Thursday 14 January 2016

Susulan Terror di Jakarta

Wajah salah seorang suspek
penyerang berani mati di Sarinah, Jakarta. 

Perbuatan sekumpulan orang yang melakukan terror di Jakarta telah menggemparkan dunia. Serangan berani mati yang dilakukan ke atas pondok kepolisian itu mengejutkan pihak keselamatan Indonesia dan juga orang awam.

Serangan bersenjata itu juga turut menyasarkan Starbuck sebagai sasaran sehingga dikatakan Starbuck di Indonesia terpaksa ditutup sementara waktu akibat kejadian serangan itu. Motif serangan ke atas Starbuck juga sedang dikaji. 

Seperti di Malaysia, Starbuck tidak menjadi isu dalam boycot sebahagian rakyat tetapi sebaliknya lebih ditumpukan kepada Mc Donald. Dilihat ada persepsi berbeza dikalangan segelintir rakyat dua negara ini.

Tan Sri IGP / Ketua Polis Negara juga telah menyatakan pihak keselamatan negara sedang meningkatkan tahap keselamatan susulan daripada kejadian di Sarinah, Jakarta itu. 

Penyerang meletupkan diri berhampiran Shopping Mall.

Malaysia adalah antara negara yang mengamalkan undang-undang pencegahan seperti POCA, POTA dan SOSMA yang membolehkan pihak keselamatan mengambil tindakan pantas mencegah dan membendung sebarang perbuatan pengganas yang dilakukan oleh mana-mana individu atau kumpulan.

Ideologi pengganas boleh merebak tanpa disedari dan dapat dibuktikan. Oleh itu tindakan segera dan pantas mencegahnya adalah diperlukan bagi mengelakkan sebarang malapetaka.

Perbuatan pengganas sebagaimana berlaku di Sarinah, Jakarta itu haruslah dikutuk dan rakyat Malaysia digesa tidak terpengaruh dengan ideologi pengganas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...