlu bagi sesebuah negara dan ia perlu berdedikasi untuk operasi penyelamatan semasa bencana serta mengambil langkah-langkah mengurangi kesan bencana. Bencana ini ada bermacam-macam jenis dan bukanlah kabut asap semata-mata. Gempa bumi, banjir, letupan gunung berapi, tsunami dan lain-lain kecelakaan yang besar adalah bencana. 

Melihat keadaan titik-titik api di Indonesia.

Friday, 9 October 2015

Kali ini negara bersiap sedia menghadapi banjir.

Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Najib Razak mengumumkan penubuhan satu unit induk untuk mengurus sukarelawan dan bahan bantuan semasa bencana banjir

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Dan Salam 1 Malaysia.

Rakyat Malaysia yang dikasihi,

Setiap kali tibanya hujung tahun, beberapa tempat di negara kita, pastinya akan dilanda banjir.

Oleh itu, pada tahun ini, Kerajaan telah mengambil beberapa langkah awal bagi menghadapi bencana banjir yang akan datang.

Pada bulan ini, Kerajaan akan mula membuat persiapan rapi, khususnya dari aspek logistik seperti komunikasi, pemindahan penempatan, penyimpanan bekalan makanan, pengurusan pegawai perubatan dan kerja-kerja pembersihan.

Saya juga ingin terus memberi galakan terhadap usaha murni rakyat Malaysia yang menyumbangkan bahan bantuan dan menjadi sukarelawan.

Namun, kita dapati, pada tahun-tahun lalu, terdapat situasi di mana bantuan tertumpu hanya di sebuah kawasan walaupun ada tempat lain yang lebih memerlukan.

Jadi, pada tahun ini, kita akan menubuhkan satu unit induk untuk mengurus sukarelawan dan bahan bantuan agar ia dapat disalurkan kepada mangsa banjir dengan lebih berkesan.
Insya-Allah, dengan usaha-usaha yang akan kita lakukan ini, kita akan lebih bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan bencana banjir pada tahun ini.

Sekian sahaja dari saya,

Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.



Sumber : Najibrazak.com

Dengarkan audionya.

Monday, 5 October 2015

The Science of "Angels and Demons".



Last night I watched a film which is based on best selling international novel by famous writer Dan Brown. The filem I watched was "Angels and Demons". Although that this film has been on our local satellite TV channel for some time, I have problem to comprehend the story since I had read the novel before. It would take some time for me to fully enjoy the story in the film because I need to primarily erase the novel's story from my memory. To have the novel in my mind would only deprive me to enjoy the film since the film would take different course of events and a bit different from the original story. I think tonight I have forgotten what the novel is all about so I did enjoy the thrill of the movie. 

If it is angel vs demon, then it is about good against evil. But if you have watched the film or read the novel, it is about Christianity vs Illuminati. As the illuminati here may be represented by the works of science, since the film mentioned about the masters of illuminati who were brilliant scientists, philosophers and artists who contributed much to the work of arts such as Michelangelo, Raphael, da Vinci, Botticelli etc.

Therefore the film is also about christianity vs science. As evidenced from the words spoken by a character of a priest in the film, Camerlengo Carlo Ventresca. A priest who works for the Pope's office and very dear to the Pope.

In my personal opinion, the film version of Angels and Demons took a different path from the original story of the novel. So the true message of the novel may not be well delivered as intended by the writer. But that is common for film's adaptation of any novel. Lord of the Ring movie is an example of successful and profitable adaption from novel. Differences in the course of storytelling did not matter for audience to enjoy the epic. However I have to admit that I have not read any Lord of the Ring's novels.

Thursday, 1 October 2015

Banduan Teragung Indonesia.. Gayus Tambunan.


Huhuhu.. Nonton Tennis..
Pernah dengar cerita orang dipenjara tetapi bebas keluar masuk penjara? Serupa cerita mengenai wali-wali Allah zaman dahulu kan?

