Sunday 25 December 2016

Tiga Tahap Kesedaran - Michio Kaku

Foto Wiki
Ada kira-kira 20,000 kertas kerja ditulis cuba mentakrifkan kesedaran tetapi kesemuanya tidak menemukan persefahaman yang jitu. 

Bagi Michio Kaku seorang pakar fizik, kesedaran adalah pusingan proses pembentukan beberapa reaksi maklum balas yang menghasilkan model diri anda sendiri dan perkaitannya dengan yang lain di ruang tempat dan masa bagi mencapai matlamat tertentu. Michio Kaku mentakrifkan kesedaran ini berdasarkan konsep evolusi. 

Teori kesedaran ini adalah berdasarkan konsep evolusi tiga tahap pembentukan otak.



Tiga Tahap Pembentukan Otak


Foto Wiki
1. Otak Belakang yang memiliki kebolehan memahami ruang dan tempat. Satu kemampuan yang juga dimiliki haiwan Reptilian. Juga dinamakan Otak Reptilian. Otak yang mengenal hierarki.

2. Otak Tengah yang digelarkan Otak Monyet. Otak yang mengawal emosi. 

3. Otak Depan yang melakukan pemikiran rasiaonal yang mampu melihat sebab dan akibat pada masa hadapan.


Kesedaran bagi Michio Kaku ada tiga tahap;

Tahap 1

Memahami keadaan atau pun kewujudan seseorang itu dan perkaitannya dengan tempat dan masa.

Tahap 2

Memahami hubungkait seseorang dengan yang lainnya dalam aspek hirerki, adab sopan, etika, kawalan emosi dan lain-lain.

Tahap 3

Memahami sebab akibat hubungan interaksi seseorang dengan yang lain.


Contoh Makhluk Yang Mempunyai Kesedaran


Source : CNN

Michio Kaku menganggap satu termostat mempunyai kesedaran. Sekurang-kurangnya satu unit kesedaran. Satu termostat dapat mengesan suhu persekitarannya. 

Sepucuk pokok bunga pula mungkin mempunyai 10 unit kesedaran. Contohnya ia memiliki kemampuan mengesan suhu persekitaran, kelembapan dan mengesan graviti. 

Bagi kesedaran yang dimiliki seekor haiwan reptilian pula bolehlah dinamakan sebagai kesedaran tahap 1. Reptilian mempunyai kefahaman yang bagus tentang kedudukan dirinya di dalam sesuatu ruang. Ini terbukti mereka mampu untuk melompat dan menangkap mangsa dengan berkesan. 


Foto Wiki

Kemudian kita ada kesedaran tahap dua pula. Kesedaran ini adalah berkaitan dengan emosi, hierrarki sosial, dimanakah status seseorang itu di dalam satu puak, dari segi lain pula dimanakah kedudukan kita sebagai manusia. 

Manusia mempunyai kesedaran tahap 3. Manusia mempunyai kesedaran mengenai masa depan. Jelas haiwan tidak mempunyai kemampuan seperti ini. Haiwan tidak merancang agenda keesokan harinya. Tetapi itulah yang dilakukan oleh otak kita. Otak kita ini adalah mesin untuk membuat jangkaan. Mesin untuk meramalkan apa bakal berlaku pada masa akan datang.

Potensi manusia membina ketamaduna.
Monyet tidak membina ketamadunan.

Apabila kita melihat proses evolusi otak dari reptilian kepada mamalian dan akhirnya kepada otak depan, menunjukkan kemampuan otak kita untuk memahami kedudukan kita di dalam ruang dan dalam perkaitan dengan orang lain atau benda lain. Akhirnya sifat yang paling besar ialah kita mampu menaksirkan apa akibat yang berlaku berlaku pada masa hadapan.

Jika ditanya Michio Kaku, kesedaran "aku" itu di mana? Beliau akan menjawab di otak hadapan.






Di dalam siri Westworld ditunjukkan 
ada teori berkenaan 4 peringkat  minda. 

Ulasan : Pandangan Michio Kaku tidak semestinya menggambarkan pandangan incikposmen. Pandangan beliau dikeutarakan sebagai rujukan ilmiah sains popular. Menerima tiga lapisan otak sebagaimana yang ditakrifkan Michio Kaku sebagai tiga pembentukan otak itu tidak semestinya ia berlaku dalam bentuk evolusi. Proses evolusi itu sendiri pun tidak dapat dibuktikan melalui makmal sains.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...