Tuesday, 17 October 2017

Macbook Air 11" yang memang legend

Gambar Wiki
Kebanyakan kawan aku ni aku tengok kalau nak beli laptop tu mesti ada mentaliti gamers.

1. Skrin nak luas.
2. Storan GB nak besar.
3. RAM nak tinggi.
4. Ada kad game yang powerful supaya dapat gerakkan enjin game yang up to date.

Padahal dia orang ni dah bekerja dan beranak pinak. Entah bila masa pula dia orang ni main game.

Sebenarnya itulah mind set yang telah terbentuk dalam kebanyakan orang kita generasi baru ini apabila membeli sebuah laptop. Ramai yang tidak sedar-sedar akhirnya pilihan laptop yang dibeli tidak praktikal dan akhirnya menjadi alat mainan anak-anak untuk bermain game.

Sedangkan tujuan asal membeli laptop untuk menambah keberkesanan dan produktiviti telah hanyut di laut dalam.

Sunday, 15 October 2017

Pandangan Perundangan Dari Mantan Ketua Hakim Negara Berkaitan Isu Dobi Muslim Sahaja

Gambar dari Blog Tun Abdul Hamid
Pandangan Mantan Ketua Hakim Negara ke-12 itu 
yang disiarkan di Blog beliau. 
Link seperti di bawah.



SALAHKAH JIKA PENGUSAHA LAUNDRET 
MELETAKKAN TANDA “UNTUK ORANG ISLAM SAHAJA”?


Jawapan saya: Tidak.

Sepanjang ingatan saya, saya tidak pernah berjumpa satu peruntukan undang-undang di Malaysia yang mengatakan perbuatan itu salah di sisi undang-undang. Tolong tunjuk kepada saya jika ada.

Pengusaha laundret adalah seorang individu, bukan pihak berkuasa kerajaan. Peruntukan Perlembagaan mengenai kesamarataan (Perkara 8) tidak terpakai kepada seorang individu. Peruntukan itu hanya terpakai kepada kerajaan.

Mari kita lihat peruntukan berkenaan.

Klausa (1) mengisytiharkan bahawa setiap orang adalah sama rata disisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. 

Klausa (2) pula melarang adanya diskriminasi, antara lain, atas alasan agama dalam mana-mana undang-undang atau dalam pelantikan kepada apa-apa jawatan dalam sesuatu pihakberkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan perkara yang tersebut dalan klausa itu.

Perhatikan bahawa semua larangan itu tidak berkenaan dengan seorang individu. 

Pandangan Stephen Hawking Tentang Tuhan



Source and credit : Joseph Butler youtube

Pertanyaan

Professor Hawking, dalam perenggan terakhir dalam buku anda. Anda ada mengatakan "Jika kita menemui satu teori yang lengkap dan menyeluruh mengenai alam semesta, maka sudah tiba masanya kita memahami sebagai satu prinsip yang lebih luas kepada setiap orang dan bukannya terhad kepada kelompok saintis sahaja."

Dan jika itu berlaku, kita semua akan mula bercakap tentang KENAPA? dan bukannya BAGAIMANA? lagi. 

Dan saya membacakan tulisan anda "Jika kita bertemu kepada jawapan kepada soalan itu (KENAPA?), yakni keadaan yang paling kemuncak kepada tahap pemikiran manusia, dan kita bakal mengetahui tentang fikiran Tuhan pencipta alam semesta." 

Adakah anda fikir Tuhan boleh masuk campur dalam urusan alam semesta ikut kehendak-Nya. Atau Tuhan juga adalah tertakluk kepada undang-undang sains?

Stephen Hawking menjawab :

Thursday, 12 October 2017

Misteri Stephen Paddock - Suspek Kes Tembak Orang Awam di Nevada, Las Vegas


Suspek di dalam kejadian tembakan terhadap orang ramai dalam sebuah konsert penyanyi lagu country di Nevada, Las Vegas, Amerika Syarikat baru-baru ini dikenali sebagai Stephen Paddock.

Individu bernama Stephen Paddock ini menimbulkan tandatanya mengenai motifnya melakukan perbuatan yang sama sekali tidak dijangkakan oleh sesiapa pun yang mengenali dirinya. Walaupun kumpulan Daesh cuba mengambil kesempatan dengan mendakwa individu yang seorang penjudi profesional itu telah masuk Islam beberapa bulan sebelumnya dan tindakannya itu menjalankan kerja-kerja jihad Daesh tetapi pihak siasatan Amerika Syarikat sehingga kini amat sukar mempercayai dakwaan Daesh itu.

Semuanya Akan Disoal Jawab Kelak Tidak Kira Apa Martabat Di Dunia

Kredit : Positif Art Music Youtube

Wednesday, 11 October 2017

Makna Dan Terjemahan Lagu Lau Kana Bainana Al-Habib لَوْ كَانَ بَيْنَنَا الْحَبِيْب




TAJUK LAGU : لَوْ كَانَ بَيْنَنَا الْحَبِيْب
 Jikalau Al-Habib (Rasulullah) berada di antara kita

Pendahuluan

Lagu ini adalah qasidah Arab yang mengandungi makna yang sangat indah dan dalam. Mungkin terjemahan kepada bahasa Melayu tidak dapat memberikan justifikasi yang seadilnya kepada makna gubahan ayat yang indah ini. 

Makna yang indah ibarat makanan yang lazat. Jika anda berasal daripada Malaysia dan tidak pernah makan nasi lemak kulineri nasional, mungkin anda dikira sangat rugi kerana tinggal di Malaysia tetapi tidak pernah merasai kelazatan nasi lemak. 

Ibarat juga mereka yang tinggal di Kelantan tetapi tidak pernah makan nasi kerabu. Tinggal di Terengganu tapi tak pernah merasai kelazatan keropok lekor. Tinggal di Sumatera Barat tapi tak pernah makan nasi padang. Tinggal di negeri Arab tapi tak pernah menjamah juadah nasi Arab. Tinggal di Turki tapi tak pernah merasai kebab yang lazat. 

Saturday, 7 October 2017

Meneliti Penipuan Bisnes Pemaju Perumahan Gaya Piramid


Tawaran Harga Rumah Murah

Harga ditawarkan RM50 ribu untuk sebuah rumah.
Terbuka untuk 120 pembeli terawal sahaja

Harga Rumah asal adalah RM150 ribu. 

Macamana boleh lebih murah?

Sebab menggunakan teknologi khusus lagi istimewa yang dibangunkan di luar negeri dan terbukti lagi penggunaannya. 

Syarat-syarat Penyertaan
1. Ada tanah sendiri
2. Mesti ada duit (tunai)
3. Kena menunggu 6 - 12 bulan untuk proses pembinaan rumah yang lengkap.

Sekiranya bayar secara staging/staggered/ansuran berperingkat, perlu bayar harga asal iaitu RM150 ribu.

Lain-lain syarat : Tanah perlu diratakan / disediakan sendiri.