Tapi ini walaupun bukan wali Allah pun dia ada kemampuan yang istimewa itu. Walaupun dia dikenakan hukuman penjara selama 30 tahun tetapi dia tetap meloloskan diri dengan selambanya menikmati kehidupan di luar penjara. 
Selfie dulu yuk sebelum kembali ke penjara

(Update baru!) Pada 28 September 2015, Firdaws FM telah reply kepada Incikposmen.

Berkaitan artikel sebelum ini mengenai Jason Statham. Artikel boleh diakses di sini.


Bertuah betul! Padahal cerita dah viral satu alam semesta. Kann..

Ini menjadi pengajaran kepada kita semua agar berhati-hati dengan khabar-khabar angin yang diterima melalui media IT atau internet. Apatah lagi jika kita berhasrat untuk menyebarkan sesuatu berita itu tanpa memastikan kebenarannya. 

Wednesday, 30 September 2015

Atom Wujud Tanpa Tempat


There is no matter as such! 
All matter originates and exists only by virtue of a force which brings the particles 
of an atom to vibration and holds this most minute solar system of the atom together. . . . 
We must assume behind this force the existence of a conscious and intelligent Mind
This Mind is the matrix of all matter.
Max Planck

Sedang umat Islam dikala ini menghadapi cabaran dari pelbagai sudut. Cabaran-cabaran tersebut mungkin berbentuk fizikal dan zahir. Cabaran umat Islam pada hari ini bukanlah sesuatu yang tidak normal dan tidak dijangka langsung. Seseorang telah pun meramalkan pertembungan ketamadunan Islam dan barat yang mana dia membuat tulisan yang berjudul "The Clash Of Civilisation".

Cabaran fizikal bukanlah cabaran yang sebenar kepada umat Islam. Cabaran yang sebenar ialah cabaran ideologi. Pertembungan ideologi. Dikala umat Islam sibuk menangani cabaran fizikal yang juga sangat banyak ini termasuklah berbalah sesama sendiri, terdapat satu ancaman yang belum disedari oleh umat Islam dan tidak dikenal pasti. 

Ilmu sains pada zaman ini dikuasai oleh barat yang mengambil ilmu itu asalnya daripada ketamadunan Islam. Umat Islam terhenti perkembangan akal dan tamadun apabila tertipu dengan pandangan literalism yang menyekat pandangan akal dan kemajuan bertindak. Jurang ini menjadikan sangat besar diantara perkembangan dua tamadun yang dilihat saling bertentangan. Ketamadunan barat gigih mengeksplorasi sains sehingga mengkaji dari sebesar-besar alam sehinggalah sekecil-kecil atom. Malah sehingga apa yang lebih kecil daripada atom itu, quarks.

Umat Islam melalui wahyu, mereka dianugerahkan dengan realiti. Sesuatu yang mana seseorang itu hanya perolehi jika dia mula percaya. Dengan tidak percaya atau beriman, seseorang itu hanyalah bergantung kepada persepsi akal diri sendiri dan juga orang lain dalam melihat realiti kejadian. Kaedah ini sangat meletihkan, selain memakan masa yang panjang beratus malah beribu tahun dengan kos yang tinggi. Sedangkan seorang manusia itu sendiri biasanya hidup di bawah usia 100 tahun.

Friday, 25 September 2015

If God Really Exists, How About His Level Of Supremacy?


Recently, I found a site which promotes liberal thinking of Islam. I believe the blog is created and maintained by muslims writers as well. The problem of this liberalism movement in Islam is it is thought as against the very basic teaching of the religion itself. Some of the thinking are against the fundamental teaching as unanimously agreed among the muslims themselves.

Islam is a religion and it is not an ideology derived from a man. It is beyond what is some others claimed Islam to be. They claimed Islam as mere Muhammad (PBUH) teaching. As a religion, it is about God and the creation. It is about God and His message.

An issue raised in a site that question the validity of muslim obeying God without questioning. It refers to the sacrifice made by the the Prophet Ibrahim a.s after he received an instruction from God. The site questions the validity of muslims to obey God without questioning based of the lesson learned from the story of Prophet Ibrahim who decided to sacrifice his son Ismail, also known as a prophet himself.

