Sunday 1 July 2018

Makna Quantum Mechanics dalam 60 saat - Brian Cox


Baiklah, versi yang paling asas yang saya tahu adalah.. versi Feynment. Versi ini menyatakan partikel-partikel melompat dari satu tempat ke satu tempat yang lain dengan kiraan kemungkinan tertentu. Kemungkinan sesuatu partikel itu berada di satu tempat lain kemudiannya adalah berdasarkan satu kaedah yang mudah. Dan ini dinamakan sebagai reaksi.

Ia adalah berkaitan dengan kemampatan partikel tersebut, masa dan jarak. Jadi, secara mudahnya anda mengira kuantiti kecil ini yang dipanggil reaksi dan anda tambahkan nilai masa. 

Saya berikan contoh, seperti satu duit syiling di dalam sebuah bilik. Apakah kemungkinan dalam masa akan datang ia berada di tempat yang lain?

Dan untuk setiap duit syiling di dalam sebuah bilik itu, anda boleh kenakan pengiraan bagi mengetahui kemungkinan ia akan berada di situ di masa akan datang dengan satu kaedah yang mudah. Itulah dia. Ia dipanggil corak yang mengformulasikan Quantum Mechanic. Itulah asas kepada semua perincian yang lain. Anda boleh dapatkan perkara lain daripada asas itu. Jadinya, itu adalah satu kaedah yang mudah, apa kiraan bagi kemungkinan sesuatu itu beralih tempat dari A ke B. Itu sahaja. 

Terjemahan bebas : Incikposmen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...