(Contoh Makcik Langkawi tanggung kos sendiri sediakan tapak)

Untuk pengetahuan syarikat sahaja

Kisah Bisnes : Siri-siri Dumbfounded



Dumbfounded ni tercenganglah. Ada rasa kebodohan sedikit walaupun yang bodoh tu orang lain buat ke kita. Ini cerita titik hitam sejarah perniagaan orang-orang Melayu.

Terkejut lagi tercengang bila melihat kes satu Datuk yang ada Doktor Falsafah yang didakwa menipu lebih kurang 400 pembeli rumah dengan Syarikatnya yang terkenal satu Malaysia.

Daripada kira-kira 400 tu pula, sehingga kini ada 201 laporan polis yang dibuat. Kemungkinan besar daripada pembeli-pembeli rumahlah atau sesiapa berkepentingan yang rugi atas transaksi dengan Datuk tu tadi.

Sebenarnya Datuk ni didakwa menipu macam-macam, daripada anugerah Datuk dari Istana Pahang sehinggalah status ketulenan PHD yang dimilikinya. Tapi itu mungkin tak ada kerugian dari pihak orang lain, melainkan dakwaan dari diri Datuk itu sendiri. Kalau ada pun hanya melibatkan Istana Pahanglah. Setakat ini tiada kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Istana Pahang mengesahkan atau menafikan penganugerahan Datuk itu.

Tapi mungkin itu isu peribadilah, walaupun ada dakwaan menipu.

Wednesday, 20 September 2017

Isu-isu di dalam insiden kebakaran Maahad Tahfiz Datuk Keramat


6 daripada 7 suspek yang membakar Maahad Tahfiz Darul Quran Al-Ittifaqiah di Kampung Datuk Keramat disahkan positif dadah jenis ganja ketika melakukan perbuatan yang dikategorikan kesalahan jenayah di bawah Seksyen 475 di bawah Kanun Kesiksaan melibatkan mencetuskan kebakaran dengan sengaja. Siasatan polis juga dibuat di bawah Seksyen 302 Kanun Kesiksaan bagi kesalahan membunuh.

Motif perbuatan mereka itu disifatkan pihak polis sebagai membalas dendam akibat tidak puas hati diejek oleh sebilangan pelajar tahfiz berkenaan. Perbuatan mereka membakar maahad tahfiz berkenaan yang mana perbuatan tersebut dilakukan pada awal pagi / malam ketika kesemua penghuni maahad tahfiz berkenaan sedang lena tidur menimbulkan satu persoalan di khayalak ramai.

Adakah mereka mengetahui akibat perbuatan itu dengan menggunakan tong gas dan bahan yang boleh menyebabkan api marak dengan cepat bakal berakhir dengan kebakaran yang menyebabkan kematian?

Pihak PDRM telah mengeluarkan kenyataan melalui sidang media menunjukkan kesemua suspek berniat atau pun mempunyai motif untuk membakar maahad tahfiz berkenaan. Ada kemungkinan mereka tidak mempunyai niat untuk membunuh walaupun cara perbuatan dilakukan boleh dilihat mengakibatkan kematian. Pihak polis mengatakan mungkin atas faktor umur, minda mereka tidak dapat melihat akibat daripada perbuatan tersebut. Apatah lagi 6 daripada mereka positif ganja dan berkemungkinan besar mempunyai pengaruh kepada minda. 

Pengaruh dadah

Kajian secara umumnya mendapati 60% jenayah yang dilakukan adalah membabitkan dadah. Suspek-suspek didalam kes ini pula adalah positif dadah ganja ketika jenayah dilakukan. 


Diberitakan pihak polis juga telah berjaya menangkap individu yang membekalkan dadah ganja kepada remaja-remaja berusia dari umur 12 hingga 18 tahun ini. 

Sunday, 17 September 2017

ROHINGYA : THE BEGINNING OF GLOBAL POPULATION REDUCTION AGENDA ?

The concept are mentioned in the popular films, novels and even historical monuments. Is it now the  time to prove the concept? 



What seems like an issue isolated to the non-democratic government of Myanmar may not so isolated in reality. The ignorance of Rohingya issue by the global players becoming so obvious. Although recently a joint statement made by Malaysia and US during visit by Malaysian Prime Minister to White House, which comes out with a para on Rohingya, it is not enough to get support from international medias to highlight the issue and to trigger the urge of the international authority to a significant react.

For some of the international media big guns, to mess up with an individual character assassination seems more important than to make coverage on thousands innocent victims of murders, rape and violence.  Deaths as the result of violence are just statistics to them. Or are they in tune to a specific agenda?

Just wonder if such proof of concept is real?

Saturday, 16 September 2017

Kes Kebakaran Maahad Tahfiz Datuk Keramat Selesai

Kredit : Berita Harian
Alhamdulillah.

Dengan kecekapan pihak polis serta kerjasama dari orang ramai, kes kebakaran Maahad Tahfiz Al-Ittifaqiah di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur yang berlaku pada awal pagi 14 September 2017 telah berjaya diselesaikan dengan tangkapan 7 orang suspek remaja berumur dari 11 ke 18 tahun. 

Satu sidang media telah diadakan oleh Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkenaan hasil siasatan tersebut pada 8.20 malam 16 September di IPK Kuala Lumpur.

Fakta-fakta 

Pelajaran Bahasa Indonesia Dari Kisah Laudya Cynthia Bella - Engku Emran #BAE


Melalui perisitiwa bersejarah seperti ini ( aset Indonesia terlepas ke Malaysia, hihi ), banyak yang dapat kita pelajari daripadanya terutama dari segi bahasa serumpun. Khusus di sini ialah Bahasa Indonesia. Istimewanya pernikahan aktres Indonesia dan Engku Emran dari Malaysia ini, berlakunya komunikasi netizens di antara dua negara Indonesia-Malaysia khususnya pada platform media sosial seperti Instagram Engku dan Laudya serta artis-artis Indonesia atau Malaysia yang menjadi sahabat baik Laudya Cynthia Bella (disingkat LCB). Melalui pertembungan komunikasi ini banyak perkataan Indonesia yang dapat dipelajari oleh netizens Malaysia.

Berikut adalah Top 10 Perkataan Indonesia (pilihan Incikposmen) yang sering digunakan netizen Indonesia dalam kisah pernikahan Laudya Cynthia Bella - Engku Emran ini tetapi kurang atau tidak diketahui oleh warga Malaysia.

Thursday, 14 September 2017

Kesan Training Dengan Pakar Israel, Kepandaian Pun Bertambah

Aksi badut berjamaah
Dr Zulkifli yang dulu PAS kini AMANAH,
seorang yang dihormati pun buat tebal muka dalam aksi badut berjamaah ni.
Cuma kostum tak sesuai dengan tema yang ditentukan DAP. 
Awww.. Tony Puahh..
The DAP most genius strategist.