As a Prophet of God, Ibrahim a.s did receive true messages from God himself. As a Prophet of God who is appointed to deliver God's message to his people, the prophet is the person who knows God more than his people. Religion itself is about the relationship of the creation and its creator. Which is based on the principe of good against evil.

Religion promotes good and prohibits evil. In order to do that, it defines what is good and what is evil. The definition of terms are derived from God's message through his prophet. This, makes the prophet a truthful person, incapable of lying. Not because of his own capability of doing so but through the power and guide given by God, the sole creator of the universe. God Who sent the prophet.

As human naturally recognises what is good and what is bad, a prophet sent down by God, has the higher capability of knowing what is good and what is bad. Since he received the message and he teaches others on what is good or bad. But what had come to Prophet Ibrahim a.s was beyond this basic understanding of what is good and what is bad. The basic teaching is to kill a human without valid reason, is evil. It is a murder. Moreover if that involves one's own son.

But here, it distinguishes between action made by human and action by God. An act by human is based on his own knowledge and capability. It is incomparable to the action of the God Himself. God has absolute knowledge and capability of taking action. Incomparable to any others of the creation itself.

Thursday, 24 September 2015

Edisi Siasat : Betul ke Jason Statham peluk Islam?




Baru-baru ni sampai kepada Incikposmen satu posting di facebook kononnya Jason Statham, seorang pelakon terkenal Inggeris, memeluk Islam. Biasalah, ramai orang akan percaya berita yang disebar dan diviralkan. Kebanyakan orang suka mempercayai berita viral tanpa menyelidiki kebenaran sesuatu perkhabaran yang tiba.

Seperti juga edisi siasat yang lalu. Apabila ada orang tertentu telah menyebarkan berita Undertaker penggusti terkenal itu masuk Islam, kerana dilanda tahap menyampah yang tinggi, (menyampah sebab orang senang percaya cerita yang tidak ada kredibiliti), Incikposmen telah menghantar penyiasat persendirian untuk memastikan kebenaran berita itu. Hasilnya bolehlah para pembaca membacanya di sini. Sehingga ketika artikel ini ditulis, masih ramai yang mencari di Google mengenai kebenaran Undertaker masuk Islam ini.

Oleh sebab itulah, demi kepentingan umat, Incikposmen telah sekali lagi menghantar penyiasat persendirian bagi memastikan kebenaran berita mengenai Jason Statham ini. Dalam usaha menyiasat itu, Incikposmen telah terjumpa dengan blog yang juga telah melakukan siasatannya sendiri. Bagi Incikposmen, ini adalah satu perkembangan yang menarik dan baik sekali. 

Kita umat Islam memerlukan para penyiasat yang membuat kerja-kerja kebajikan seperti ini. Dengan menyiasat berita-berita angin yang datang kepada umat Islam.  Ini juga dapat memberikan latihan kepada umat Islam berfikir secara kritis. Supaya dapat mengharungi zaman fitnah yang serba mencabar ini.

Maka apakah benar Jason Statham telah peluk Islam?

Tuesday, 22 September 2015

Apabila Orang Melayu Indonesia Berpantun-pantun.


Cuba kita lihat perbedaan antara bahasa Melayu Malaysia dan Indonesia. Provinsi atau daerah Riau yang dahulunya bercantum dengan Johor. Huhuhu..

Monday, 14 September 2015

Alvin Tan Goes To The Top 5 Of The List - Enemies Of Islam #Islamicstate #taliban #mujahideen #chechnya #islam #daish #داعش


Stays in California?
His name is Alvin Tan. A running away Malaysian. He is now uptrending. He wants to be famous. He wants to be heard. But not because of good cause. 

Now muslims all around the world get confused. Which one is the worst of all who ever insults Islam. Whether it is Salman Rushdie or the late Charlie Hebdo Cartoonists. But with the emergence of this newcomer, both Salman Rushdie and Charlie Hebdo fall as if in a lightweight category.

What insults?

He insults Allah, The One God in islam.
He insults the Prophet Muhammad (pbuh).
He insults the religion Islam itself.

