Sekedar gambar hiasan. |
Penjual kereta melayu ni pun. Ni nak cerita seorang bro ni. Mengadu jualan kereta dia x memberangsangkan. Tapi bro ni ada terlepas pandang satu benda. Mungkin antara faktornya.
Setiap bulan ada target. Kena capai target. Tapi dengan customer janganlah berkira.
Kalau berjanji dengan customer kena tepati janji. Jangan tak bagi. Kalau dah kata nak bagi gift kena bagi. Kalau x nak bagi jgn cakap dari awal.
Gift kecik x sampai RM 100 tapi kalau x bagi mungkin penjual fikir dia x rugi apa2. Sebab jualan dah complete. Customer pun mungkin x kisah. Dah macam kawan-kawan. Tapi damage berlaku bila org lain tanya customer tu.
Customer tu akan cakap dia ada kata nak bagi sesuatu tapi aku x dapat. Di situ saja orang lain dah tak nak pergi dah ke penjual tu. Di situ customer bercakap perkara benar tanpa memburukkan sesiapa.
So kenalah hati-hati dengan perkara kecil macam ni. Kalau fikir panjang, apa salahnya hilang seratus dua jika jualan bulan depan meningkat.
Bukanlah nak kata penjual macam ni dia tak baik, dia baik dengan customer dia. Friendly. Tapi dia terlepas pandang perkara kecik macam ni yang mungkin menjejaskan jualannya sebulan.
Kena hati- hati sebab customer bercerita. Kenalan customer pula akan tanya customer macam-macam. Apa-apa boleh keluar daripada mulut customer.
Kadang-kadang yang kita tengok rugi itu rugi sekejap yang kemudiannya menguntungkan.
No comments:
Post a Comment