Wednesday 17 January 2018

Takde Sivik Langsung


I memang geram bila baca berita ni kan. Bila ada orang kata biasalah barang-barang dibuang dari tingkat atas flat setiap hari. Tapi bila dah kena kepala orang. Orang tu pun mati barulah jadi isu kann..

Nampak sangat ada orang kita ni takde sivik kan. Padahal, ni dah tahun 2018, dua tahun lagi 2020. Asalnya 2020 ni kita negara maju tau. Tapi dengan tahap sivik secorot ini takde harapanlah.

Buat apalah nak dipanggil negara maju tapi tahap sivik ke lautan luas lagi dalam hendaknya. Eloklah segala jelata yang tak sivic ni belajar dari Papua New Guinea mahupun puak-puak Solomon Islands di penjuru dunia tu. Walaupun mereka ni jadi makanan reksasa dekat pulau tu tapi mereka taklah membuang sampah merata-rata.

Kalau mentaliti tak maju macamana nak jadi generasi maju kan.. Buat malu opah je.

Nampak tak betapa reaktif orang kita ni. Macamlah kerusi, besi dan katil-katil tu baru dicampakkan minggu lepas. Dah lama dah budaya campak-campak barang ni. Itu namanya quick solution to problem. Kekadang orang panggil macam menyapu sampah ke dalam karpet rumah sendiri.

Itulah dia cara mudah selesai masalah kita. Campak je ke luar flat. Apa peduli dengan orang lain.

Quick solution tu pulak memberanakkan instant problem. Ingat nak selesai masalah cara mudah tapi terbunuh orang pulak. Tak taulah siapa yang ter-membunuh tu dapat dikesan ke tidak. Itu masih dalam siasatan ye.

Problem yang datang tiba-tiba kononnya tak dijangka ni diselesaikan dengan cara yang mudahlah jugak. Pasang jaring!!! Kerusi jatuh masuk dalam jaring. Rooftoper super berani yang tergelincir masuk pun dalam jaring tu jugak nanti. Huhuhu...

Berapa banyaklah jaring hendak dipasang dekat flat-flat seluruh negara ni kan. Budaya.. budaya.. Nauzubillah min zalik. Dari sifat keji, kejahilan dan kemungkaran.

Dan berapa lamalah tempohnya untuk kontrak pasang jaring ni pulak.

Kalau rakyat negara maju, kita jelata sekalian hendaklah mencari punca permasalahan. Bukanlah menyelesaikan tahap kosmetik semata-mata. Samalah taraf macam sapu sampah ke dalam karpet rumah sendiri.

Tapi memang I frustlah, tengok setiap hari semakin ramai yang membuang sampah merata-rata.

Ni bukan yang kita harapkan sebagai rakyat negara maju. Seriesss..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...