Wednesday 12 October 2016

Kalau semua berniaga...


Ada sorang tu cakap, kalau semua berniaga siapa nak jadi pembeli kan? 

Sepintas lalu nampak cam logik pulak  statement dia ni. Dah semua berniaga sapa nak jadi pembeli. Sebab pembeli-pembeli tu semuanya jadi peniaga. Semua tunggu orang membeli produk jualan masing-masing. Tapi orang yang sepatut membeli tu dah pupus sebab semuanya tengah berniaga. Ada macam tu ke..?

Sekarang ni sana-sini nampak tengah rancak orang berniaga macam-macam produk. Nampak ketaranya. Mungkin orang telah sedar yang berniaga ni boleh mendatangkan pendapatan yang lumayan. Kalau yang secara sambilan tu.. dapat jugalah pendapatan sampingan. Dapat duit lebih. 

Ada ke bila semua jadi peniaga pembeli akan berkurang?

Bagi aku sebenarnya tak logik dia cakap camtu.
Cuba fikir, walaupun semua berniaga ada ke setiap peniaga menjual barang yang sama. Ada ke satu peniaga tu dapat menjual semua jenis barang? 

Kannn..?

Kalau dia jual burger ada ke dia jual sate sekali. Kalau dia jual baju ada ke dia jual cendol? Ada ke dia jual jam?

Sebenar-benarnya peniaga pun perlu shopping jugak. Peniaga pun ada keperluan dia yang dia kena beli sebab dia sendiri tak ada barang tu.

Jadinya tak leh pakailah logik tu. 

Berniaga ni 9/10 daripada pendapatan macam dalam hadis Nabi. Berniaga ni dapat melatih diri kita menjadi gigih dalam mengusahakan sesuatu pekerjaan. Berfikiran realistik dan praktikal. Akhir bangsa yang berbudaya berniaga ni adalah satu bangsa yang rajin, gigih, cekal dan hebat. 

Berniaga jee.. Kalau banyak tawaran, harga pun turun kan.. hik.hik..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...