Sunday, 31 May 2015

Cerita sains fiksyen : Satu makhluk yang tiada..


tiada makna baginya depan, belakang, kiri, kanan, atas dan bawah?

Ada ka..??

Camana makhluk ni boleh tak ada baginya makna depan, belakang, kiri, kanan, atas dan bawah. Cuba bayangkan. Boleh tak?

Ok.. dia macam ni..

Friday, 29 May 2015

PAS sedang berhijrah ke "Dark Side" - dakwa Obi One Kenobi


Hambik kau.. Dark side tu. Patutnya berhijrah ke arah kebaikan la kann..

Anehnya siapa yang tuduh penghijrahan ke Dark Side ni? Mereka ni lah yang menyokong demokrasi LGBT, liberalism, anti Raja, anti  negara Islam, anti ulama, anti hudud dan sebagainya. Tapi mereka menuduh pihak lain pula berhijrah ke alam kegelapan.

Aktiviti "Wall Climbing" Menara Masjid Yang Gagal?

video

Pandangan Orang Jepun Terhadap Bolasepak Kita. Ouch.

Apa perbezaan bola sepak di Malaysia dan Jepun?"Pemain di sini lebih suka bersaing secara individu daripada berpasukan...

Posted by Semuanya BOLA on Wednesday, 27 May 2015

Monday, 25 May 2015

Teori siapa Hang Tuah


Teori warung kopi ni, ada yang berasaskan fakta dan ada yang tidak. So janganlah serius bangat dech..

Memang banyaklah teori kannn.. semua nak mengaku Hang Tuah ni puak dia. Kita tengok teori-teori konspirasi yang ada. Kih3.

Hang Tuah asal Bugis.

Ni klasik, orang zaman dulu memang pakai teori ni. Tercatat dalam beberapa makalah sejak zaman dulu lagi. Antaranya Hikayat Hang Tuah. Dalam teori Bugis ni ada pecahan-pecahan lagi.

Sunday, 24 May 2015

Selfie paling Ekstrim di Malaysia ?

Engkorang suka selfie ? Mesti semua ni jenis selpi merata-rata kan ?

Banyak-banyak tempat sanggupkah korang selfie atas bumbung ?

Bumbung pulak bukanlah bumbung kereta atau rumah korang tapi bumbung-bumbung pencakar langit yang tinggi... mesti tak berani kan?

Haaaa tapi tidak bagi mereka ini.....


Mesti korang pernah tgk gambar ni kan melalui media sosial kan... agak viral lah dalam minggu lepas.  Cantik pemandangan selfie ini berlatar belakangkan bandaraya KL dengan gaya yang paling ekstrim.

Kalau korang nak tau diorang ni adalah dari pasukan Ropequest. 

Pasukan Ropequest ini mempunyai pengalaman yang luas dalam penyelenggaraan apabila terlibat dengan pelbagai projek bangunan pencakar langit. 

Mereka adalah golongan profesional yang melakukan apa sahaja kerja penyelenggaraan di tempat tinggi, termasuklah di Menara Kuala Lumpur. Rasanya diorang amek selfie ini nak mengisi kebosanan diorang semasa bekerja atau sebagai kenangan lah kot.

Jadi engkorang jangan nak mencuba pulak ya sebab ini adalah aksi daripada pakar dan professional. 


Tribute To PM Erdogan, Allah sahaja yang dapat membalasnya..


Perdana Menteri Turki mengarahkan semua Armada Lautnya mengangkut warga Rohingya yang berada di perairan Thailand,...
Posted by Sukan Star TV on Friday, 22 May 2015

Saturday, 23 May 2015

"Ambil tindakan tegas individu sebar klip video TPM"

Ambil tindakan tegas individu sebar klip video TPM #SHPolitik #SHOnline

Posted by Sinar Harian on Saturday, May 23, 2015

"Saya Dah Tak MInat Dengan Pas"

Eksklusif SinarTV: Saya Dah Tak Minat Dengan Pas #SHSinarTV http://bit.ly/1Lp8oyWBekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri...

Posted by Sinar Harian on Saturday, May 23, 2015

MAT SALLEH SPEAKING GANU



Mat salleh asal dari England ni 5 tahun duk Ganu. 5 tahun lepas di dtg jalan2 kat Pulau Kapas terus jatuh cinta dengan tempat tu taknak balik dah. hehe... skang di da assimilate dengan org kampung. speaking ganu pun x pelat langsung. kagum dengan cara di speaking ganu. Alhamdulillah Mat Dan (nama tempatan dia) terus serasi dengan masyarakat tempatan dan telah pun memeluk agama Islam. Semoga dia terus memperoleh hidayah dari Allah S.W.T.








