Tuesday 30 September 2014

Betul ke Google Street View tak selamat ?


Sejak dua tiga hari ni dekat media sosial ramai yang sedang memperkatakan pasai Google Street View ni. Ramai jugak yang suka dengan menatang ni dan tak kurang jugak yang rasa tak selesa dan tak selamat.

Kalau korang nak tahu, boleh di katakan Google Street View ni dah cover seluruh Malaysia. Kalau dulu kita hanya boleh tgk map atau imej satelit sekarang ni kita dah boleh tengok gambar jalan termasuk bangunan yang ada disekelilingnya. Menarikkan ???

Macam mana diorang buat menatang ni ???

Nak kata senang pun tak gak tapi korang pernah terperasan atau terserempak dengan keta ni tak ???




Haaaa keta-keta ni la yang bertanggongjawab tawaf satu malaysia untuk dapatkan imej-imej jalan kita kat sini. Semua imej yang diambil tu adalah pada dan masa keta-keta ni ada kat jalan tersebut. Imej yang korang akan dapat pulak adalah imej 360 darjah hasil daripada kamera angle 360 di keta-keta tu.

Untuk pahamkan konsep benda ni aku bagi situasi cam ni...... kalau kucing kat kampung korang keluar duk kat depan rumah kampung masa kereta ni tgh amek gambar.... jadi akan nampaklah gambar kucing korang tu di dapan rumah bila korang search rumahkampung korang sampai bila-bila.

Jadi pendek kata.. (bkn aku yang kata...) gambar kat google street view ni adalah 100 persen still pictures 360 darjah dan bukannya live pictures.

Kalau live pictures tu mmg aku pun risau.. silap-silap org tengah merendek dalam kereta pun boleh nampak. Hahahahah!

Kalau korang tak pernah guna menantang ni korang boleh lah try melalui link dia di http://www.instantstreetview.com/. First time bila korang try mesti sampai rumah kampung, rumah sendiri, rumah mertua atau rumah girlfren/boifren (yg x kawen lah) korang serach... percaya lah! :)

Gambar bawah ni aku dapat bila aku search jalan ampang...

Tak kira la kalau korang guna benda ni waktu malam pun dia akan tunjuk gambar siang gak sbb dia still imej (kalau tak caya korang try test). Lagi satu aku perasan ada baik nya jugak diaorang kat google ni jaga privasi sbb kalau korang teliti gambar ni korang akan perasan kat semua kereta, motor dan lori tu nombor plate nya di blurkan. Jadi keselamatan pun terjamin dan takde lah ada orang nak guna no kereta korang p tekan nombor ekor!

Walau apapun aku rasa Google Street View ni menarik dan masih selamat. So untuk semua yang risau pasal keselamatan tu jangan lah risau sangat sbb gambar di menatang ni hanyalah still imej dan bukannya live imej. Memang lah satu hari diorang ni akan boleh ke tahap live imej tapi pastinya Kerajaan dan pihak berkuasa akan memastikan kepentingan dan keselamatan kita terjaga.

So jangan risau sangat tak tentu pasal dan cuba try menatang ni.... menarik oooo !










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...