Terima Kasih DS Najib kerana menggunakan perkataan DAESH

"..atau apa yang anda katakan, Daesh"
Ini kerana pihak-pihak tertentu cuba menggembar-gemburkan atau mempropagandakan perkataan Islamic State (IS). Sedangkan perkataan Islamic State itu adalah umum yang boleh merujuk kepada negara Islam. Adakah negara-negara Islam menjadi musuh kepada masyakarat dunia?

Kelihatan ada agenda yang ingin memburuk-burukkan negara-negara Islam dengan menggunapakai nama Islamic State atau IS ini. Kumpulan pengganas yang dipanggil DAESH ini sudah tentu seronok bila dipanggil Islamic State. Mereka seronok melakukan perbuatan buruk yang tidak dianjurkan oleh Islam tetapi menyebabkan imej Islam itu tercemar misalnya apabila mereka menyembelih dan membakar manusia. 

Hakikatnya DAESH tiada kaitan dengan makna Islamic State. 

PM Malaysia Berbincang Isu Rohingya Dengan Presiden Trump


Akhirnya PM Malaysia DS Najib Razak telah mengutarakan isu krisis kemanusiaan di Myanmar berkenaan komuniti Rohingya kepada Presiden Trump selaku Presiden Amerika Syarikat. Isu Rohingya ini antara salah satu isu yang dianggap penting oleh DS Najib Razak selain isu-isu perdagangan dua negara dan anti-terrorism.

Isu Grill / Jeriji Tingkap dan Keselamatan (Security and Safety)


Pengajaran berguna dapat diambil daripada bangunan asrama Maahad Tahfiz yang terbakar baru-baru ini. Apabila terbakar, pintu utama yang menjadi satu-satunya jalan keluar masuk ke dalam dan luar asrama telah terbakar. Saksi menyatakan situasi tersebut sebagai pintu telah "dipeluk api". Kesannya saksi yang cuba menyelamatkan mangsa-mangsa gagal masuk kerana api sudah marak. Tiada pintu lain yang boleh dimasuki.

Tingkap-tingkap pula semua telah bergrill dan sudah tentu sukar dibuka kecuali dengan peralatan tertentu. Ditakdirkan seramai 13 orang pelajar tahfiz telah berjaya keluar dengan menyentap grill tingkap di bilik mereka. Selebihnya gagal menyelamatkan diri kerana terperangkap dalam keadaan api yang marak secara luar biasa.

Kredit : Mynewshub
Grill tingkap pasang mati
Sebenarnya isu ini bukanlah isu bangunan maahad tahfiz semata-mata. Grill / jeriji tingkap dipasang kerana alasan keselamatan. Ini mengelakkan orang yang tidak diingini memasuki premis melalui tingkap. Dalam kata yang lain ialah mengelakkan kejadian jenayah.

Sedangkan keselamatan itu sebenarnya ada dua kategori iaitu security and safety. Biasanya security boleh merujuk kepada keselamatan daripada perlakuan jenayah individu atau harta benda. Misalnya pemasangan grill dibuat bagi mengelakkan penjenayah masuk melalui tingkap. 

Friday, 8 September 2017

Pemakluman


Ibu-ibu dan Bapak-bapak, dimakluman bahawa secara tradisinya  semua pengantin perempuan di Malaysia memang dimake up supaya tidak asli keliatannya. Makanya yang cantik akan tidaklah kelihatan begitu cantik dan yang sebaliknya akan keliatan cantik.

Sekian dimaklumkan.

Wednesday, 6 September 2017

Gayus Dapat Remitan Hari Kemerdekaan 6 Bulan Penjara



Nak ucap tahniah kepada Gayus Tambunan kerana mendapat remitan penjara 6 bulan pada bulan lepas sempena hari kemerdekaan Indonesia tahun ini. Tahun 2016 Gayus mendapat 4 bulan remitan hukuman penjaranya atas sabitan korupsi. Remitan diberikan kerana Gayus telah berkelakuan baik selama di penjara. 

Dalam bahasa Indonesia remitan penjara ini dipanggil remisi. 

Remitan atau remisi ini adalah dari perkataan Inggeris remission. Remitan ini adalah pengurangan bagi tempoh penjara kerana seseorang banduan itu telah berkelakuan baik dan mengikut peraturan penjara. 

Kes Gayus Tambunan mendapat liputan media Indonesia sebelum ini kerana kemampuan anehnya keluar dan masuk dari tahanan penjara sesuka hati. 

Sains Berasaskan Pemikiran Manusia & Kisah Telur Ayam


Ilmu sains moden adalah berdasarkan kefahaman manusia terhadap sesuatu perkara. Kefahaman manusia yang melalui proses fikiran akal boleh jadi betul boleh jadi tidak.

Pernah beberapa tahun yang lepas, para saintis khususnya yang mengkaji hal-ehwal pemakanan mengesyorkan agar tidak mengambil telur kecuali beberapa butir sahaja seminggu. Alasannya ialah telur mengandungi kolestrol dan kolestrol adalah tidak baik untuk kesihatan.

Kefahaman saintifik manusia pada ketika itu ialah kandungan kolestrol yang tinggi di dalam badan manusia adalah disebabkan pengambilan makanan yang mengandungi kolestrol tinggi. 

Kini kefahaman saintifik tersebut telah berubah. Dikatakan kolestrol yang terhasil di dalam badan manusia adalah kerana kolestrol yang dihasilkan oleh hati manusia kerana memakan banyak lemak tepu (saturated-fat).

Monday, 4 September 2017

Kisah Pedagang Sayur Indonesia di Lorong Tikus Sempadan Indo-Malaysia




Pedagang-pedagang warga Indonesia ini tinggal berhampiran dengan sempadan Malaysia dan bergantung kepada pasaran di Malaysia bagi mendapatkan pulangan yang lumayan bagi menampung kehidupan seharian. Sebagai contoh pedagang di dalam video ini mendapat hasil kasar sekitar RM100.00 sehari berjual di pasar Malaysia.

Oleh kerana banyak kekangan jika melalui pos lintas batas yang resmi, mereka memilih laluan tertentu untuk memasuki sempadan Malaysia. Laluan inilah yang dinamakan pihak berkuasa sebagai lorong-lorong tikus. Lorong tikus adalah gelaran kepada point kemasukan ke sempadan negara lain secara tidak sah atau tidak mengikut saluran undang-undang.

Sunday, 3 September 2017

Manfaat Hartanah Malaysia Terlebih Supply


Ketika saya melalui satu kawasan di zon tengah Malaysia, saya mendapati satu iklan kain rentang yang menawarkan sewaan kedai percuma untuk 3 bulan pertama. Jelas ini adalah petunjuk kepada keadaan market hartanah bagi kategori "retails" atau pun sewaan lot kedai, studio perniagaan atau rumah kedai. 

Malah sudah ada laporan kewangan bagi suku kedua tahun 2017 melaporkan kelembapan ekonomi dari kategori ini sebagai fakta yang diterimapakai. 