Friday, 22 May 2015

Bisnes : Cerita Rebranding Produk #RMK11



Sempena RMK11 ni aku nak tulis tentang rebranding lagi. Dulu aku ada tulis pasal rebranding produk di sini. Aku fikir sebagai rakyat Malaysia mestilah aku nak contribute kepada pembangunan dan kemajuan negara. 

Aku tak nak lah jadi tukang kritik semata-mata. Itu tak betul ini tak betul. Macamlah kalau aku jadi pemimpin semua aku magic kan. Ataupun yang memperjuangkan agenda atau ideologi pelik yang menjahanamkan negara. Makanya, aku harap melalui penulisan inilah aku berikan sumbangan yang tak seberapa ni.

Wednesday, 20 May 2015

PUSH N PULL


Tanned skin tone, medium height range, black hair and dark brown eyes. Who am I referring to?  Very near to Malaysia, lived a group of human being started their history as early as 15th Century AD.  Since then, they continued living. In struggle. Little that we know, the unique fact that their "breed" are born intelligent, Muslims. 

1982, this is where the story of the struggle, sparked. When the government enacted the citizenship law which denied "their" citizenship. Since then, they cried their lungs out every second hoping for sympathy from all around the world not forgetting the International NGOs. What have we done so far? 

Having to accept being labelled as the refugees and ghettos, they continue living in a dark side of the world. They had no choice but to fled all around potential border  to make way and look for a brighter side of living. Sadly, nothing seems to work out. The struggle continues. 

Stop blaming the world for not having enough sense of Human Rights, especially the neighboring countries. Why do we have to take the blame? The so called Democratic and Human Rights "fighter" who shared the same "citizenship" decided to stay silent ? How pathetic this world is turning into. My brain doesn't seems to work here. 

Massive killing, illegal trespassing to the neighboring countries seems to be out of control. They have been PUSH around. They are left with no other choice but to run around in order to get a sip of clean water. Hungry tummy need to be fed too. The unique part about them has been PULL back. How insecure one government can be over their own minority ethnic? 

It is about time they need to be saved from all kinds of ill treatments by their own people. If there is a need on the intervention from other country, set aside the Vetos...... then do it.There is a reason for international relations in the arena of politics to be born in the first place. 

The world that we live in is round. So as to life. What goes around comes around. The typical riddle diddle that often we hear when someone is at the stake of drowning in emotions. Karma,in short.

You'll get back your rights....... Rohingya. 





BERITA BAIK: CAJ MEPS TURUN KEPADA 50 SEN BERMULA 1 JUN 2015


Terbukti bukan semua naik.... ade yang turun... (bukan nagoya je yang turun)

MEPS hari ini megumumkan penurunan antara 50-88% caj perkhidmatan MEPS daripada RM1-RM4 kepada 50 SEN maksimum bermula 1 JUN 2015. Had pengeluaran juga akan dinaikkan daripada RM5k kepada RM10k bermula 30 Jun 2015 dan akan dinaikkan lagi kepada RM30k maks bermula awal tahun depan. Mesti geng2 yang selalu malas nak beratur panjang atau cari bank ATM bank sendiri gembira dengan berita ni. Harap2 banyak lagi la syarikat2 lain yang mentauladani MEPS turunkan harga lepas ni. Baca selanjutnya di sini.

LAGI PEMBONGKARAN KONSIPRASI PENDARATAN DI BULAN




Kalau sebelum ni aku ade post video pasal pembohongan pendaratan kat bulan, hari ni jom kita tengok pulak 10 sebab kenapa pendaratan di bulan tu mmg diragui dan dipercayai hanya satu pembohongan dan konspirasi semata-mata. Aku percaya teori pembohongan ni mmg dah sedia maklum oleh rmai orang tapi mesti rmai lagi yang taktau lagi fakta-fakta di sebalik teori pembohongan ini. Jom kita tengok kat sini.


Tuesday, 19 May 2015

Asyik berpolitik tapi tiada kemajuan.


Katanya kartun ni disiarkan dalam akhbar Sin Chew. Aku pun tak sempatlah nak tengok terbitan yang mana. Yang menariknya persepsi yang ingin disampaikan oleh pelukis kartun ini.

Sudah tentu yang melukis kartun percaya dengan persepsi seperti ini. Pelukis percaya inilah realiti yang berlaku. Dia percaya sebegitu. Belum dikiralah orang lain percaya macamana. Persepsi orang lain macamana. Persepsi orang UMNO macamana. Orang PAS macamana. Orang PKR macamana. Dan seterusnya.

Tu sebab aku tak suka nak tulis pasal politik sepanjang masa. Aku nak menulis bagaimana nak bangunkan agama, bangsa dan negara. Bukanlah aku tak ambil berat tentang politik, tapi kalau dah berpolitik 24 jam sehari semalam dengan politik itu pula penuh dengan anasir negatif, tang mananya nak bangunkan negara. 

