Wednesday 24 September 2014

Kisah bisnes : The Loaf – Singgah di kedai Roti Tun Dr Mahathir.



Sebelum salah seorang author Incikposmen ni cari pasal dekat blog Che Det baik aku buat courtesy visit kat salah satu bakery Tun Dr Mahathir. Yang ni dekat  Pantai Cenang, Langkawi. 

Nak juga aku rasa makan rasa makan roti-roti bakery Tun ni. Apa kelebihan kedai roti Che Det ni?

Hang nak tau hang pi la kat Cenang Mall, Langkawi. Nak parking, hang parking kat belakang Mall, sejam RM2.00. Selebih tu RM0.50 sejam kalau tak silap.

Kedai dia dekat belah bawah, kira ground floor lah.

Sebelah kanan Cenang Mall, sebelah Kfc.
Suasana dalaman.

The breads and pastries are available for dine-in or take-away. The Loaf also offers a full range of à la carte breakfast, lunch, and dinner menus for those who appreciate a dining experience in a relaxed ambience.The Loaf website - Source
Bagi aku memang relax la ambience dia. Ambience tu atmosphere, suasana atau keadaan dia. Layan diri, hang ambiklah roti yang hang nak makan.

Menu
Ada juga menu yang menunjukkan pilihan pribadi daripada Tun sendiri. Kalau baca macam tu, mungkin ada orang terbayang macam Tun ni macam banyak makan ja kan. Sebenarnya Tun seorang yang sangat-sangat berjaga makan, tidak macam kita ni la kan. Pantang jumpa. Tu sebab Tun sihat sampai usia sekarang, 89 tahun.

Antara menu yang aku perati.

Tun’s selection of Asian Cuisine
  1. Fabulous Prawn Mee
  2. Rojak Sotong Kangkung
  3. Signature Ayam Percik
  4. Aunthentic Laksa Utara
  5. Rojak Sotong Kangkung
  6. Cravings Mango Salads
  7. Sour spice Tom Yam Soup

Lain-lain ada. 
  1. Pasta , Sandwich, Lasagna, Tartine, Panini, Croissant,
  2. Soup – Leek and Potato, Minestrone Con Pasta,
  3. Creamy Mushroom.
  4. Tun’s curry chicken.

Minuman panas yang ada.

Espresso
Americano / Long Black
Mocha
Dan lain-lain..

Sori, aku tak tengok minuman sejuk, silalah tengok kat website dia untuk lebih detail. Aku bagitau apa yang aku nak minum ja.

Apa yang aku cuba aritu?
 
Mushroom Onion Bun, dia potong setengah harga RM2.00 sebelah.
Fish pizza bread harga RM4.60 sekeping.
Macamana rasa dia? Yang aku suka mushroom onion bun tu, lembut luaq dan dalam. Sampai la ni aku terasa-rasa. Apasai aku tak top up bawak balik? 

Hang bayangkan hang gigit roti hangat, lembut, dalam dia ada sos cendawan dengan bawang yang jugak hangat, haa.. camana hang nak bayang?

Fish pizza tu pun sedap jugalah. Memang ada rasa pizza yang sempurna. Lembut dan rasa keju yang cukup.

Ok, makanan tu pass dah Tun!

The premium breads and pastries at The Loaf are made daily using traditional Japanese techniques. These hand-crafted artisan products use only the finest quality, natural and chemical-free ingredients in their preparation. In line with the company's philosophy, all its products are made from high quality imported and local ingredients.
The Loaf website - Source

Tapii.. bila aku nak bayaq roti-roti tu, aku ternampaklah senarai sup-sup dia. Aku perati ja.. 
Ya.. aku sebenaqnya tak tahan.. Aku suka makan mushroom soup. Mahai jugalah sup cendawan dia, RM10.00 satu, tapi takpalah kali ni aku cuba. Aku pun ambillah mushroom sup satu dengan hot cafe mocha.

Sup cendawan dia dengan mocha panaih.
Hang mesti biasa tengok bisnesman minum lagu ni kat cafe kan. Semua pi cari wifi la tu. Kat The loaf ni memang ada wifi percuma. 

Rasa sup cendawan dia?

Ni la kali pertama aku makan sup cendawan yang macam ini. Terasa betul homemade. Aku boleh rasa betui cebisan-cebisan halus cendawan dalam sup tu. Kiranya rasa cendawannya memang rich dan strong tak macam dekat food outlet lain. Hang biasa beli yang dalam peket tu ka? Kadangkala yang dekat food outlet tu pun rasa macam tu kan. Tapi hak ni lain. Lain sungguh. Hang tak percaya cuba hang rasa. Patut pun mahai.

Cuma tang mocha tu, not up to my liking. Personal maybe. Mungkin sebab aku ni peminum kopi tulen yang tegar.

Aku pun gunalah wifi dalam The Loaf tu dengan laptop aku. Memang relaxed ambience lah. Lain kali boleh singgah kat mana-mana The Loaf.

Sebenaqnya aku ni memilih makan sikit, kalau aku tak pasti tu aku tak nak makan. Tu pasai aku ambik ikan dan mushroom ja. Ni personal lah. Cuma bila dah banyak sangat urusan bisnes aku dah terbiasalah makan dekat food outlet macam ni, kalau hang dah dok dalam food outlet macam kat Paris dan London, hang nak pilih macamana. Kadang-kadang hang ikut orang lain dalam trip bisnes. Kalau aku, end up dengan vegetarian la jawabnya. Pilihan pada masing-masinglah.

Layanan pekerja

Layanan pekerja pun ok lah Tun. Walaupun sorang tu nampaknya baru lagi tapi cepat belajaq. Baguihlah. Kita latih orang-orang kampung kita ni kerja cara professional. Nak uruskan outlet branded macam ni kena ada standard. Luar daripada kebiasaan. Barulah orang kita dapat memajukan diri macam Tun harapkan.

Itu sajalah cerita bisnes kali ni kan. Nak tau lanjut boleh layari website The Loaf di http://www.theloaf.com.my.

Oleh seorang kawan incikposmen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...