Beberapa artikel dari pakar-pakar hartanah juga menyatakan kelembapan pasaran dari kategori ini. Ini berlaku atas beberapa faktor mengikut pakar-pakar ini. Ada yang menyatakan ia dijangka berlanjutan sehingga 3 tahun sebelum pulih. 

In the context of Malaysia, we take the definition given by Yin, Chuyan and Hoong (2016), housing bubble represent when the housing prices are over and above the fundamental housing prices.  An Empirical Study

Sementara dari segi hartanah jenis perniagaan sudah jelas diperkatakan, hartanah dari kategori lain pula turut terkesan walaupun belum lagi dilihat secara terang-terangan kemerosotan pasarannya.

Saturday, 2 September 2017

Rahsia Binari


Tuhan Pencipta alam semesta mengatakan bagaimana boleh Dia mempunyai anak sedangkan Dia tidak mempunyai sohibah atau pasangan yang layak bagi-Nya.

Maka diciptakan alam semesta itu dalam keadaan berpasang-pasangan. Perkahwinan di antara lelaki dan perempuan itu pun adalah matching. Ulama-ulama Islam mengkaji sumber Al-Quran dan Hadis dan telah sampai kepada kefahaman atau fiqh betapa pentingnya konsep kufu' dalam perkahwinan. Kerana faktor kufu' ini inilah orang berkahwin dan bercerai.

Kalau bercerai pula ada mungkin rujuk kembali. Tetapi kenapalah orang nak berkahwin sedangkan dia tidak match dengan pasangannya dan dapat menjangkakan perceraian. Itulah rahsia kufu'. Konsep ini sebenarnya adalah lebih mendalam dan halus dari ini dan bukan hanya melibatkan nikah cerai semata-mata.

Daripada percantuman dua unsur inilah yang menghasilkan yang ketiga.

Rahsia ilmu seperti ini seperti sudah tidak ada lagi pada zaman ini kecuali diberikan kepada orang-orang tertentu sahaja.

Wednesday, 30 August 2017

Yati Ayam Percik Jalan Long Yunus, Kota Bharu Kelantan.




Kalu demo gi Kota Bharu, demo buleh singgah sini. Di Jalan Long Yunus, Kota Bharu Kelantan.

Zaman ni nasi kerabu ada di mana-mana kerana anak-anak Kelantan yang berhijrah ke luar negeri Kelantan mencari rezeki di tempat lain. Kebiasaan nasi kerabu yang dijual adalah berwarna biru yang mendapat warnanya dari bunga Telang.

Keunikan nasi kerabu di Yati Ayam Percik ini ialah nasinya samada berwarna putih atau pun hitam. Tiada nasi kerabu berwarna biru.


Rasa Nasi Kerabu Yati Ayam Percik

3 peristiwa istimewa 30, 31 Ogos dan 1 September 2017


Sekadar ingin merakam saat-saat bersejarah di blog ni.

Harini 30 Ogos 2017 sukan SEA 2017 menutup tirainya dengan Malaysia mendapat tempat teratas dengan 145 pingat emas, yang merupakan pencapaian terbaik dalam sejarah negara. Tahniah kepada para atlet serta rakyat Malaysia atas kejayaan yang manis ini. 

Tuesday, 29 August 2017

Berita Durian 29 Ogos 2017

kredit Wikipedia : Kalai
Dikhabarkan sesiapa yang pergi ke Batu Kurau, Perak la ni tak dak durian dah. Beberapa pokok yang diambil sample untuk diperhatikan pun tidak menampakkan sebarang biji durian tergantung. Jadinya durian Batu Kurau Perak dah habis.

Sample orang kampung mengatakan durian tak menjadi. Sebab banyak tupai. Kalau mak cik tu tipu, maka tipulah di sini. 

Yang ada la ni kalau nak cari juga di Grik, Perak. Dan juga banyak durian di lihat di jual di Kelantan seperti Pasir Mas dan Jeli. Terengganu pun ada jugalah. 

Info bagi sapa-sapa yang cuti sekolah nak pi cari durian. 

Wednesday, 23 August 2017

Kontroversi Outfit Sukan Sea

Kelakar betul bila ada segelintir rakyat Malaysia terkejut, terperanjat yang amat kerana betul-betul tak menyangka outfit sukan Farah Ann akan menjadi sehingga sebegitu rupa.

Memanglah ramai maklum yang rakyat kita ni bersifat sangat reaktif, tetapi kali ni betul-betul tak dapat dijangka langsunglah.

YB Menteri Belia dan Sukan pun memberi komentar agar semua tidak bersifat menghukum kerana Yang Mnghukum itu hakikatnya Tuhan Yang Maha Esa juga. Susah dan berat juga jadi menteri ni kan. Nasib baik kita tak jadi menteri kan, banyak soal-jawabnya.

Apa-apa pun Farah Ann ni memang suka buat benda di luar kotak. Tu yang ramai tak menyangka benda-benda yang dia buat. Out of box betul. Tu sebab menang emas kut.

Gambar Farah Ann sedang berlatih memakai outfit sukan berwarna hitam
di atas lantai yang hitam pada malam yang gelap gulita. 

Edisi Siasat : SEBAB Kenapa Bendera Indonesia Diletakkan Terbalik !!

Bendera Variasi 1
Siapakah yang membuat angkara yang memasang bendera Indonesia secara terbalik? 

Adakah ia satu kesengajaan atau provokasi terhadap satu bangsa yang mudah terusik emosinya. Sedangkan kes lumpia Cina yang berasal dari China pun ada rakyat Indonesia bernafsu amarah kepada Malaysia sehingga meletakkan tahi atas bendera Malaysia seperti di sini. Inikan pula kesilapan menggambarkan bendera mereka sendiri di dalam pamplet Sukan SEA. Apatah lagi adanya pula kalangan mereka yang mengambil kesempatan membuat bisnes atas amarah dan mengapi-apikan kebencian pihak tertentu dengan melakukan demonstrasi dengan perbuatan yang begitu buruk. 

Mungkin ada yang menyangka Incikposmen sengaja menerbalikkan bendera Indonesia di atas.  Itu sangkaan yang buruk ye. Sebenarnya itu adalah bendera negara Poland. Kalau tak percaya bolehlah tengok di Wiki sini. 

Bendera negara Poland ini mempunyai warna putih di atas dan warna merah di bawah. Sementara itu bendera Poland ni ada dua variasi. Satu lagi variasi rupanya begini. 

Tuesday, 22 August 2017

Orang Yang Paling Susah


Maksud hadis menyatakan orang yang paling susah adalah para Nabi. Kemudian orang yang mengikut mereka. Kemudian orang yang mengikut mereka. Dalam makna yang lain pula, orang yang seperti mereka. 

Sheikh Hamzah Yusuf mengatakan dunia adalah sebagai "place of broken hearts". Atau dalam bahasa Melayunya dunia ini adalah tempat berdukacita. Kerana kehidupan dunia sebenarnya adalah ujian. Orang yang tertipu ialah yang menganggap kehidupan di dunia sebagai bahagia kekal abadi. Atau mencari yang seumpamanya di sini. 

