Friday 28 August 2015

Bersih 4.0 - Mengekalkan Momentum Tsunami Cina?


Satu undian umum telah dilakukan oleh Merdeka Center berkenaan sokongan kaum di Malaysia untuk Bersih 4.0 yang bakal diadakan. 
Undian yang dikatakan bebas ini mendapati hasil undian seperti berikut;

70 % daripada 600 responden Melayu tidak menyokong Bersih 4.0.
81 % daripada 310 responden Cina menyokong Bersih 4.0. 
51% daripada 90 responden India menyokong Bersih 4.0.

Secara keseluruhannya, 43 % daripada total 1,010 responden yang ditanya menyokong Bersih 4.0 manakala 47% daripadanya tidak menyokong. 

Mungkin undian umum ini tidaklah dapat mewakili pendirian kaum-kaum di Malaysia secara tepat. Apatah lagi kalau nak dikaitkannya dengan pendirian politik antara kaum. 

Tetapi sedikit sebanyak ada memberikan gambaran tertentu. Dilihat majoriti kaum Cina menyokong Bersih 4.0. Dalam Pru-13 pun, mereka telah membuat swing secara dengan secara majoritinya mengundi pembangkang. 

Sedikit sebanyak ini menunjukkan konsistensi yang mana dulu mereka mengundi pembangkang dan sekarang mereka menyokong Bersih 4.0. Sudah tentu ada sebab dan alasan munasabah kenapa mereka dengan sengaja menyokong Bersih 4.0. Mungkin alasan itu adalah sama dengan alasan mengapa mereka mengundi pembangkang pada Pru lepas.

Kaum Cina adalah satu kaum yang suka merancang berdasarkan realiti, mereka ini kebanyakannya realistik. Mereka tidak membuat sesuatu yang mereka fikir dan rasa mereka tidak dapat capai. Maka sudah tentulah adanya pertimbangan tertentu bila mereka masih lagi meneruskan sesuatu momentum seperti ini.

Walaupun pertimbangan yang mereka rasakan realistik itu tidak semestinya sentiasa tepat. Dalam sejarah, telah terbukti beberapa pertimbangan dan keputusan yang diambil oleh mereka tidak tepat dan telah menghukum diri sendiri.




Banyak faktor yang menyebabkan mereka gelap mata mengambil pertimbangan yang salah ini. Contohnya seperti membuang PAS dan menggantikannya dengan GHB. 

Bagi orang Melayu, tindakan ini tidak realistik. Tetapi tidak bagi mereka, sudah tentu ada alasan dan sebab tertentu mereka sanggup melakukannya. Bagaimana perkiraan mereka? Kita tidak tahu. 

Adakah ianya semudah mengira matematik dengan sempoa Cina?

Sumber rujukan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...