Sunday 14 February 2016

Ziarah : Masjid Selat Di Pulau Melaka



Masjid Selat Melaka ini adalah antara salah satu tarikan pengunjung termasuklah pelancong-pelancong dari luar negara yang melawat negeri Melaka. Lokasinya yang terletak betul-betul  di tepi Selat Melaka menjadi masjid ini unik. 

Jambatan ke Pulau Melaka
Ianya terletak di Pulau Melaka. Sebuah pulau yang berdekatan dengan bandar Melaka. Untuk pergi ke Pulau Melaka anda perlulah melalui sebuah jambatan ke Pulau Melaka dari tengah bandar tersebut.

Pintu masuk ke masjid terus menampakkan pintu ke arah laut.

Bagi orang Islam, ambillah kesempatan ini untuk melakukan solat tahiyyatul masjid di Masjid Selat Melaka ini. Semoga mendapat rahmat atas niat ikhlas anda menziarahi masjid ini liwajhillah. 

Gerbang menuju ke arah laut.



Bersiar-siar di sekeliling masjid yang dibina terapung di atas laut.

Ketika ziarah ini kelihatan satu bas yang membawa pelancong singgah ke sini. Dipercayai pelancong daripada Korea. Selain ia unik, reka bentuk masjid yang indah dan persekitaran yang permai menjadi tarikan pengunjung untuk datang ke masjid ini.


Masjid Selat Melaka telah disempurnakan pembukaannya  oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung ke-12, Tuanku Syed Sirajuddin ibni Almarhum Tuanku Syed Putra Jamalulail pada 24 November 2006.

Anda berada di sini.



<<<(*TAMMAT*)>>>

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...