Apabila kita merasa susah atau ditimpa pelbagai ujian, ingatlah bahawa kita bukannya nabi. Sebab selepas Nabi Muhammad SAW sudah tidak ada Nabi kerana penamatnya bagi sekian rasul dan nabi. Tetapi entah-entah kesusahan yang bertimpa-timpa itu melayakkan seseorang itu menjadi pengikut-pengikut yang rapat kepada para Nabi sebagai dalam hadis itu. Wallahua'lam.

Kesusahan yang menimpa orang-orang beriman adalah ujian atau training kepada hati. Supaya hati lebih layak untuk memiliki sifat-sifat yang Allah redai. Sekiranya seseorang itu memiliki sifat-sifat bermutu tinggi seperti ini, itulah sebenarnya harta atau milikan yang sangat berharga dan lebih bernilai dari apa-apa pemilikan terhadap harta dunia atau wang ringgit, dollar atau euro sekalipun.

Saturday, 12 August 2017

A song for atheists


Credit : Youtuber concdido

Now in this country we are having debate, whether an atheist can become the citizen of Malaysia. The reason is simple. Because in Rukun Negara or Malaysian National Principles, one must take pledge that he is to Believe in God. That is number one out of our five principles. 

But in Islam itself there is no compulsion on non-muslim to accept the faith. Non-muslim is inclusive of atheist as well. Atheists are supposedly those people who do not believe in God and do not embrace any religion.

But in reality, the term atheism is still confusing to me. Or the atheists themselves actually. Whether those people are really do not believe in God is questionable. When I listen to some of their argument, it is clear to me that sometime it is not the issue of believing the existence of God. 

Some of their arguments are mostly based on their dissatisfaction towards God according to their perception on reality. Because of such dissatisfaction, they wanting to perceive the non-existence of God. They reason that if God exist why such issues of their dissatisfaction exist. Therefore God doesn't exist because of that according to them. 

Wednesday, 9 August 2017

Makna BIN dalam nama-nama Melayu

Credit : Youtuber Всеволод Кочнев

Nama saya Abdul Rashid bin Muhammad Ihsan.

Perkataan "bin" yang biasanya ada di dalam nama-nama rasmi orang Melayu berasal daripada perkataan Arab iaitu Ibn atau Ibnu. Jika dilihat di dalam clip youtube di atas, perkataan ibnu terdengar disebut sebagai "ibin". Itu adalah slang bagi orang Arab apabila berkata-kata.

Watak Ahmad Ibnu Fahdlan di dalam clip itu pula menjelaskan makna ibn itu adalah "son of". Di dalam Bahasa Melayu pula, tidak dapat tidak terjemahan literal "son of" adalah "anak lelaki kepada (si fulan)". Oleh itu, makna bin itu memanglah membawa maksud "anak lelaki kepada.."

Jika dipakai semula kepada nama di atas, maka bunyinya ialah Nama saya Abdul Rashid anak lelaki Muhammad Ihsan. Jelas di sini maksud bin dan anak lelaki itu adalah sama.

Cuma dari segi adat dan amalan di dalam negara, orang Islam di Malaysia meletakkan nama bin bagi identiti beragama Islam. Tetapi terdapat juga kalangan non-muslim yang menggunapakai perkataan bin sebagai identiti mereka. Contoh-contoh seperti ini boleh didapati di Sabah dan Sarawak serta di kalangan orang-orang asli. 

Tuesday, 8 August 2017

Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu No. 9 : Pintu-pintu Ilmu


Tahu tapi melupakannya. Memperjuangkannya tapi tidak memahaminya dan tidak mengerti sebab akibatnya. Kalau mengerti gagal pula dalam mengamalkannya. 

Antara yang dilupakan adalah pintu-pintu ilmu yang berulang-ulang. Walaupun sifatnya berulang-ulang tetapi manusia tetap alpa. Walaupun umat Melayu mengetahuinya tetapi kita tidak dapat menghayatinya dan menterjemahkan dalam kehidupan seharian. Akhirnya manusia itu dipancung. Bukan pancungan secara fizikal tetapi yang bukan fizikal. Maknawi.

Pengulangannya berlaku setiap hari. Semalam kita temui, hari ini ada, besok pasti ada. Berdasarkan apa yang telah dikumpulkan oleh pakar-pakar terdahulu. Mereka menyusun dan menjadikannya  database. Apa yang orang putih panggil "standing on the shoulder of giants".

Kelemahan umat Islam adalah ini. Melupakan "shoulder of giants". Lantas pembangunannya terputus lantas sebahagian umat Islam tertipu dengan tipuan penjajah. Umat Islam hilang ilmu pandangan akal dan kosmologi akibat terperangkap dengan literalism yang mengelirukan. Literalism bukanlah sebab terpesong. Literalism tanpa kefahaman itulah yang terpesong. 

Sunday, 6 August 2017

CABARAN GETIR IMIGRESEN - Utusan Malaysia


SELASA lalu genap setahun DATUK SERI MUSTAFAR ALI menerajui Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) sebagai Ketua Pengarah.

Sebagai bekas Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terkenal dengan integritinya, sudah tentu besar harapan masyarakat terhadap beliau bagi memulihkan imej JIM yang agak terpalit dengan persepsi negatif dan isu rasuah.

Dalam tempoh singkat selama 12 bulan menduduki 'kerusi panas’ itu, Mustafar yang mengibaratkan dirinya “ular menyusur akar takkan hilang bisanya” berjaya mengubah JIM sebagai sebuah agensi penguatkuasaan yang digeruni dengan menunjukkan ketegasan tanpa berkompromi dalam soal kedaulatan dan keselamatan negara.

Dalam wawancara bersama wartawan Mingguan Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID dan AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI bersama jurufoto FAISOL MUSTAFA, Ketua Pengarah Imigresen itu berkongsi pelbagai cabaran dan kekangan yang dihadapi jabatan  itu dalam membanteras pendatang  asing  tanpa izin (PATI). 

Wednesday, 26 July 2017

Tiada Lagi Diskaun Bumiputera Untuk Rumah Di Selangor?



Jika search di internet, boleh dibaca dua berita yang bertentangan. 

Pertama, berita yang mendakwa tiada lagi diskaun bumiputera di Selangor. Berita ini bermula dengan dengan khabar yang tiada lagi diskaun bumiputera untuk projek perumahan tertentu di Selangor. 

Kedua, kemudiannya ada pula penafian yang diskaun rumah untuk bumiputera itu dihapuskan. 

Almaklum, pihak tertentu dengan agenda politik tertentu terus-terang ingin menghapuskan keistimewaan yang dinikmati oleh bumiputera dengan alasan-alasan mereka tersendiri. Diskaun beberapa persen daripada harga rumah yang dijual pemaju perumahan adalah daripada pakej keistimewaan ini. Ini adalah dasar kerajaan sebelum ini sehinggalah ke tarikh artikel ini disiarkan.