Tapi itu akulah, dalam incikposmen ni ada beberapa author lain. Itu terpulang kepada pertimbangan merekalah.

Michio Kaku - Cerita Pasal Konspirasi Pendaratan Bulan

Monday, 18 May 2015

BERNAMA - Kutipan GST Akan Dipulangkan Kepada Rakyat - Najib

PUTRAJAYA, 19 Mei (Bernama) -- Hasil tambahan negara yang dikutip melalui Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) akan dipulangkan kepada rakyat dan butirannya akan dibentangkan dalam belanjawan akan datang, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana menteri yang juga menteri kewangan berkata menerusi cara itu, rakyat akan menerima bahawa langkah hasil kutipan cukai enam peratus yang berkuat kuasa 1 April itu sebagai kebaikan jangka panjang untuk ekonomi dan rakyat.

Saturday, 16 May 2015

Kawad Patung Polis Diraja Malaysia

Kawad Patung Polis Diraja Malaysia merupakan satu pertunjukan lain daripada yang lain yang dipersembahkan oleh anggota-anggota daripada Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur.

Kawad patung telah diperkenalkan pada tahun 70-an dan menjadi satu acara kesukaan orang awam untuk menyaksikan setiap kali acara Tatu PDRM diadakan kerana persembahan ini turut menyelitkan lawak jenaka yang sangat menghiburkan.


Kawad Patung Polis Diraja Malaysia Kawad Patung Polis Diraja Malaysia merupakan satu pertunjukan lain daripada yang lain yang dipersembahkan oleh anggota-anggota daripada Pusat Latihan Polis Kuala Lumpur. Kawad patung telah diperkenalkan pada tahun 70-an dan menjadi satu acara kesukaan orang awam untuk menyaksikan setiap kali acara Tatu PDRM diadakan kerana persembahan ini turut menyelitkan lawak jenaka yang sangat menghiburkan.
Posted by Perak Today on Saturday, 16 May 2015
Kredit Perak Today 

Macbook baru dah masuk Malaysia ( New Macbook 2015 ) Satu Pandangan Awal.

Sekali pandang, memang nipis. Macam bukan laptop. Macam tablet dengan keyboard yang disediakan. Oh my God. Itulah reaksi aku apabila kali pertama melihat Macbook baru ini. 

Yang aku pelik takde pulak announcement dia launch benda ni. Last sekali aku pergi Low Yat baru-baru ni pun, dia orang kata tak tau bila masuknya Macbook baru ni. Bila aku jalan-jalan weekend ni terjumpa pulak.

Macbook baru ni 12". Dia tak masuk kategori Air dan tak masuk pula kategori Pro.

Tengok gambar perbandingan sedikit dengan Macbook Air 11". Nampak skrin dia lebih besar daripada 11" walaupun nampak macam sama kecik. 

Friday, 15 May 2015

BISNES : HUKUM MENGGUNAKAN PERISIAN CETAK ROMPAK ATAS TUJUAN PERIBADI

Perisian Original Microsoft Ofis
Home and Business
Bila kita menjalankan bisnes ni kan, dalam zaman ni. Tak kira besar, sederhana atau kecil. Dah tentu kita akan membuat pengiraan. Pengiraan ni ada yang ringkas dan mudah tetapi ada yang boleh menjadi begitu rumit.

Untuk memudahkan mengira dalam bisnes yang kita buat, kita guna perisian komputer. Macam aku, biasa dengan Microsoft Excel. Kalau yang pakai Macbook dia ada perisian macam Excel yang dinamakan Numbers. Tapi aku bukanlah nak cerita kenapa aku pakai Excel tak pakai Numbers. Ni boleh dibuat satu posting khas. Aku nak cerita apa hukum memakai perisian cetak rompak dalam bisnes kita.

Aku teringat kata-kata seorang rakan Ustaz kepada aku, "Takkan enta pun jenis orang yang tak gunakan software pirate". Ya, sebenarnya ini biasa aku dengar. Memang kita ada mendengar pandangan peribadi agamawan yang menghalalkan perisian cetak rompak atas alasan ia diperbuat oleh pihak kafir harbi. Kafir harbi ni adalah orang yang tidak beriman yang wajib diperangi.

Maka apakah pegangan yang sepatutnya aku ambil?

Thursday, 14 May 2015

BANYAK SAMAN KITA CAMANA NIH..


NOTIS PEMBERITAHUAN TRAFIK 
Cawangan Trafik Bukit Aman akan melancarkan operasi Waran Tangkap (Ops Warta) secara...
Posted by Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) on Thursday, 14 May 2015

Friday, 8 May 2015

HELICOPTER CRASH IN PAKISTAN

Ministry of Foreign Affairs Malaysia confirms that a Pakistani army helicopter carrying foreign diplomats and spouses crashed at Naltar Valley, Pakistan earlier this morning. The Helicopter was carrying foreign diplomats and spouses on an official programme organized by the Government of Pakistan.

