Sunday, 30 August 2015

Selamat Hari Kebangsaan 2015 - Video Seorang Srikandi Dikerumuni Peserta Bullshits

video

Seorang Srikandi dikerumuni peserta-peserta "bullshit" dan telah diserang daripada pelbagai penjuru. Tetapi Srikandi yang berhati waja dan garang itu telah membalas setiap serangan peserta-peserta "Bullshit" berkenaan.

Orang nak sambut hari Kebangsaan pun nak kacau dengan program politik pihak tertentu. Takde semangat kebangsaan langsung kan. Kut ye pun buatlah hari lain. Kan dah kena "bullshit".

Friday, 28 August 2015

Bersih 4.0 - Mengekalkan Momentum Tsunami Cina?


Satu undian umum telah dilakukan oleh Merdeka Center berkenaan sokongan kaum di Malaysia untuk Bersih 4.0 yang bakal diadakan. 
Undian yang dikatakan bebas ini mendapati hasil undian seperti berikut;

70 % daripada 600 responden Melayu tidak menyokong Bersih 4.0.
81 % daripada 310 responden Cina menyokong Bersih 4.0. 
51% daripada 90 responden India menyokong Bersih 4.0.

Secara keseluruhannya, 43 % daripada total 1,010 responden yang ditanya menyokong Bersih 4.0 manakala 47% daripadanya tidak menyokong. 

Sunday, 23 August 2015

Psikologi makanan

"Sate Padang2" by Sakurai Midori - Wikipedia

Satu hari saya lihat seorang ni makan sesuatu yang saya ketahui dia tak menyukainya. Lalu saya pun bertanya. 

"Hai.. dulu tak suka makan pun". 
"Dulu kuah tom yam ni tak macam ni" Jawabnya.
"Sama aje, tak ada yang berubah pun" Balas saya.

Saya tahu tak ada yang berubah pun pada resepi tomyam yang terkenal itu. Kalau berubah sudah tentu pelanggan lain juga akan perasan. Sebenarnya yang berubah tu selera pemakanannya. Bukan rencah atau resepi tomyam itu.

Saya pun pernah mempunyai evolusi pemakanan sebegitu. Suatu hari kami singgah di gerai tepi jalan. Di situ tertulis menu sate padang.

Wednesday, 19 August 2015

Peserta Perhimpunan Bersih 4.0 Diminta Berhati-hati Dengan Suspek Berbaju Kuning.


Mereka yang ingin berhimpun bagi perhimpunan Bersih 4.0 diminta berhati-hati dan sentiasa melihat persekitaran mereka bagi mengesan seorang suspek yang disyaki terlibat dalam pengeboman di Bangkok baru-baru ini.

Saspek adalah seorang anak muda memakai baju kuning yang mempunyai tulisan dan imej tertentu pada bajunya. Saspek telah disyaki membawa beg yang kemudiannya meninggalkan beg tersebut di kalangan publik. Beg tersebut disyaki mengandungi bom yang kemudiannya telah diset untuk meletup bagi memberikan kerosakan yang besar kepada persekitaran dan orang awam.

Tuesday, 18 August 2015

Kisah bisnes : Penjual kereta

Sekedar gambar hiasan.

Penjual kereta melayu ni pun. Ni nak cerita seorang bro ni. Mengadu jualan kereta dia x memberangsangkan. Tapi bro ni ada terlepas pandang satu benda. Mungkin antara faktornya.


Setiap bulan ada target. Kena capai target. Tapi dengan customer janganlah berkira.

Kalau berjanji dengan customer kena tepati janji. Jangan tak bagi. Kalau dah kata nak bagi gift kena bagi. Kalau x nak bagi jgn cakap dari awal.

Friday, 14 August 2015

Budak 10 tahun tangkap gambar bigfoot - Video Youtube.


Dengan beraninya seorang budak 10 tahun mengambil gambar bigfoot ketika berjalan-jalan di dalam hutan. Selepas itu dia menceritakannya dengan sedikit trauma.

Bigfoot ni makhluk yang sangat kuat ye adik-adik. Dah lah besar dan dia lagi pantas daripada gajah. Kalau jumpa tu kenalah berhati-hati. Safety first.

Ramai para saintis telah mengkaji sample-sample bulu dan dna bigfoot serta mengesahkan kewujudan spesis ini. Bukti-bukti bergambar serta video juga telah timbul dari merata tempat di berbagai negara menunjukkan bigfoot ini wujud. 

Cuma yang anehnya tiada yang dapat ditangkap dan bukti-bukti bergambar ini biasanya agak kurang jelas. 

Video dan gambar dibawah.

Thursday, 13 August 2015

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu No. 7


Sekarang kita akan meninggalkan kumpulan 3 sifat yang lepas dan lihat pula kepada 4 elemen utama apabila kita mentakrifkan sesuatu.

