Tuesday 16 August 2016

Permintaan Dan Tawaran




Anda suka makan karipap?

Jika ya, berapakah anda sanggup bayar untuk harga sebiji karipap?

Mungkin kebiasaanya harga sebiji karipap bergantung kepada jenis karipap, saiz karipap, isi karipap dan penghakiman umum karipap itu sedap atau tidak. Karipap yang biasa mungkin mempunyai satu harga yang standard. Hatta karipap yang sedap sekalipun.

Tetapi bagaimana karipap itu luarbiasa sedap DAN harganya pun sedikit mahal daripada biasa? Supplynya pula terhad. Mungkin ada yang mengingati teori asas ekonomi dimana permintaan meningkat sedangkan bekalan terhad, maka harga pun menaik.


Tetapi secara jujurnya, berapakah yang sebenarnya anda sanggup bayar bagi sebiji karipap? Itu bergantung kepada sentimen anda dengan karipap. Tak semua suka makan karipap.

Tapi jika anda memang hantu karipap. Jika ditanya apakah makanan kegemaran anda, anda akan kata karipap. Sudah tentu anda mempunyai satu habit atau hobby. Anda akan mencuba karipap itu dan ini. Akhirnya anda akan menyimpan di dalam memori anda karipap paling sedap pernah anda makan. 

Betapa rangupnya karipap tersebut. Kerangupan itu pula berlawan dengan isi dalamannya dengan kentang yang terasa lembut. Apatah lagi adanya isi daging ayam yang benar-benar terasa apabila lidah mula merasai intinya. Atau pun ianya karipap sardin yang anda dambakan tahap kepedasannya yang terpuji. Disamping adanya bawang yang menghasilkan sambal pedas yang juicy. Memori yang menjadi kenangan terindah.

Mungkin juga anda ada list top 5 anda. Atau list top 10 bagi mereka yang benar-benar fanatik. Toplist karipap tersedap bagi anda sendiri. Dan lidah anda benar-benar adventurous, anda sangat peka dimana karipap yang tersedap itu berada. Anda akan pergi mencuba. Harga bukanlah halangan. Sedikit mahal itu bukanlah alasan bagi anda. 

Secara jujurnya, kejujuran terhadap karipap itu berbeza-beza mengikut individu. Berapa harga yang sanggup anda bayar bagi sebiji karipap?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...