Tetapi desakan pihak tertentu yang mungkin mempunyai kekuatan ekonomi dan kewangan telah menyebabkan polisi ini bakal berubah. 

(Lihat 3 senario di bawah)

Monday, 17 July 2017

Bisnes : Budaya bisnes penuh penipuan vs ajaran Islam

Gambar Hiasan Semata
Ada orang menjalankan bisnes dengan penuh tipu helah. Walaupun bukan semua. Tetapi ramai bilangannya. Ada yang menganggap menjalankan perniagaan secara jujur itu bodoh dan tidak mendatangkan keuntungan yang besar. 

Berniaga dengan tipu helah ini sudah menjadi budaya bagi sesetengah pihak. Dalam mempromosikan produk contohnya, setiap ayat yang digunakan disusun supaya dapat mengenakan pelanggan yang mendengar supaya masuk ke dalam perangkap. 

Dalam kes yang lepas, satu tempat dikaitkan dengan budaya bisnes penuh penipuan seperti di sini. Tetapi hakikatnya bukanlah semua orang di situ mempunyai budaya seperti itu. 

Kerap juga budaya penipuan ini dikaitkan dengan bangsa atau kaum tertentu di Malaysia. Hakikatnya, bukanlah kaum tertentu sahaja yang boleh berbudaya seperti itu malah sesiapa jua boleh mengamalkan perangai buruk. Tetapi perangai yang dibentuk kerana suasana organisasi dan budaya kerja yang penuh penipuan sudah tentu memberikan kesan kepada orang yang di dalamnya.

Wednesday, 24 May 2017

Tahap-tahap Ancaman Keselamatan di UK Dan Maknanya


Serangan berani mati yang dilakukan oleh seorang individu yang terpengaruh dengan fahaman Daesh di sebuah konsert di Manchester telah menyebabkan 22 orang mati serta mencederakan lebih 50 termasuklah remaja dan kanak-kanak. Serangan tersebut telah menyebabkan Perdana Menteri United Kingdom meletakkan tahap ancaman di UK sebagai Critical. 

Kita lihat apakah tahap-tahap ancaman keselamatan ini dan apa yang dimaksudkan sebagai kritikal?

Tahap-tahap Ancaman Keselamatan (UK terror threat levels) Dan Maknanya.

Wednesday, 17 May 2017

Mengejutkan!! Asal Usul Wahabism / Wahabi


Dalam program On Contact, pengacara Chris Hedges telah menemuramah Sheikh Hamzah, Yusuf. Presiden Kolej Zaituna, kolej yang berpusat di Berkeley, Amerika Syarikat.

Chris Hedges

"Antara salah satu tragedi yang saya lihat dalam dunia Islam ialah serangan terhadap tradisionalis sufi (dilakukan oleh puak Wahabis). Ia adalah sesuatu fakta sejarah yang telah didokumentasikan dengan agak baik juga, yang menunjukkan ideologi Wahabis ini telah diterapkan kepada pergerakan dan pertubuhan (umat Islam) dengan sokongan dana dari Saudi." 

"Hakikatnya ia bermula dengan campur tangan barat yang berkepentingan yang mempromosikan Wahabi. Dan saya fikir bermula daripada zaman Ottoman (Turki Uthmaniah) dahulu. Pihak British telah menyokong puak Wahabi sebagai satu pendekatan untuk mengekang pengaruh sufi yang mana akhirnya keluarga pemerintah Saudi telah menerima fahaman Wahabi ini."

"Kita juga telah menyaksikan perjanjian minyak mentah dalam tahun 1930-an, sehinggalah satu tahap dimana syarikat-syarikat minyak dari Amerika Syarikat bertindak membayar kos penerbitan penulisan yang berdasarkan fahaman Wahabi ini. Disebabkan sumber kewangan (menyokong Wahabi) inilah, telah mempengaruhi banyak hala tuju perbahasan-perbahasan agama di dalam Islam. Yang kesannya bukan sahaja kepada dunia Islam tetapi juga lebih dari itu."

Sheikh Hamzah Yusuf

"Tradisionalis sufi adalah sebahagian besar daripada umat Islam. Manakala puak Wahabis sebenarnya tidak suka dipanggil Wahabi. Wahabism asalnya adalah satu pergerakan satu fahaman yang kemudiannya telah membentuk pakatan bersama dengan pemerintah Saudis ketika itu. Disebabkan nilai Petrol-Dollars ketika itu yang melambung tinggi, mereka mempunyai banyak duit dan ini digunakan untuk menyebarkan sejenis fahaman tafsiran Islam, yang mengganggu fahaman majoriti umat Islam sedia ada ketika itu. 

Tuesday, 9 May 2017

Morris berjumpa wanita2 Malaysia di Kemboja


Perbualan yang menarik di antara Morris dan remaja-remaja wanita Malaysia yang membuat kerja-kerja kebajikan di Kemboja. Antara yang sempat diperkatakan ialah mengenai Islamophobia. 

Pertemuan ini terjadi akhir tahun lepas. Morris pula dilihat sedang explore kampung-kampung Islam di Kemboja dan memberi liputan di Youtube. 

Keep up the good work Morris!

Sunday, 30 April 2017

Pandangan Orang Rohingya Terhadap Tindakan Politik PM Malaysia


Ada orang mengatakan tindakan DS Najib selaku PM Malaysia membantu orang Rohingya dan memperjuangkan isu mereka adalah bagi kepentingan politik peribadi semata-mata.

Mereka yang mengetuai pandangan ini sudah tentu adalah dari kalangan orang Burma yang melaksanakan genosid atau pun pembersihan etnik terhadap orang Rohingya di Myanmar itu. Kemudian diikuti pula oleh orang lain yang turut terpengaruh dengan dakwaan ini termasuklah segelintir kalangan rakyat Malaysia sendiri. 

Maka apakah pandangan orang-orang Rohingya sendiri dalam isu ini? 

Berikut adalah kutipan pandangan yang dibuat oleh M.S Anwar selaku editor Rohingya TV Vision. 

Saturday, 29 April 2017

Mencari Kalimah Yang Sama



Seorang rakan dari Sarawak yang saya kenali menceritakan kepada saya yang beliau telah mencipta sebuah lagu. Beliau pun memperdengarkan lagu itu kepada saya. Pada saya ia adalah lagu rock yang sememangnya sedap didengar dan mempunyai genre yang sama dengan lagu rock ciptaan Tam Spider.

Bukanlah satu kehairanan sekiranya bumiputera dari Sabah atau Sarawak menguasai bahasa kebangsaan dengan baik berbanding dengan bukan bumiputera tetapi saya lihat di sini mereka juga berkongsi citarasa yang sama dengan orang Melayu semenanjung walaupun mereka tidaklah dikenali sebagai orang Melayu dari konteks Perlembagaan Malaysia.