During the incident, The Norwegian, Netherlands and Philippines Ambassador, together with the wife of Indonesian Ambassador and Datin Habibah Mahmud, wife of the High Commissioner of Malaysia to Pakistan, had perished in the incident. 

The High Commissioner of Malaysia to Islamabad, Dato’ Dr. Hasrul Sani Mujtabar survived the incident and currently being treated in Gilgit Hospital. The cause of the crash is still under investigation. The Malaysian High Commission in Islamabad is currently making efforts to obtain a full report on the incident.

The Ministry of Foreign Affairs would like to convey our deepest condolences to the families and friends of the victims of the incident. 


MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS 
PUTRAJAYA
8 MAY 2015

Source : Whatsapp.

Wednesday, 6 May 2015

Hati-hati dengan dua orang menaiki motor FZI ini.



Mesej yang tersebar di Whatsapp menunjukkan ianya berlaku di Jalan Pantai, Bangsar berdekatan dengan tadika. Walau apa pun tafsiran terhadap gambar ini, perbuatan pembonceng tersebut memegang hook ais dengan cara sedemikian adalah membimbangkan dan merupakan ancaman kepada orang awam yang berkeliaran.

Apatah lagi beliau mempunyai beg yang cukup memuatkan hook tersebut jika hendak menyimpannya. Cara beliau memegang hook itu seakan-akan ingin memperbuat sesuatu dengan hook berkenaan.

Tuesday, 5 May 2015

Terfikir berkenaan kes kemalangan maut - Pakcik

Kemalangan maut memang menyayatkan hati, apatah lagi melibatkan bayi, kanak-kanak, kehilangan orang yang tersayang, anak-anak menjadi yatim piatu dan sebagainya. 

Ramai yang marah dan terganggu emosi apabila membaca berita ini di akhbar. Ramai yang menyalahkan pihak tertentu akibat kesalahan atau kelalaian mereka. Baru-baru ini selepas kejadian Pajero dilanggar Myvi di lebuhraya Duke, Gombak - Kuala Lumpur kita dikejutkan pula dengan kejadian bayi tercampak daripada MPV Exora di Senai, Johor yang mengakibatkan kematiannya.

Monday, 4 May 2015

Masalah dengan filem Interstellar.


Sorang minah ni cakap dengan aku yang dia percaya yang kita boleh kembali ke masa lampau. Ok, dulu memang ada filem terkenal menceritakan pasal benda ni. Back to the Future. Sekarang ni pon, selalu diulang tayang di Astro. 

Aku ingat semua orang tau lah yang filem macam ni hiburan semata. Dan bukan real. Takde asas sains pon.

Tapi bila minah ni cakap yang kepercayaan dia itu saintifik. Aku pun heran. Aku pun tanyalah dia macam2. 

Dia kata macam sains dalam filem Interstellar. Apa tu filem Interstellar dan apa masalah filem ni yang menggangu kepercayaan akidah orang Islam?

Sunday, 3 May 2015

Komen Menteri KDN berkenaan kes MYVI langgar Pajero.

Berikut adalah beberapa grafik yang tersebar di dunia cyber yang dipercayai dipetik daripada komentar Menteri terbabit ketika melawat keluarga Allahyarham dan Allahyarhamah.


Lagi..

Fatwa Kebangsaan GST

Dah tentu kita pakai fatwa, kita ada majlis fatwa kebangsaan. Mereka inilah bertanggungjawab mengkaji secara syariah apa-apa isu yang melibatkan hukum hakam terhadap orang awam. 

Memanglah adanya perselisihan pandangan dari kalangan ulama, tetapi ulama-ulama muktabar berpandangan apabila satu pandangan telah diambil oleh amir yang memerintah, maka pandangan itulah yang terpakai.


Pemandu Lori yang sepatutnya tak diberi memandu lori daripada awal.

Contoh Pemandu lori yang berisiko mencetuskan kemalangan maut di jalan raya.




Ini gila..Serius SK cakap..Lori Trailer ini akan himpit bila ada orang cuba potong dia..Sebelum video ini dirakam..dah ada kereta kena himpit.Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia Sila ambil tindakan..No plat JBT6002.. Lokasi Sg Nibung - Sabak BernamKredit video: New BoRn
Posted by Siakap Keli on Saturday, 2 May 2015

Friday, 1 May 2015

Facebook PM..

Hmm.. Julung-julung kalinya. Psstt.. Dia orang mesti ada Whatsapp grup kan..??

Shabery Cheek Please take charge of the topup issue. Mulai sekarang, sebarang pengumuman kepada rakyat hanya boleh dibuat oleh Menteri KKMM sahaja.
Posted by Najib Razak on Thursday, 30 April 2015
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...