Sunday 28 August 2016

Donald Trump


Kalau ikutkan pemerhatian aku ni Donald Trump ni macam nak jadi next Presiden Amerika. Media massa antarabangsa juga nampaknya memberikan liputan sensasi kepada Donald Trump ni. Donald Trump ni memanglah dah terkenal dan agak sensasi. Dia sendiri muncul dalam siri program realiti yang melibatkan syarikatnya sendiri. 

Sebagai seorang billionare, dah tentu duit bukanlah masalah apabila  membuat kempen untuk menjadi presiden di Amerika. Kalau ikutkan petanda-petanda yang aku dapat ni, dia ni macam nak diletakkan sebagai presiden Amerika. 

Salah satu slogan yang digunakan oleh penyokong Donald Trump ni ialah "to make America great again". Kononnya nak menjadikan Amerika itu hebat macam dulu-dulu. Kira nak menunjukkan sekarang ni Amerika dah tak hebatlah. Padahal yang menjatuhkan atau pun merendah-rendahkan Amerika itu adalah orang dalam Amerika itu sendiri. Tak kiralah apa juga nama dia kalau ikut teori konspirasi.


Amerika itu sengaja dilemahkan. Hutangnya melebihi 18 triliun dolar. Obama sengaja diangkat sebagai presiden. Ada tujuan tertentu. Tetapi sekarang jika mereka inginkan Donald Trump pula apakah tujuan matlamat mereka.

Donald Trump awal-awal lagi telah membawa pendekatan yang anti-Islam. Hendakkan orang Islam tidak dibenarkan masuk ke dalam United States. Ini menjadi agenda utama kempennya untuk menjadi presiden. Kempen Donald Trump ini menggalakkan Islamophobia. 

Jika pihak tertentu ini ingin mengangkat Donald Trump sebagai presiden sudah tentu ada motif. Keadaan mungkin akan menjadi meruncing. Amerika dengan itu menjadi sasaran terrorists / pengganas ciptaan pihak itu juga. Sekali pandang ia seolah-olah mengundang api peperangan. 

Sikap Donald Trump yang agresif dan radikal memungkinkan ia terjadi. Dalam dunia yang terdedah kepada api peperangan akibat perbezaan haluan berbagai negara seperti US, Russia, China, Asean, Korea Utara dan Korea Selatan, Palestin dan Israel serta ISIS, naiknya seorang seperti Donald Trump adalah sangat merbahaya.

Kalau itu berlaku, negara-negara yang dapat menghidu masalah ini akan mengambil pendekatan bagi menghadapi peperangan. Tidak kiralah negara itu terlibat dalam peperangan itu atau pun tidak. Terdapat juga berita tertentu sudah ada negara seperti German yang telah bersedia dengan persediaan bekalan makanan bagi menghadapi serangan terrorist. Sumber di sini dan di sini.

Apa kena mengena serangan terrorist dengan Donald Trump? Kalau Donald Trump naik sudah tentu keadaaan menjadi panas dan mengundang serangan pengganas!!



Walau bagaimanapun, negara kita telah pun mengambil langkah proaktif dengan mengangkat Jabatan Pertahanan Awam (Civil Defence) kepada level Angkatan setelah diluluskan di parlimen bagi mengukuhkan Pertahanan Awam / Civil Defence itu supaya fungsinya lebih efisien.  Sumber di sini.

Agaknya kerajaan sudah dapat melihat ketidakstabilan di pentas dunia dan telah pun mengorak langkah sebagaimana negara German memberi tumpuan kepada Civil Defencenya.  Satu langkah pantas yang sangat dialu-alukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...