Saturday, 22 April 2017

Kisah Bisnes : Strategi Blue Ocean dalam Bisnes


Strategi Lautan Biru

Sesetengah orang memahami Blue Ocean Strategy sebagai melaksanakan peranan yang lebih meluas dalam membuat satu gerak kerja dan tidak membuat kerja di dalam keadaan silo (bersendirian). Ini bergantung kepada kefahaman seseorang itu yang mungkin diberi tugas khusus dalam posisi tertentu untuk mengembangkan peranannya supaya dapat memberikan impak kepada output organisasi. 

Sebenarnya makna Blue Ocean itu adalah bukan terhad kepada anti-silo semata-mata.

Blue Ocean Strategy VS Red Ocean

Strategi Laut Biru sebenarnya adalah bermatlamatkan kepada bisnes mencari keuntungan tanpa persaingan. Ia berlawanan dengan Red Ocean atau Strategi Laut Merah. Laut itu menjadi merah disebabkan banyaknya jerung di dalamnya yang bersaing mendapatkan makanan. Laut menjadi merah kerana banyaknya darah akibat jerung-jerung yang terpaksa membunuh jerung-jerung lain yang menjadi pesaingnya. 

Itulah berlaku kepada bisnes yang penuh dengan persaingan. Sudah tentu berlaku perlumbaan sesama sendiri bagi merebut pelanggan-pelanggan. 

Bagi pengamal Strategi Lautan Biru, dia memilih membuat bisnes di dalam bidang yang tidak ada lagi pesaing. Bagi tujuan ini sudah tentu ada beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian.

Sunday, 9 April 2017

Welder tapi gaji RM20,000 sebulan?


Bukan semua orang yang ada bakat dalam akademik. Ada yang tidak mempunyai kecenderungan ke arah ini tetapi mereka lebih kepada bidang kemahiran. Asalkan anda masih muda dan minat kepada aktiviti fizikal yang mencabar mungkin pekerjaan ini khas untuk anda. Kesanggupan anda akan dibayar dengan pendapatan yang tinggi. 

Untuk bumiputera, apakah jalan untuk mencapai pendapatan yang tinggi seperti RM20,000 sebulan ini?

Monday, 3 April 2017

Dakwaan Rawatan Alternatif Kepada Kanser?



Kanser atau cancer bila diterjemahkan kepada Bahasa Melayu ia dipanggil Barah.

Seorang rakan memberitahu saya memberitahu yang beliau pernah menghidap barah di bawah ketiak ketika kanak-kanak. Bapanya hanya mengubat barah tersebut dengan ramuan herba tradisional seraya dibacakan ayat-ayat suci Al-Quran. Rakan saya itu sembuh dari barah itu dan terus hidup dan dapat menceritakan kepada saya kisah itu. Beliau juga mendakwa penyakit barah ini adalah penyakit biasa sahaja bagi keluarganya.

Ketika cerita ini diterjemahkan kepada penulisan rakan saya itu masih lagi hidup sihat dan beranak-pinak. Mungkin penyakit barah adalah sejenis penyakit yang parah (serius) tetapi ia bukanlah penyakit yang fatal kepada masyarakat Melayu dahulu-kala. Ia tidak dikenali sebagai penyakit maut.

Tetapi zaman moden mengenalinya sebagai demikian. Ia adalah penyakit fatal dan sekiranya menghadapinya perlulah menjalani prosedur rawatan yang menyulitkan seperti kemoterapi.

Saturday, 25 March 2017

Maksud " The Beast Within "

majalah attitude
April 2017
Kalau The Beast tu wujud secara fizikal dan besar tubuhnya siap dua tanduk, apasal ada The Beast Within pulak? Dah wujudnya secara batin pulak. Kau tak syak wasangka ke?

Apa kebenda yang dia orang kempen ni selain LGBT?

Sekarang kita tengok apa maksud dia the beast within ni.

Monday, 20 March 2017

Disney Dan Kempen LGBT


Dalam interview dengan Telegraph.co.uk dan Majalah Attitude, Bill Condon, direktor filem Beauty and The Beast, filem terbaru keluaran Disney, menceritakan tentang karakter lelaki Gay yang bernama Le Fou. Karakter Le Fou dilakonkan oleh Josh Gad adalah sidekick kepada watak Gaston,  satu watak utama dalam filem tersebut.

Bill Condon menyatakan bahawa "Le Fou adalah seorang yang pada satu hari dia merasakan hendak menjadi macam Gaston, dan pada hari yang lain dia hendak mencium Gaston". "Dia keliru dengan apa yang dia mahukan. Dia adalah seseorang yang mempunyai perasaan seperti ini". "Dan Josh berjaya (melakonkannya) dengan cara yang halus serta menunjukkannya tarikan kelazatannya".

Majalah Attitude memuji filem Beauty and The Beast sebagai filem paling Gay yang pernah dihasilkan oleh Disney. Ini dinyatakan oleh Ketua Editor majalah itu, Matt Cain.

"Dengan mengadakan adegan jantina yang sama di dalam filem ini, walaupun ia pendek tetapi adegan yang jelas menunjukkan ia adalah gay, studio (Disney) menyampaikan mesej kepada masyarakat gay adalah normal dan natural".

"Dan mesej ini akan didengar oleh setiap negara di dalam dunia, tidak kira samada negara itu menerima amalan gay atau tidak".

Friday, 17 March 2017

Cerita Politik : Ijmak Umat Melayuwiyah

Cerita Koboi Hanya Gambar Hiasan
Dahulu PAS pernah menjadi koboi. PAS berpakat-pakat dengan DAP dan PKR menentang apa yang mereka persepsikan sebagai "musuh". Jika pertempuran berlaku dan musuh kalah, PAS terpaksa pula selepas itu bertembak-tembak koboi dengan DAP atau dengan PKR sekali pun. Tapi itu sudah menjadi sejarah. Kumpulan tertentu dari PAS telah keluar dan membentuk PAN. Selepas kumpulan itu keluar, politik PAS semakin stabil dan tidak lagi menjadi haru biru. 

Sejak itu PAS sanggup bergerak sendirian walaupun jelas jika bersendirian impak dari segi politik tidaklah realistik. PAS keluar dari Pakatan Rakyat. PAS tak mahu masuk Pakatan Harapan. Walaupun Tun Dr M mendesak-desak dan mengancam, PAS tegas dengan pendirian tidak mahu bersama DAP. 

Sudah tentu terdapat perbezaan di antara UMNO dengan PAS. Tetapi terdapat juga persamaan. UMNO terdiri dari orang-orang Melayu dan beragama Islam. Begitu juga PAS. UMNO pernah menjadi objek sasaran perjuangan PAS. Pernah mendapat gelaran kafir atau kufur kerana menentang hudud atau undang-undang Islam. Dahulu ahli-ahli UMNO ramai yang berpendidikan sekular dan beramalan dengan fahaman tersebut. Itu yang menjadi "bahan" kepada pusat markas PAS yang memberikan tarbiyah kepada ahli-ahli. Perjuangan PAS adalah menentang UMNO dan Barisan Nasional!

Selepas pengalaman buruk dengan Pakatan Rakyat, PAS kembali bergerak sendirian. 