4 elemen ini bukanlah datangnya bersekali satu kumpulan dengan 3 sifat yang lepas. Ada juga elemen-elemen lain yang datangnya daripada kumpulan yang lain. Oleh itu bila dicampur-campur semuanya mungkin ada yang mengatakan ia lebih daripada 10. Sebab penulis sebelum ini pernah menyatakan sifat utama itu tidak lebih daripada sepuluh. 

Benar, ia tidak lebih daripada 10. Tetapi itu dalam satu pakej. Ada juga pakej-pakej lain. Seseorang itu dapat mengambil manfaat dan faedah dari segi ilmu dan praktikal jika mengetahui secara mendalam satu daripada pakej-pakej itu. Jika dia mengetahui lebih banyak pakej maka lebih banyaklah faedah yang dia dapat.

Penulis tidak mahu melakukan menyuap sudu (spoon feeding kata orang putih) tanpa pembaca berfikir mengolah apa yang didedahkan. Anggaplah ianya sebagai latihan untuk berfikir.

4 elemen tersebut telah pun disentuh sebelum ini.

Tuesday, 11 August 2015

Peluang ketika Ringgit jatuh.


Satu US Dollar bersamaan dengan RM 3.96. Seketika dia berhenti dekat RM 4. Teruja dan terkejut semua orang. Kuasa membeli jatuh lagi berbanding dengan US dollar dan apa yang serumpun dengannya. Macam Singapore dollar.

Sebenarnya aku tengah memikirkan apakah peluang bisnes yang dapat diambil daripada kejatuhan nilai ringgit berbanding dengan tukaran nilai beberapa wang asing ini.

Bila nilai ringgit jatuh, yang susah ialah apabila kita membeli atau menggunakan barangan import. Sudah tentu orang yang menggunakan sesuatu yang diimport akan berasa susah sebab kenaikan nilai harga barangan itu.

UMNO politics must be studied carefully - An opinion from Dato Ajit Singh Jessy


My father was the renowned historian, Mr Joginder Singh Jessy, author of History books that were used  as school text books, from primary school to Form Six and also in some Commonwealth countries. He was a member of the Indian national Army( INA ) and  had very learned opinions on how politics and history are intertwined. He graduated with a 1 st Class Degree in History from University of Singapore and had a fascinating grasp of world history and politics, particularly, the independence movements that were sweeping all over Asia and rise of the communist in Russia and the spread of communism over China, Vietnam and all over Indo China, in later years. He was one of those who thought that Subhas Chandra Bose would have made a better leader of India and ensured the unity of pre partition India, rather than Gandhi and Nehru.

I myself, graduated from MU with a degree in history, before pursuing Law.

I have always maintained that Malay politics  revolve around puppet masters and that is why a good and in depth understanding of Sandiwara and Wayang Kulit is necessary. What you see and hear might not be  what is being conveyed. We non Malays, esp the educated, want to be politicians and intellectuals,  tend to go over board and expect things to happen according to what we perceive to be right and/or lawful.

Whilst some are crying hoarse over Muhujuddin’s sacking, he remains calm and is making the right noises. Today he said, he is still Najibs friend and will help him to strengthen UMNO. Yesterday, he said Najib has the right to change the cabinet. In short, to kick him out unceremoniously. That s your DPM, whom many are supporting.

Monday, 10 August 2015

PERIHAL RIBUT

Contoh Ribut Yang Melanda

Bila aku ditanya harini oleh seseorang berkenaan ribut yang melanda. Ribut ni bencana. Satu kejadian alam yang merosakkan. Memanglah apabila kita hidup di atas mukabumi ini susah dan senang bertukar ganti. Sebab hidup di atas mukabumi ini satu ujian.

Segala susah dan senang itu pula adalah ujian bagi kita. Susah tu ujian, senang itu pun ujian.

Kaum-kaum terdahulu ada yang dibinasakan apabila mereka telah melampaui batas. Yang membinasakan itu adalah Pencipta alam itu sendiri. Ini diterangkan melalui wahyu yang disampaikan.

Oleh itu bencana yang mendatang boleh jadi ujian yang mengingatkan ataupun yang menghukum. Boleh jadi juga sebagai satu ujian yang ingin membersihkan seseorang itu lantas mengangkat martabatnya kepada yang lebih tinggi.

Apabila "CEO" Proton memulakan langkah.


Tun Dr Mahathir adalah seorang management guru. Bukan sahaja rakyat Malaysia belajar daripada beliau tetapi juga orang luar Malaysia. Orang Jepun yang maju dan selalu diminta untuk menjadi konsultan dalam negeri pun belajar daripada Tun Dr Mahathir.

