Thursday 6 November 2014

Cameron Highland yang dah tak sejuk.

Jalan-jalan ke Jeram Parit, Tanah Rata, Cameron Higlands.
Itulah, aku cakap dengan kawan ni. Dia selama hidup, barulah pertama kali naik Cameron Highland. Itu pun sebab dia ikut trip bisnes kengkawan buat kat atas tu. Aku pun pelik ni, bukannya orang tak berduit dia ni. Tempat lain banyak dah dia pergi. Dia cakap dia tak berkesempatan naik Cameron Highland sebab apa-apa yang dirancang sebelum ni memanjang tak menjadi. 

Oklah. Tapi aku cakap dekat dia Cameron Highland dah tak sejuk macam dulu. Rugilah dulu tak pernah naik. Sekarang dah panas, kadangkala je sejuk. Itu aku la yang cakap.


Musim hujan dan sungai pun keruh.
Tapi last sekali, bila dia naik, sekarang ni musim hujan. Dia pulak tak pernah pergi oversea, tempat sejuk dan itulah tempat paling sejuk pernah dia rasa, maka dia terasa sangatlah sejuknya. Sampai dia mengadu kepada rakan-rakan satu trip, biliknya sangat sejuk sampai dia rasa sesak dada.

Mesti dia ingat cakap aku tak betul. Aku sebenarnya rasa jugak sejuk sikit kali ni. Aku fikir sebab musim hujan. Aku pernah tinggal lama kat Cameron Higland ni waktu 1980-an dulu. Tu sebab aku kata sekarang dah tak sejuk. Zaman tu lagi sejuk. Keluar rumah memang kena pakai sweater paling kurang, kalau tak baju panas. Sekarang ni pakai t-shirt je semua orang. Zaman tu, kalau berjalan kaki, kita dapat jumpa serangga pelik-pelik atau binatang atas  tanah yang kita tak jumpa kat bawah ni. Aku pernah jumpa cacing yang perangai dia macam ular.
Pencemaran sungai di Tanah Rata, Cameron Higland.
Ni yang aku tak suka ni.
Mungkin keturunan aku berasal daripada negara yang ada salji. Hehehe.. itu alasan lawak aku bila dia kata kat aku Cameron Highland tu sejuk sangat bagi dia. Tak macam yang aku cakap. Mungkin dia tak bawak baju panas yang secukupnya sebab dengar cakap aku tu.

Tapi, series you. Bagi aku sebenarnya dah tak sejuk macam dulu...

Sebab dah banyak sangat tanah diteroka tanpa batasan. Kalau ikutkan bisnes dia orang tu, memanglah semua tanah nak kena teroka. Sebab dah banyak pokok kena tebang Cameron Higland dah jadi tak sejuk dah. Kalau Cameron Highland dah tak sejuk hilanglah keistimewaannya. 

Sekarang kita dikejutkan dengan kejadian tanah runtuh menyebabkan banjir lumpur yang melibatkan kehilangan nyawa dan harta benda. Ini bukan soal musim hujan. Kita tak patut salahkan hujan. Kita kena salahkan diri kita sendiri. Kalau kita bisnesman, bisnesmanlah yang bersalah. Kalau kita pekebun sayur, pekebun sayurlah bersalah dan kalau kita keje kerajaan, pekerja kerajaanlah yang bersalah sehinggalah kalau kita ahli politik sekalipun.

Sampah-sampah yang terhasil dipercayai daripada penerokaan tanah
dan kegiatan perladangan yang tidak terkawal.
So camana? Negara kita, kitalah yang jaga. Takkan nak import orang Jepun suruh jaga negara kita kan. Bagi aku pihak berwajib kena bertegaslah, jangan ikutkan sangat puak-puak yang berkepentingan bisnes tu. Bukan tak boleh buat bisnes tapi adalah batasannya. Kalau semua tanah dan bukit nak kena tarah, apa pulak yang tinggal?

Akhir sekali, you all kalau naik sekarang mungkin you rasa sejuklah. Sebab musim hujan. Itu maknanya juga ada kemungkinan you all duduk dalam motel, rumah atau hotel  sajalah. Tak dapat keluar. 

Kesimpulannya, rasa sejuk berbeza-berbeza antara satu sama lain, bergantung kepada ketahanan individu masing-masing.

Oleh seorang kawan incikposmen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...