Wednesday 24 May 2017

Tahap-tahap Ancaman Keselamatan di UK Dan Maknanya


Serangan berani mati yang dilakukan oleh seorang individu yang terpengaruh dengan fahaman Daesh di sebuah konsert di Manchester telah menyebabkan 22 orang mati serta mencederakan lebih 50 termasuklah remaja dan kanak-kanak. Serangan tersebut telah menyebabkan Perdana Menteri United Kingdom meletakkan tahap ancaman di UK sebagai Critical. 

Kita lihat apakah tahap-tahap ancaman keselamatan ini dan apa yang dimaksudkan sebagai kritikal?

Tahap-tahap Ancaman Keselamatan (UK terror threat levels) Dan Maknanya.

Low (Rendah)
Makna - Mungkin tiada sebarang serangan.

Moderate (Sederhana)
Makna - Mungkin serangan itu ada, tetapi lebih kepada tiada.

Substantial (Ada asas)
Makna - Berkemungkinan besar serangan itu ada.

Severe (Parah)
Makna - Kemungkinan serangan berlaku adalah sangat tinggi.

Critical (Sangat Parah / Kritikal)
Makna - Dijangka serangan berlaku tidak lama lagi.

Berdasarkan laporan media antarabangsa, suspek turut terbunuh di dalam serangan berani tersebut yang menggunakan bom buatan sendiri mengandungi serpihan besi dan kekacang. Suspek adalah berketurunan Arab dan spekulasi mengatakan suspek terpengaruh dengan ajaran Daesh setelah pergi ke Libya beberapa hari sebelum kembali ke UK dan melakukan perbuatan bunuh diri dan mengebom publik yang dilarang di dalam agama Islam. 

Seperti tipikal penyerang berani mati ajaran Daesh, suspek tidak mempunyai latarbelakang pengajian Islam secara formal. Suspek dipercayai terpengaruh dengan fahaman ajaran Daesh yang berasaskan tafsiran literal dan individualistik kumpulan tersebut terhadap teks Al-Quran dan Hadis yang bertentangan dengan tafsiran ulama-ulama majoriti dan muktabar di dalam Islam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...