Yang aku faham rebranding ni nak jadikan
satu benda tu ada nilai-nilai brand. Kenapa nak ada nilai-nilai brand?
Kita tengok brand-brand yang siap ada di
pasaran. Brand untuk outlet makanan macam KFC, Mc Donald, Secret Recipe, Kenny
Rogers, Sushi King, Coffee Bean dan lain-lain.
Kalau macam hand phone pulak, Iphone Apple,
Samsung, Nokia, Motorola dan sebagainya.
Apa ada pada brand?
Jenama Jam
Ada orang taksub kepada brand tertentu. Dia
rasa bangga dengan brand tertentu. Sanggup mengeluarkan kos yang besar untuk
memiliki satu produk dari brand yang diminatinya. Fikirkan, kenapa orang pakai
jam? Sebab nak tengok waktu kan!
Tapi kenapa ada orang hanya bayar RM100.00
untuk jam yang dipakainya tetapi ada pula orang lain membayar sehingga
RM5,000.00 malah ada yang lebih untuk sebuah jam? Itulah penangan branding!
Sedangkan akhirnya semua yang pakai jam tu dapat melihat waktu yang sama!
Aku ni tak banyak duit, jam pun jenis murah
je. Tapi member-member yang loaded ni, pakai jam branded yang mahal-mahal. Jam
yang mahal-mahal ni banyak dari Switzerland.
Dalam kelompok jam Swiss pula ada kasta-kasta lagi. Senang cerita dia
ada kasta agak murah (murah dia ni mahal sangat dah bagi aku), sederhana dan mahal
mengikut brand tertentu. Sekali kita tengok seolah-olah satu brand tu jadi
mahal sebab lebih berkualiti berbanding brand lain. Tahukah anda jam-jam yang
mempunyai fungsi sama, tetapi berbeza brand dan harga dikeluarkan oleh kilang
yang sama?
Food Outlet
Satu lagi, tahukah anda tentang kos sebenar makanan fast food yang anda makan dan minum? Seorang penggemar kopi yang
tulen sanggup menghabiskan wang minimum RM10.00 untuk secawan kopi yang memang
kaw di sebuah outlet franchise.. Sedangkan total kos pembuatannya hanyalah
RM1.00 lebih sahaja.
Dengan brand orang jadi bangga, minat,
excited, puas hati, sedap dan seronok. Dengan brand juga orang mengaitkannya
dengan . (Macam aku ni suka beg Camel, asal beg Camel je aku sangka beg
tu kualiti).
Adik member aku pernah tunjukkan satu topi
Timberland. Abang dia yang lain hadiahkan bila balik dari US. Kata abang dia
kat US, dia orang bagi sales maka dapatlah beli dengan harga USD 5 dollar
sebijik. USD 5 dolar tu kali 4 (rate anggaran waktu tu) jadilah RM20.00 satu
topi. Bayangkan dengan harga itu outlet boleh dapat untung lagi.
Aku pun pergilah tengok topi Timberland kat
outlet dalam Negara ni, aku tengok kualitinya agak kurang sedikit berbanding
topi dari US tu. Tapi harga??? Tak perlulah aku cerita kat sini, anda bolehlah
pergi ke outlet tu dan tengok sendiri.
Topi lain kan ada. RM20.00 atau kurang
boleh kita beli, tapi kenapa orang sanggup beli topi Timberland? Sebab nama
Timberland tu..
Rebranding-kan
produk kita
So apa yang aku faham, untuk jadikan
business kita ada kelas, kita kena buat rebranding atau penjenamaan semula.
Rebranding adalah bagi tujuan mengangkat martabat produk atau servis yang kita
berikan.
Pertama sekali produk dan servis yang kita
berikan mestilah berkualiti betul. Janganlah bila customer datang ke outlet
kita, barang-barang takde kualiti. Kalau jual jagung rebus, janganlah jual
jagung yang direbus semalam, dah dua kali rebus. Tak sedap dah walaupun aku
suka jagung rebus.(waaaaaaa.. semalam aku terbeli jagung tu. Padanlah gerai kau
tak ade customer)
Jagung yang dua kali rebus.
Kedua, bila dah ada kualiti, kita bagi
marketing baik punya. Sebab kualiti sahaja orang tak tahu pun tak laris juga.
Marketing ni seni. Kita kena belajar daripada brand-brand yang dah establish. Tengok
macamana Coca-cola buat advertisement. Tahap psiko punya.
Kalau produk kita dah ada brand, tak
payahlah kita berteriak panggil customer kan? Ada ke orang KFC berteriak KFC..
KFC.. sapa nak beli? Tapi customer sentiasa datang je sebab dah famous.
Ok.. Semuanya Usaha, Doa dan Tawakal. Kalau
buat habis baik tapi tak dapat izin Yang Maha Menjadikan tak jadi juga kan.
Untuk pembaca artikel ni, aku bagi tips.
Berdasarkan kefahaman rebranding ni, kita dah faham barang-barang kualiti
kadangkala tak famous. Ada manufacturer kasut yang ambik kontrak buat produk-produk
berjenama dan mereka terikat dengan perjanjian tertentu.
So tak lehlah nak jual kasut-kasut tu kat
kedai sendiri. Tapi manufacturer ni ada kedai-kedai sendiri. Tak banyak. Satu
tempat tu aku ada jumpa dua kedai. Corok dan low profile. Ada satu kedai tu,
sekali tu terjual juga satu dua kasut brand Ca***. Bila aku datang berbulan
lepas tu dia orang tak nak jual dah. Untuk company yang order saja katanya.
Satu lagi kedai tu pakai jenama sendiri.
Yang pakai jenama sendiri ni sebenarnya kualiti dia sama macam brand terkenal
di pasaran. Malah kalau dia tukar nama dengan brand terkenal tertentu, orang
pasti nak beli.
Ok fikirkan. Satu kasut yang branded di
pasaran berharga RM300.00 tanpa sales. Selepas sales 50%, jadilah RM150.00.
Tetapi anda boleh dapat harga yang lebih
rendah daripada harga diskaun itu di kedai-kedai ini untuk kasut dengan kualiti
yang sama!! Kasut kulit, hand-made lagi.
(Sapa nak tau lagi tentang kedai-kedai
kasut ni sila tanya incikposmen di facebook)
Link berkaitan
http://www.timberland.com.my
Artikel lain tentang bisnes
Malaysia di senarai ke-6 negara paling mesra perniagaan 2014
Petronas vs Pertamina
http://www.timberland.com.my
Artikel lain tentang bisnes
Malaysia di senarai ke-6 negara paling mesra perniagaan 2014
Petronas vs Pertamina
No comments:
Post a Comment