Friday 4 September 2015

Mat Saleh cipta teori 10 tahap kesedapan durian.


Aku terfikir, durian ni asalnya daripada Malaysia. Atau Tanah Melayu, nama sebelum itu. Nama pun durian. Yang berasal daripada bahasa Melayu. 

Tetapi kenapa perlu tunggu Mat Saleh yang meng-gredkan kesedapan rasa durian? 

Mat Saleh ni obses dengan rasa durian dan baginya durian di Malaysia membuatkannya rasa "happy sangat" dan "high". Seterusnya dia mengkategorikan rasa kesedapan durian itu kepada  10 sekala semuanya. 

Durian yang dia tengah makan dan rasa dah sedap tu pun dia bagi 5/10. Skala-skala yang lebih tinggi katanya boleh membuatkan seseorang itu sehingga mengalami pengalaman kerohanian. 

Ini  skala-skala yang dia buat:

1) Skala 4 ke bawah - Durian rasa tak sedap. Ini membuatkan sesiapa yang termakan durian pertama kali menghukum durian adalah tidak sedap.

2) Skala 5 - Mula durian rasa sedap. Orang yang makan akan enjoy.

3) Skala 6 - Membuatkan seorang itu boleh makan sepanjang hari.

4) Skala 7 - Membuatkan kehidupan rasa bergetar dan sangat enjoy.

5) Skala 8 - Membuatkan kehidupan mempunyai makna yang lebih tinggi.

6) Skala 9 - Boleh membuat seorang mat saleh terus merancang bila nak booking tiket ke Malaysia atau Thailand. Pada tahap ini jalan kehidupan seseorang itu boleh berubah. Arah tujuan kehidupan yang berbeza. Dia cakap bukan aku cakap.

7) Skala 10 - Satu peluang sangat, sangat, sangat jarang. Berapa sangat pun aku tak kira betul2. Ini pun jika seseorang itu ditakdirkan bertemu dengan saat-saat itu. Huhuhu. Macam lailatul qadar pulak bunyinya. 

Dia cakap inilah satu pengalaman spritual tahap tinggi yang seseorang itu akan pernah rasa. Pada ketika itu, apa yang wujud pada kesedaran hanyalah pemakan dan durian. Segala-gala yang lain akan pudar dan melebur. 

Skala 10 juga boleh menyebabkan seseorang itu makan durian lagi walaupun dia dah puas makan durian lain yang sedap.

Jerung makan ikan dan kambing makan rumput. Manusia dicipta untuk makan durian katanya.

Suka ati kau la mat.. lagi pun 1 dollar sekarang dapat banyak ringgit. Banyaklah durian kau boleh makan ye.

Aku pernah menonton satu rancangan yang mana orang Filipina mengkelaskan rasa kepedasan itu kepada 3 tahap. Makanya setiap produk yang pedas itu ada tahap 1, 2 atau 3.

Bila tengok video ni, aku terkenang yang orang kita ni ada macam-macam, tapi kita tak berusaha untuk menghargai apa yang kita ada.  Kalau kita tak menjaga apa yang kita ada, janganlah nanti hairan suatu hari ada yang ada dirampas. Ataupun dari segi lain, orang lain pula lebih menghargai apa yang kita ada. Sejarah pun sudah membuktikan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...