Collections of his insults and mockery of Islam. Unlike
Salman Rushdie he even expressed his insults on his skin.
He is so arrogant and confident, because he is now in United States of America. He is so happy there because he thinks US would guarantee the unlimited freedom of expression. He thinks that he can do whatever he wants so he mocks Islam further and further.

More of his insults on Islam.

Sunday, 13 September 2015

Naga Pelangi 2 - Nama Kapal Yang Dibeli Oleh Orang Jerman di Terengganu



Kenapa orang Jerman ni tak beli kapal Mercedes ke, Volkswagen ke, kapal Mazda ke. Ada ke? Tapi dia beli kapal yang dibuat oleh orang Melayu di Terengganu. Kenapa? Dengarnya dah dua kapal dia beli. Satu kapal dah dibawa belayar keliling dunia. Yang ini kapal kedua.

Nama orang Jerman ni Christoph Swoboda.

Dia kata Naga Pelangi adalah kapal Melayu macam tu yang pertama telah mengelilingi dunia. Naga Pelangi adalah sejenis kapal perahu besar Melayu yang biasa digunakan untuk mengangkat kargo. Dia juga mendokumentasikan pembinaan kapal ini. Christoph Swoboda juga ada menerangkan perbezaan cara membuat kapal mengikut kaedah orang Melayu dan cara orang Barat.


Terfikir juga, kalau orang Jerman macam ni sanggup menghabiskan duit berjuta-juta untuk beli kapal-kapal Melayu dan mendokumentasikannya, apa kata agensi kerajaan juga buat projek tempah kapal-kapal seperti ini dan jadikannya aset. Dapat juga menghidupkan skill membina kapal yang semakin hari semakin tiada waris ini. 5 - 6 juta tu bukannya mahal sangat pun.

Friday, 11 September 2015

PMI - Satu Kaedah Berfikir Membuat Keputusan Oleh Edward De Bono.



Edward De Bono ni seorang yang mengajar mengenai sains dan seni berfikir. Kadangkala kita rasa diri kita ni bijak atau kita anggap seseorang itu bijak. Tetapi bagi Edward De Boni orang dan bijak dan orang yang mahir berfikir ni boleh jadi dua perkara yang berbeza. Oleh itu boleh jadi seseorang itu bijak tetapi tidak dapat mendatangkan satu hasil yang efektif dalam menyelesaikan masalah.

Boleh jadi juga seseorang itu bijak tetapi dia terperangkap dengan cara berfikir yang salah. Edward berkata walaupun tidak ramai, ada kes yang mana orang-orang yang bijak terperangkap dalam cara berfikir yang salah ini.

Kebiasaannya manusia membuat keputusan dengan menetapkan pendiriannya dahulu kemudian dia akan mereka-reka alasan mengapa dia membuat pilihan itu.

Dalam klip ini Edward mengesyorkan satu kaedah yang dipanggil P.M.I.

PLUS (Tanyakan apa kelebihannya)
MINUS (Tanyakan apa kekurangannya)
INTEREST (Tanyakan daya tarikannya, apa yang menariknya)

Tuesday, 8 September 2015

A Good Description On What Happens To RM / MYR Nowadays By The Drummer

                          

To Know Your Currency Is Also To Understand How It Works.

I took a leave for holiday from my daily routine job after attending some occasioned back in my hometown in Malaysia last few day ago started from yesterday.Kinda tired a bit.. At first,i thought to return to Indonesia where i spent most of my time working on my new development project that will took years to be finish but then i decided to spend my time here with my mom at her hometown in Busan,South Korea.Maybe for a week or few days to come.. shouldn't feeling weird about it because my mom actually a Malaysian korean ancestry and i'm actually a mix races.

As usual when i took a holiday,it doesn't mean a fully rest day as i can't survive my life by doing nothing.If you think It is weird for you and wonder why,it's also weird for me as well,so no answer for that.. Still stick with my paperwork wherever i go then took out my gadget and keep scrolling on e-mails and facebook. There,i got plenty of questions about the dropping ringgit currency from friends who like to know my opinion.. 

