Wednesday 25 December 2019

Kekejaman Komunis : Saksi dan Mangsa Kekejaman di Kem Tahanan Uighur di Xinjiang, China



Credit : DW News

Seorang bekas tahanan wanita di Kem Tahanan di Xinjiang, China memberikan deskripsi bagaimana keadaan ketika dalam tahanan. Nama beliau adalah Gulbahar Jalilova.

"Ini (dokumen) adalah sejak hari saya ditahan. Ia menyatakan nama saya, tarikh lahir saya dan menyatakan yang saya seorang pengganas (terrorist)" katanya dengan menambah pihak berkuasa China tidak pernah menjelaskan mengapa beliau dinyatakan sebagai pengganas. 

"Jika anda dikesan bercakap Bahasa Uighur, anda akan dimasukkan ke dalam bilik yang gelap".


"Kami juga terpaksa menulis berbaris-baris pujian kepada Parti Komunis China. Setiap 10 hari kami terpaksa memberikan tangan kami untuk disuntik. Kami tak tahu suntikan itu untuk apa, tapi wanita yang muda mula berhenti mengalami haid".

"Kami dipaksa melakukan sit-up dalam keadaan telanjang. Ia tak kira jika anda 14 tahun atau 84 tahun sekalipun. Itulah bagaimana mereka mencabuli kehormatan kami"

Istanbul, Turki kini menjadi tempat tinggal kepada kira-kira 24 ribu Uighur. Ramai Uighur dari China mencari tempat perlindungan di sini. Sehinggakan ada yang mengatakan ibu kota Uighur bukan lagi di Xinjiang, China tetapi di Turki. 

Pra-sekolah di sini mengajar kanak-kanak membaca, menyanyi dan bertutur dalam bahasa ibunda mereka, Uighur. Guru-guru di sini mengatakan jika di China ianya adalah mustahil dapat melakukannya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...