Wednesday 3 August 2016

Korupsi dan Rasuah


Bila berbual dengan seorang kontraktor baru-baru ini banyak jugalah cerita yang dapat didengar. Nak dapatkan projek tu macam-macam ceritalah. Yang diamanahkan menjaga duit ni pulak ada pula didakwa membuat tol-tol yang tidak sebenarnya tak wujud. Kira tak amanahlah buat kerja tu kan.

Kalau nak merasa duduk dekat negara yang paling tak korup, kat sini ada 10 negara yang paling tak korup, antaranya Denmark, New Zealand, Kanada, malah negara jiran kita Singapura pun termasuk top 10 tu. Tak de pulak negara Islam yang masuk dalam top 10 tu.

Padahal dalam Islam korupsi ni haram. Rasuah ni haram. Babi pun haram. Tapi kalau cerita bab anti-rasuah ni kepada sesetengah orang seolah-olah macam cerita fairy tales pulak. Macam cerita dongeng tahyul yang karut marut. 

Siapa yang cerita bab anti-rasuah ni eloklah di buang negara ke negara-negara top 10 tadi. Atau pun bolehlah disyaki sebagai Pendatang Tanpa Izin daripada Sweden, Kanada atau pun Switzeland. Sebab tak secocok dengan budaya merasuah. 

Tapi kan, orang yang benci rasuah ni memang real macam wujudnya juga orang yang mencintai rasuah. Walaupun kewujudan mereka itu sukar dipercayai oleh orang-orang yang mencintai tadi. Dalam kajian sesetengah pihak, kenapa negara-negara top 10 tadi tu memang ada budaya anti-rasuah sebab wujudnya kebencian atau pun kejelekan dari dalam diri rakyat negara itu terhadap rasuah. Kejelekan ini bukanlah dibuat-buat atau cakap-cakap propaganda politik semata-mata. Ia ada REAL dan hakiki kewujudannya datangnya dari dalam diri.

Cakap-cakap orang yang tak beriman atau tak percaya ni macam ni, "Orang-orang yang kata tak ambik rasuah tu katanya belum tentu akan tak ambik kalau duit dah ada depan mata". 

Tapi kan, pernah tak dengar orang kata, orang-orang yang kata haram makan babi tu belum tentu tak makan babi jika babi panggang berada di hadapan mereka. Entah-entah bila berseorangan di rumah mereka yang kata haram ni akan makan babi.

Semoga perjuangan membersihkan hati rakyat Malaysia dari rasuah menjadi agenda utama semua pihak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...