Saturday, 5 September 2015

Soalan Ramalan SPM Pendidikan Islam ITK - Bab Perkahwinan


Soalan yang dahulunya dengan kacang sahaja pelajar-pelajar boleh jawab. Para Ustaz dan Ustazah dengan mudah sahaja memberikan markah betul. Tetapi tiba-tiba selepas satu kejadian dalam tahun 2015, ramai seolah-olah ditarik ilmu, apa yang dihafal daripada buku-buku teks Pendidikan Islam menjadi lupa, para ustaz dan ustazah yang memeriksa kertas peperiksaan menjadi keliru dan gagal memberikan keputusan untuk memberi markah atau tidak.

Berikut adalah soalan yang mencabar-cabar itu.

Soalan Persediaan Subjek Pendidikan Islam 2015 - Bab Perkahwinan 

Set 7

Friday, 4 September 2015

Mat Saleh cipta teori 10 tahap kesedapan durian.


Aku terfikir, durian ni asalnya daripada Malaysia. Atau Tanah Melayu, nama sebelum itu. Nama pun durian. Yang berasal daripada bahasa Melayu. 

Tetapi kenapa perlu tunggu Mat Saleh yang meng-gredkan kesedapan rasa durian? 

Mat Saleh ni obses dengan rasa durian dan baginya durian di Malaysia membuatkannya rasa "happy sangat" dan "high". Seterusnya dia mengkategorikan rasa kesedapan durian itu kepada  10 sekala semuanya. 

Durian yang dia tengah makan dan rasa dah sedap tu pun dia bagi 5/10. Skala-skala yang lebih tinggi katanya boleh membuatkan seseorang itu sehingga mengalami pengalaman kerohanian. 

Ini  skala-skala yang dia buat:

Wednesday, 2 September 2015

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu - No. 8.


Empat elemen yang dilupakan, empat pintu ilmu.

Ini adalah berkaitan dengan empat elemen yang dibincang sebelum ini. Selain artikel ini menamakannya sebagai "elemen", sebenarnya keempat-empat ini adalah sejenis "pintu ilmu".

Kempat-empat ini bukanlah sedikit orang yang tahu tetapi mereka mengetahui secara hafalan. Tidak secara praktikal. Mereka tidak mempraktikkan atau mengambil manfaat dengan empat pintu ilmu itu.

Apabila tidak dipraktikkan maknanya dilupakan. Walaupun ramai yang tahu. Lantas ia tidak menjadi ilmu.

Sunday, 30 August 2015

Selamat Hari Kebangsaan 2015 - Video Seorang Srikandi Dikerumuni Peserta Bullshits

video

Seorang Srikandi dikerumuni peserta-peserta "bullshit" dan telah diserang daripada pelbagai penjuru. Tetapi Srikandi yang berhati waja dan garang itu telah membalas setiap serangan peserta-peserta "Bullshit" berkenaan.

Orang nak sambut hari Kebangsaan pun nak kacau dengan program politik pihak tertentu. Takde semangat kebangsaan langsung kan. Kut ye pun buatlah hari lain. Kan dah kena "bullshit".

Friday, 28 August 2015

Bersih 4.0 - Mengekalkan Momentum Tsunami Cina?


Satu undian umum telah dilakukan oleh Merdeka Center berkenaan sokongan kaum di Malaysia untuk Bersih 4.0 yang bakal diadakan. 
Undian yang dikatakan bebas ini mendapati hasil undian seperti berikut;

70 % daripada 600 responden Melayu tidak menyokong Bersih 4.0.
81 % daripada 310 responden Cina menyokong Bersih 4.0. 
51% daripada 90 responden India menyokong Bersih 4.0.

Secara keseluruhannya, 43 % daripada total 1,010 responden yang ditanya menyokong Bersih 4.0 manakala 47% daripadanya tidak menyokong. 

Sunday, 23 August 2015

Psikologi makanan

"Sate Padang2" by Sakurai Midori - Wikipedia

Satu hari saya lihat seorang ni makan sesuatu yang saya ketahui dia tak menyukainya. Lalu saya pun bertanya. 

"Hai.. dulu tak suka makan pun". 
"Dulu kuah tom yam ni tak macam ni" Jawabnya.
"Sama aje, tak ada yang berubah pun" Balas saya.

