Tuesday 17 October 2017

Macbook Air 11" yang memang legend

Gambar Wiki
Kebanyakan kawan aku ni aku tengok kalau nak beli laptop tu mesti ada mentaliti gamers.

1. Skrin nak luas.
2. Storan GB nak besar.
3. RAM nak tinggi.
4. Ada kad game yang powerful supaya dapat gerakkan enjin game yang up to date.

Padahal dia orang ni dah bekerja dan beranak pinak. Entah bila masa pula dia orang ni main game.

Sebenarnya itulah mind set yang telah terbentuk dalam kebanyakan orang kita generasi baru ini apabila membeli sebuah laptop. Ramai yang tidak sedar-sedar akhirnya pilihan laptop yang dibeli tidak praktikal dan akhirnya menjadi alat mainan anak-anak untuk bermain game.

Sedangkan tujuan asal membeli laptop untuk menambah keberkesanan dan produktiviti telah hanyut di laut dalam.

Sebenarnya, hari tu aku tengah buat keje dengan Macbook aku ni ada lah minah ni tanya kan pasal Macbook aku ni. Aku bukan nak berbangga atau apa, lagi pun Macbook ni dah lama dah. Dah pupus dah pun.

Aku cakap Macbook Air versi 11 inci macam ni dah takde dah. Yang Apple keluarkan sekarang adalah Macbook. Macbook tanpa perkataan Air tu. Dia memang ada kelebihanlah. Skrin monitor lebih luas walaupun sama 11 inci. Dan beberapa specs lagi yang lebih power.

TAPI dia ada kelemahan yang ketara buat alam Melayu se-Jawa Nusantara ni. USB port dia dah pupus. Pengguna kena beli alat khas harga nak dekat RM300 untuk guna pendrive USB. Bagi aku tak praktikallah. Lainlah kalau operasi syarikat orang tu memang tak pakai pendrive USB.

Apalah nama device ni. Untuk cucuk USB Thum / Pendrive
pada Macbook baru yang tak ada port USB.
Kelebihan lain Macbook Air ni ialah tahan lasak. Sebab fizikal dia memang solid dan lebih kuat daripada Macbook yang baru ni. Selain ia bercirikan kompak dan sangat mobiliti. Bagi pengguna tegar, tak heranlah kalau ia boleh dibawa ke mana-mana dengan mudah.

Macbook yang menggantikan Macbook Air 11 inci.
Ni lah yang dah takde USB Port.
Ia boleh bersembunyi disebalik sehelai kertas A4. Ia boleh di bawa dalam Folder Kertas Popular. Musuh-musuh anda tak akan menyedari anda membawa senjata canggih. Ia ibarat Kapal Selam Scorpene yang bersaiz kecil tetapi sarat dengan teknologi terkini yang efisien.

Kelihatan sebuah Macbook Air 11 inci yang tidak dikenalpasti siapa punya
sedang bersembunyi di sebalik kertas A4 dengan efektif sekali.
Sebenarnya Macbook Air masih dikeluarkan oleh Apple tapi jenis 13 inci lah, besar sikit. Penggunaan baterinya lebih tahan lama berbanding yang 11 inci. Siapa nak beli Macbook Air boleh beli yang ni sekarang.

Macbook Air yang 11 inci ni akhir sekali aku tengok adalah Lazada jual haritu. Baru dalam kotak, ada la dalam 6 biji. Harga bawah 4k. Tapi yang tu masih guna 4GB ram. Sebenarnya Macbook 4GB ram ni masih berfungsi macam 5 - 6 tahun dulu masa mula beli. Masih efisien. Itulah kelebihan Apple ni.

Tapi yang dekat Lazada ni dah habis dah. Tak tau lah kalau ada yang nak jual stok yang dia simpan.

Satu lagi kenangan aku ialah seorang member ni yang tak pernah sentuh Macbook apa jenis pun. Yang dia faham zaman ni semua pegi tujah skrin monitor. Bila dia tengok Macbook aku ni dia pelik. Siap tujah skrin monitor lagi.

Tapi itulah, pilihan masing-masing sebab duit poket masing-masing. Ada kompeni nak belikan tu pakai sajalah kan.

Ini sajalah tribute aku untuk Macbook tahun ni. Alhamdulillah setelah bertahun-tahun masih berfungsi macam mula-mula beli. Kalau ada masalah pun yang kecik saja. Maklumlah benda ni makhluk je pun.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...