Meaning In English : Malay Song Selamat Malam Rohingya



LYRIC IN ENGLISH
SONG : SELAMAT MALAM ROHINGYA / GOOD NIGHT ROHINGYA
SINGER : SAHABAT
YOUTUBE : CREDIT TVAH PROMO

Selamat malam Rohingya
Good Night Rohingya
Meski lena mu di sisi mayat
Eventough your sleep is beside corpse
Jangan menangis sahabat
Dont cry friend
Ini Tuhan mengujimu This is God testing you
Selamat malam Rohingya
Good Night Rohingya
Dunia sedang tidur Lena
The world is sleeping soundly

Thursday, 16 March 2017

Siapakah Rohingya?



Asal usul orang Rohingya

Menurut Tin Soe, mereka adalah daripada pelbagai keturunan migran seperti pedagang Arab, pelaut, sebahagian besar kontijen tentera dari Bengal, orang-orang Islam yang ditangkap lanun di dalam abad ke 17 dan 18, keluarga dan keturunan bangsawan Putera Monghul Shah Shuja dan juga termasuklah sebilangan ramai orang-orang mualaf Islam. 

Menurut Tun Khin, orang Islam telah tinggal di Arakan berabad-abad yang lalu. Ahli sejarahwan yang bebas telah mengesahkan perkara ini. Ini diperkuatkan lagi dengan penemuan masjid-masjid kuno di Arakan. Fakta juga menunjukkan pemerintah Arakan ketika itu menggunakan gelaran-gelaran Islamik serta syiling dengan tulisan-tulisan yang Islamik.

Penggunaan perkataan Rohingya pula telah dikesan digunakan oleh seorang penyelidik berbangsa Eropah iaitu Francis Buchanan yang mana beliau telah menyebut mengenai satu dialek dari barat Burma "dituturkan oleh [Orang Islam], yang mana mereka telah lama tinggal di Arakan, dan mereka menamakan diri mereka sebagai "Rooinga, atau penduduk tetap Arakan". Perkataan yang dipanggil Rohingya juga telah dikesan penggunaannya di dalam Journal of London yang diterbitan dalam tahun 1811. Selain itu perkataan Rohingya dijumpai juga di dalam Collections Vocabulorum yang diterbitkan di Berlin, Jerman dalam tahun 1815.

Sunday, 12 March 2017

Malaysia Gila dan Game of Chicken


Sebahagian orang Indonesia merasa aneh dengan Malaysia. Mereka bilang apakah Malaysia sudah gila? Tidak tahu dengan siapa mereka berurusan? Apakah Malaysia tidak tahu atau berpura-pura tidak tahu? Langsung sahaja mereka membanding kekuatan ketenteraan Malaysia dan info ketenteraan Korea Utara yang semua maklum mempunyai sekurang-kurang 20 kepala peledak nuklir. 

Buat makluman orang Malaysia, di Indonesia mereka sudah mempraktiskan cantuman perkataan bagi memudahkan percakapan dan fikiran. Persis teori Mokhdar di Malaysia (Cuma di Malaysia hanya tinggal teori). Dengan itu media Indonesia memanggil Korea Utara dengan nama "KORUT".

Ada pula journalis antarabangsa yang nakal, sebaik sahaja PM DS Najib Razak mengutuk tindakan Korea Utara menahan 11 rakyat Malaysia di kedutaan Malaysia, Korea Utara serta mengumumkan rakyat Korea Utara juga tidak boleh meninggalkan Malaysia. Mereka dengan pantas membuat artikel memanggil situasi tersebut sebagai "Game Of Chicken". 

Kenapa mereka memanggil "Game of chicken"? Who blinks first?, soalan nakal yang mereka berikan.

Wednesday, 8 March 2017

Apa Itu Pertahanan Awam Cheollima ?


Nama Civil Defence Cheollima atau Pertahanan Awam Cheollima ialah satu organisasi yang memberikan perkhidmatan kemanusiaan kepada rakyat Korea Utara yang menjadi ancaman pemerintahan diktatornya. Pertahanan Awam Cheolrima menjadi masyhur sehari dua ini kerana viralnya youtube anak kepada Kim Jong Nam yang mengaku ayahnya telah dibunuh. Video tersebut dikaitkan dengan Civil Defence Cheollima atau disebut juga Chollima.

Oleh kerana organisasi ini terlibat membuat kerja-kerja yang mungkin membawa ancaman kepada nyawa petugas atau pun orang yang ingin dilindungi ianya memilih untuk bergerak secara rahsia. 

Antara fungsi-fungsi Civil Defence Cheollima sebagaimana yang dinyatakan di website mereka ialah;

     1) Membantu rakyat Korea utara menjatuhkan rejim pemerintahan diktator Kim Jong Un.

2   2) Berkongsi maklumat mengenai isu-isu berkaitan Korea Utara.

     3) Melindungi pelarian dari Korea Utara yang tinggal di mana-mana negara.

Civil Defence Cheollima mengeluarkan kenyataan yang mereka telah membantu ramai pelarian rakyat Korea Utara dan mereka tidak pernah meminta bayaran atau upah.

Saturday, 4 March 2017

RELA Sukarela Tapi Dibayar?



Biasa cakap-cakap orang kebanyakan ialah orang RELA jaga kenduri dan orang JPAM tangkap ular. Tapi itu sebenarnya cakap-cakap orang berdasarkan apa yang mereka lihat. Sudah jadi kebiasaan apa yang dilihat secara berulang-ulang itulah yang mereka anggap sebagai satu fahaman yang kemudiannya diterima pakai oleh semua.

Sebenarnya tugas dan peranan kedua-dua pasukan ni termaktub atau ditulis di dalam undang-undang. Mereka menjalankan tugas dan peranan yang sudah ditentukan di dalam undang-undang. Malah tugas dan peranan mereka bukanlah sekadar menjaga kenduri dan menangkap ular. 

Ada juga kes dimana khidmat mereka ini diminta oleh orang ramai atau pun organisasi tertentu untuk membuat satu tugasan. Tetapi selalu juga terjadi salah faham kerana orang kebanyakan beranggap apabila RELA bertugas, tugas itu adalah sukarela semata-mata. Tak melibatkan sebarang perbelanjaan. Cukuplah sekadar dengan memberikan mereka makan dan minum yang sewajarnya selama tempoh penugasan itu. 

Mereka yang salah faham ini kemudiannya terkejut yang sebenarnya khidmat seorang anggota RELA perlu dibayar mengikut jumlah jam penugasan. Ada yang mempertikaikan perkataan "sukarelawan" atau "rela" yang digunapakai. Kenapa mereka menjadi "sukarela" tetapi dibayar? Pakai sahaja perkataan "PaksaRela" kata seorang itu.

Sekarang kita cuba lihat apakah perbezaan antara sukarelawan dari RELA ini dengan sukarelawan yang ikut Tok Ompek dengan Tok Imam masjid bergotong royong membersihkan masjid dan tanah perkuburan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...