Saya tahu tak ada yang berubah pun pada resepi tomyam yang terkenal itu. Kalau berubah sudah tentu pelanggan lain juga akan perasan. Sebenarnya yang berubah tu selera pemakanannya. Bukan rencah atau resepi tomyam itu.

Saya pun pernah mempunyai evolusi pemakanan sebegitu. Suatu hari kami singgah di gerai tepi jalan. Di situ tertulis menu sate padang.

Wednesday, 19 August 2015

Peserta Perhimpunan Bersih 4.0 Diminta Berhati-hati Dengan Suspek Berbaju Kuning.


Mereka yang ingin berhimpun bagi perhimpunan Bersih 4.0 diminta berhati-hati dan sentiasa melihat persekitaran mereka bagi mengesan seorang suspek yang disyaki terlibat dalam pengeboman di Bangkok baru-baru ini.

Saspek adalah seorang anak muda memakai baju kuning yang mempunyai tulisan dan imej tertentu pada bajunya. Saspek telah disyaki membawa beg yang kemudiannya meninggalkan beg tersebut di kalangan publik. Beg tersebut disyaki mengandungi bom yang kemudiannya telah diset untuk meletup bagi memberikan kerosakan yang besar kepada persekitaran dan orang awam.

Tuesday, 18 August 2015

Kisah bisnes : Penjual kereta

Sekedar gambar hiasan.

Penjual kereta melayu ni pun. Ni nak cerita seorang bro ni. Mengadu jualan kereta dia x memberangsangkan. Tapi bro ni ada terlepas pandang satu benda. Mungkin antara faktornya.


Setiap bulan ada target. Kena capai target. Tapi dengan customer janganlah berkira.

Kalau berjanji dengan customer kena tepati janji. Jangan tak bagi. Kalau dah kata nak bagi gift kena bagi. Kalau x nak bagi jgn cakap dari awal.

Friday, 14 August 2015

Budak 10 tahun tangkap gambar bigfoot - Video Youtube.


Dengan beraninya seorang budak 10 tahun mengambil gambar bigfoot ketika berjalan-jalan di dalam hutan. Selepas itu dia menceritakannya dengan sedikit trauma.

Bigfoot ni makhluk yang sangat kuat ye adik-adik. Dah lah besar dan dia lagi pantas daripada gajah. Kalau jumpa tu kenalah berhati-hati. Safety first.

Ramai para saintis telah mengkaji sample-sample bulu dan dna bigfoot serta mengesahkan kewujudan spesis ini. Bukti-bukti bergambar serta video juga telah timbul dari merata tempat di berbagai negara menunjukkan bigfoot ini wujud. 

Cuma yang anehnya tiada yang dapat ditangkap dan bukti-bukti bergambar ini biasanya agak kurang jelas. 

Video dan gambar dibawah.

Thursday, 13 August 2015

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu No. 7


Sekarang kita akan meninggalkan kumpulan 3 sifat yang lepas dan lihat pula kepada 4 elemen utama apabila kita mentakrifkan sesuatu.

4 elemen ini bukanlah datangnya bersekali satu kumpulan dengan 3 sifat yang lepas. Ada juga elemen-elemen lain yang datangnya daripada kumpulan yang lain. Oleh itu bila dicampur-campur semuanya mungkin ada yang mengatakan ia lebih daripada 10. Sebab penulis sebelum ini pernah menyatakan sifat utama itu tidak lebih daripada sepuluh. 

Benar, ia tidak lebih daripada 10. Tetapi itu dalam satu pakej. Ada juga pakej-pakej lain. Seseorang itu dapat mengambil manfaat dan faedah dari segi ilmu dan praktikal jika mengetahui secara mendalam satu daripada pakej-pakej itu. Jika dia mengetahui lebih banyak pakej maka lebih banyaklah faedah yang dia dapat.

Penulis tidak mahu melakukan menyuap sudu (spoon feeding kata orang putih) tanpa pembaca berfikir mengolah apa yang didedahkan. Anggaplah ianya sebagai latihan untuk berfikir.