Sebagai rakyat Malaysia kita bertuah apabila dapat belajar secara langsung dengan Tun Dr Mahathir selaku management guru yang ulung. Tun Dr Mahathir boleh sahaja pencen daripada jawatan Perdana Menteri Malaysia dan menghabiskan usia emasnya bermain dengan cucu. Tetapi beliau tidak membuat demikian, beliau sanggup menjawat jawatan Penasihat Proton dan bertindak sebagai "CEO" Proton.

Wednesday, 5 August 2015

POTA vs ISA - Benarkah POTA itu ISA?


Orang kata dalam internet ni semua ada. Ada ustaz, alim ulama dan mufti, ada doktor, pakar motivasi, ahli ekonomi, professor dan macam-macam lagi. Itu yang seronoknya berada dalam alam maya digital ini. Kita seolah-olah satu makhluk yang boleh merupa-rupa bermacam bentuk. Itu dah macam jin pulak kan.

Kali ni aku nak bertukar rupa jadi pengamal undang-undang pulak. Nak bercakap tentang undang-undang. Ni pasal POTA. Undang-undang pencegahan yang khabarnya telah diluluskan di parlimen. Kalau tak silap awal tahun itu hari.

Sebab apa aku nak menulis pasal POTA ni? Sebab aku terbaca komen daripada presiden BAR Council. Dia kata POTA ni macam mendatangkan kembali ISA. Rujukan berita Malaysian Insider.

Petikan berita Malaysian Insider berkenaan.

Persoalannya betulkah POTA itu ISA?

Tuesday, 4 August 2015

Nilai emas masakini.


Saspek betul aku dengan harga emas sekarang ni. Kalau betul nak tujukan suspicious tu bukanlah kepada harga emas itu sendiri. Kerana emas itu sendiri tidak bersalah. Kalau ada kesalahan berlaku dah tentu dinisbatkan kepada tangan-tangan manusia yang memanipulasikan harga emas ini.

Emas tu memanglah mempunyai nilai sebenar. Tetapi kerana manusia yang suka membuat manipulasi dan wujudnya sistem kewangan selain daripada emas itu, maka harga emas itu tidak menunjukkan nilainya yang sebenar. 

Apa yang jadi suspicious itu?

Monday, 3 August 2015

Ilmu Hikam Yang Dilupakan Umat Melayu No. 6.


Seperti yang dinyatakan sebelum ini, pakaian ilmu yang dijadikan senjata oleh orang melayu itu adalah ringkas tetapi berkesan. Walaupun 3 daripadanya diberitahu tetapi sebenarnya ia adalah daripada satu jumlah yang sedikit. Tidak mencapai 10. 

Barangsiapa pernah membilangnya dahulu sudah pasti tahu akan  jumlah yang berbaki. Kecuali jika dia tidak faham apa yang dibilangnya dahulu. 

Sebab itulah dinamakan modul ini hikam yang dilupakan. Sebab bukan sedikit pernah membilangnya. Tetapi tidak faham apa yang dibilang akhirnya dilupakan. Ilmu ini pula banyak didapati terjaga dalam alam Melayu.

Saturday, 1 August 2015

Belajar asas ekonomi.. kih3


Ni nak tanya yang pakar-pakar ekonomi ni la kan. Sebab aku ni memang tak terer ekonomi. Tak pandai pun. 

Camana nak pandai, bila besok harga minyak nak naik, sekali pun aku tak pernah beratur panjang berebut isi minyak tu. Sebab aku tak faham kenapa orang beratur panjang untuk isi minyak tu kalau besok harga minyak naik.

Di situlah yang menunjukkan aku tak pandai. Tidak bertindak segera untuk mendapatkan satu keuntungan. Bodoh sombong tak nak belajar dan mengikut cara orang-orang yang pandai.

Tapi atas nasihat kengkawan, aku dengan humble ingin mempelajarilah basic ekonomi ni. Supaya aku jadi pandai ekonomi dan bijak bertindak.

Nasihat kepada adik-adik yang sedang belajar - Antara politik dan kenegaraan.



Antara politik dan kenegaraan.


Adik-adik yang sedang belajar di kolej atau pun di universiti sudah tentu mengalami satu fenomena dimana adik-adik akan didedahkan atau pun didekati oleh kumpulan-kumpulan yang mewakili kepentingan parti politik tertentu.


Sudah tentu adik-adik bebas untuk memilih atau menyertai mana-mana kumpulan ini sesuai dengan citarasa dan kecenderungan politik adik-adik.


Jika tidak pun, pada zaman teknologi maklumat yang meletup-letup ini, adik-adik sudah tentu memiliki alat komunikasi canggih bagi tujuan berhubungan dengan keluarga dan rakan. Dengan adanya apps seperti facebook, whatsapp, telegram, wechat dan berbagai lagi, adik-adik sudah tentu disogok dengan bermacam-macam maklumat politik samada dihantar oleh friends atau pun sesiapa jua yang mempunyai kepentingan. Tidak kira daripada mana-mana pihak sekalipun.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...