Friday 12 February 2016

Kisah Bisnes : Ilmu Rebranding Produk - awal 2016

Sekotak air milo di atas awan,
harga dah tentu lain.
Aku perhatikan ramai juga peniaga sekarang ini yang mempraktikkan ilmu rebranding ini. Mereka sedar atau tidak itu perkara kedua. Tapi sampai di pasar malam pun aku tengok ada dah dia orang ni guna ilmu ni.

Sebenarnya ada jugak disadvantage kepada pengguna biasa kalau semua nak pakai ilmu ni. Boleh menaikkan harga barang-barang. Tapi mujurlah tak semua peniaga macam tu. Ada yang berniaga dengan penuh timbang rasa dan mungkin tak nak untung banyak pun. Sekadar mendapatkan rezeki seadanya mungkin.

Konsep rebranding ni dan diceritakan sebelum ini dalam blog incikposmen ni. Di sini cerita mulanya. Lepas tu di sini.
Alaa.. macam kita makan di restoran yang mewahlah, harga 100 Plus satu tin tu dia mark up sampai berganda-ganda. Padahal dekat vending machine masuk duit RM1.50 je. Tapi kalau dah makan kat restoran mestilah nak minum kan? Dah lah tak bagi masuk makanan luar.

Dengan adanya ilmu rebranding ni, kita bolehlah praktikkan dia untuk beli barang-barang tertentu. Kekadang barang-barang yang kita beli tu kalau kita usahakan sedikit boleh dapat lagi murah. Yang penting location..location..location.

Ada kenalan aritu beli air vitamin dari sebuah outlet harga kira-kira RM10.00, tapi bila dia cari kat supermarket tertentu pun dah ada rupanya dengan 3x ganda lebih murah. 

Yang penting bagaimana nak tahu benda yang dijual itu adalah barang berkualiti yang kita cari.


Macam yang diberitahu sebelum ini, bila kita tau sebab dia naikkan harga lalu kita terbalikkanlah sebab itu.. dapatlah kita cara untuk mendapatkan harga yang lebih murah. 


Contohnya kasut camel active original ni, kalau dia jual kat outlet dah tentu mark-up dia tinggi. Aku tengok kat portal sale online pun ada orang jual second-hand, dah pakai pun, cecah RM240.00. Dia kata beli RM4++. Itu pun bukan design yang dalam gambar ni. Yang ni kulit dia dah lebih buku lali.

Tapi dengan ilmu rebranding, kita dapat beli kasut ori Camel Active ni dengan harga tak ori

Ada juga harga barang itu naik bila belum tiba masanya. Tapi sebab kehendak pengguna, kesanggupan membeli harga tu. Laku juga. Itu berlaku bila ada kemampuan membeli. 

Ada pula barang sepatutnya dah turun harga tapi tak turun-turun juga. Aku tengok dia akan makan masa juga turun. Peniaga-peniaga tak akan turunkan harga tetiba macam tu. Sebab sebelum tu dia dah enjoy untung dengan produk tu. Bila dah berkali-kali tak untung barulah peniaga merasakan dah tak ada demand. Bila dah takde demand, turunlah harga macam hukum ilmu ekonomi. Ni aku tengok pernah berlaku pada sejenis buah yang dijual dalam negara ni.

Pembeli ada kuasa membeli dan kalau kita gunakan secara berjamaah, harga-harga barang akan menjadi stabil.

Camtulah ceritanya.

Bai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...