4 elemen tersebut telah pun disentuh sebelum ini.

Tuesday, 11 August 2015

Peluang ketika Ringgit jatuh.


Satu US Dollar bersamaan dengan RM 3.96. Seketika dia berhenti dekat RM 4. Teruja dan terkejut semua orang. Kuasa membeli jatuh lagi berbanding dengan US dollar dan apa yang serumpun dengannya. Macam Singapore dollar.

Sebenarnya aku tengah memikirkan apakah peluang bisnes yang dapat diambil daripada kejatuhan nilai ringgit berbanding dengan tukaran nilai beberapa wang asing ini.

Bila nilai ringgit jatuh, yang susah ialah apabila kita membeli atau menggunakan barangan import. Sudah tentu orang yang menggunakan sesuatu yang diimport akan berasa susah sebab kenaikan nilai harga barangan itu.

UMNO politics must be studied carefully - An opinion from Dato Ajit Singh Jessy


My father was the renowned historian, Mr Joginder Singh Jessy, author of History books that were used  as school text books, from primary school to Form Six and also in some Commonwealth countries. He was a member of the Indian national Army( INA ) and  had very learned opinions on how politics and history are intertwined. He graduated with a 1 st Class Degree in History from University of Singapore and had a fascinating grasp of world history and politics, particularly, the independence movements that were sweeping all over Asia and rise of the communist in Russia and the spread of communism over China, Vietnam and all over Indo China, in later years. He was one of those who thought that Subhas Chandra Bose would have made a better leader of India and ensured the unity of pre partition India, rather than Gandhi and Nehru.

I myself, graduated from MU with a degree in history, before pursuing Law.

I have always maintained that Malay politics  revolve around puppet masters and that is why a good and in depth understanding of Sandiwara and Wayang Kulit is necessary. What you see and hear might not be  what is being conveyed. We non Malays, esp the educated, want to be politicians and intellectuals,  tend to go over board and expect things to happen according to what we perceive to be right and/or lawful.

Whilst some are crying hoarse over Muhujuddin’s sacking, he remains calm and is making the right noises. Today he said, he is still Najibs friend and will help him to strengthen UMNO. Yesterday, he said Najib has the right to change the cabinet. In short, to kick him out unceremoniously. That s your DPM, whom many are supporting.

Monday, 10 August 2015

PERIHAL RIBUT

Contoh Ribut Yang Melanda

Bila aku ditanya harini oleh seseorang berkenaan ribut yang melanda. Ribut ni bencana. Satu kejadian alam yang merosakkan. Memanglah apabila kita hidup di atas mukabumi ini susah dan senang bertukar ganti. Sebab hidup di atas mukabumi ini satu ujian.

Segala susah dan senang itu pula adalah ujian bagi kita. Susah tu ujian, senang itu pun ujian.

Kaum-kaum terdahulu ada yang dibinasakan apabila mereka telah melampaui batas. Yang membinasakan itu adalah Pencipta alam itu sendiri. Ini diterangkan melalui wahyu yang disampaikan.

Oleh itu bencana yang mendatang boleh jadi ujian yang mengingatkan ataupun yang menghukum. Boleh jadi juga sebagai satu ujian yang ingin membersihkan seseorang itu lantas mengangkat martabatnya kepada yang lebih tinggi.

Apabila "CEO" Proton memulakan langkah.


Tun Dr Mahathir adalah seorang management guru. Bukan sahaja rakyat Malaysia belajar daripada beliau tetapi juga orang luar Malaysia. Orang Jepun yang maju dan selalu diminta untuk menjadi konsultan dalam negeri pun belajar daripada Tun Dr Mahathir.

Sebagai rakyat Malaysia kita bertuah apabila dapat belajar secara langsung dengan Tun Dr Mahathir selaku management guru yang ulung. Tun Dr Mahathir boleh sahaja pencen daripada jawatan Perdana Menteri Malaysia dan menghabiskan usia emasnya bermain dengan cucu. Tetapi beliau tidak membuat demikian, beliau sanggup menjawat jawatan Penasihat Proton dan bertindak sebagai "CEO" Proton.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...